My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

04 May 2013

bidadari bumi



Lelaki itu lena. Pejam mata. Tiba-tiba satu cahaya tiba. Ada rasa sinar dalam matanya. Mata dibuka dan ditutup semula. Silau gila. Tangan kanan diletak di depan muka. Lelaki itu cuba buka mata. Kali ini berjaya. Lelaki itu melihat cahaya itu dari celah-celah jari kanannya.


Cahaya itu kian malap. Dia nampak seorang perempuan tinggi anggun berbaju putih bersayap. Matanya ditatap. 



Mata lelaki itu tidak berkelip walau sekali. Tidak ada perkataan dapat diucap kali ini. Jantungnya berdegup pantas umpama baru lepas berlari. Inilah bidadari yang aku cari, cetus hati lelaki.


Lelaki itu letak tangan kanan di tengah dada. Dia tekan jarinya, meleleh darah keluar dari dada jatuh ke riba. Jeritan kecil dihela. Sakit gila. Tapi dia rela. Demi bidadari di depannya, bidadari yang dia suka. Di tengah dada, berongga satu lubang kecil yang muat-muat tangan lelaki itu sahaja. Dia seluk tangan dan keluarkan sesuatu yang tak disangka.


"Nah, hati saya."
"Nak buat apa?"
"Tolong jaga."
"Saya tak bersedia."
"Saya tak kira."



Hati lelaki itu bertukar penjaga. Hatinya di dalam tangan bidadari di depannya. Bidadari yang baru dikenalinya beberapa saat cuma. Bidadari itu perlahan-lahan terapung di udara. Lelaki itu terpinga. Bidadari kenapa? Bidadari nak pergi mana? Bidadari nak tinggal saya?


Cahaya terang sekali lagi tiba. Lelaki itu menutup mata. Sesaat kemudian semuanya gelap semula. Matanya melilau ke sini sana. Bidadari dia sudah tiada. Sakit dada mula terasa. Dia genggam dada, teringat hati yang sudah tiada. Dia terbaring hampa. Cinta buat dia gila. Cinta membunuh dia.


"Sepatutnya aku potong dua, bukan bagi semua. Sekarang aku dah tak ada apa-apa."


ps : Jangan beri hati kepada orang yang akan pergi ;)



6 comments:

Qisse Karim said...

wow...sangat mendalam!

AIDASYAMIMI said...

nice one apih.. *thumbs up

Unknown said...

Aku takut nak potong dua. Takut hati tu hancur begitu sahaja. Jadi, aku bagi semua.

Tengkubutang said...

mcm muka nubhan je header atas tu

drheartymza said...

patut sistem barter tu . bidadari bg separuh , laki tu bg separuh . baru jadi sehati sejiwa :D

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Abang Menaip said...

Assalamualaikum, saya follow sini :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...