My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

24 September 2013

belon bahagia



Berjalan sendirian dekat pasar malam kampung aku. Ramai orang sampai kadang-kadang berlaga siku dan bahu. Mata pun naik juling tengok aneka makanan dekat situ. Kalau ikut nafsu semua aku nak sapu.


"Bang beli belon bang."
"Takpe takpe. Eh laaa. Weh lama tak jumpa."
"Haaa nasib baik ingat. Kang ada yang makan kerusi ni. Haha."
"Haha. Sorang je ke? Mana bini?"
"Aku mana kahwin lagi. Sape la nak orang macam aku ni..."


Aku tak berapa pasti dengan jawapan yang dia bagi jadi aku buat konklusi sendiri. Dia bekas penagih dadah yang kalau tak salah dah empat tahun keluar dari pusat serenti. Ada orang kata dia ada HIV tapi aku tak pasti. Aku tak tanya sebab aku takut dia terasa hati. Dan aku rasa kerana sejarah silam itu sampai hari ini dia tak beristeri.


Dia kawan yang aku kenal dari darjah dua. Aku pengawas dan dia pelajar biasa. Dia kawan yang masa zaman sekolah dulu selalu datang lewat tapi aku tak pernah catat nama. Bukan lari dari tugas cuma aku sedar sikap perikemanusiaan harus diutama. Dia tolong mak ayah dia di kedai dulu baru bersiap untuk ke sekolah pula. Dan dia kawan yang tolong aku masa aku kemalangan jalan raya masa tingkatan lima. Dia antara orang yang buat aku percaya kalau kita buat baik orang akan balas baik juga.


Kami bersembang seketika. Aku tak banyak tanya tapi dia yang banyak buka cerita. Tentang mak ayah dia yang masih berniaga. Tentang adik dia yang tengah tunggu dapat kerja. Tentang keluarga dia yang masih boleh terima dia walaupun dia berdosa. Perbualan kami terhenti bila ada seorang lelaki datang beli belon untuk anaknya. Dan aku juga minta diri sebab makanan yang aku nak beli belum aku jumpa.


Aku sedia maklum semua orang buat salah masa muda. Mungkin bagi dia salah dia itu terlalu besar nilainya. Salah yang sedap seketika tapi merana selamanya. Mujurlah hari ini dia dah berpijak di bumi nyata. Kini giliran dia membantu keluarga. Kini giliran dia berniaga. Dia menjual belon supaya orang lain merasa bahagia sedangkan dia langsung tak pernah rasa manisnya bahagia.


ps : Tiada orang baik yang tiada masa lampau. Tiada orang jahat yang tiada masa depan ;)


1 comment:

julia said...

masa silam yang akan terus menghantui...erm :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...