My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

07 August 2014

dari sinar mata



Ada seorang gadis buta. Dia benci semua benda - kecuali kekasih dia. Kekasihnya selalu ada untuk dia. Makan bersama, bacakan berita. Gadis itu pernah kata, kalau dia dapat lihat dunia, dia mahu berkahwin dengan kekasihnya saat itu juga.




Selepas beberapa tahun mecuba, seseorang telah menderma sepasang mata. Gadis itu sangat gembira. Dia lebih gembira bila mata barunya berfungsi dengan sempurna. Dia melihat dunia buat kali pertama, dia dapat lihat wajahnya sendiri di cermin kaca, dia juga dapat lihat wajah buah hatinya.


"Awak dah nampak dunia. Jadi sudi tak awak kahwin dengan saya?"


Gadis itu terkejut bila mendapati kekasihnya juga buta. Lidahnya kelu tak berkata. Dia menolak lamaran kekasihnya dan mengatakan kata-katanya dulu hanya untuk menyedapkan hati saja.


Perlahan-lahan lelaki itu berdiri dan pergi. Dengan tongkat besi, dia mengatur langkah kecil mencari pintu yang sudah terbuka sejak tadi. Dia sempat berhenti dan berpaling seolah-olah nampak gadis yang selama ini disayang sepenuh hati. Dia tahu gadis tadi juga sedang memerhati.


"Tolong jaga mata saya baik-baik lepas ni."


Tamat.


Manusia berubah. Bila senang kita mula lupa masa silam yang payah. Bila senang kita sering lupa siapa yang ada saat kita susah. Sesungguhnya masa silam dan orang-orang itu adalah hadiah. Hargailah.


ps : Mungkin lelaki itu patut bagi satu mata saja. Jadi dua-dua boleh tengok dunia ;)

24 July 2014

aku terima



Awak ingat tak dulu masa mula-mula jumpa?
Awak dengan kawan awak saya dengan kawan saya.
Tak boleh salam jadi saya senyum saja.
Awak balas semula.
Mata bertentang mata.
"Comelnya," hati pun berkata.
Tapi saya malas nak teruskan langkah kedua.
Jenis hati keras bukan senang sangkut mana-mana.


Kita jumpa lagi untuk kali kedua.
Awak pakai baju kurung buat saya tergoda.
Saya buka langkah mulakan bicara.
Buat-buat tanya nama, tanya duduk mana.
Baru tanya Facebook bila mula selesa.


Bermula di Facebook langkah tiga bermula.
Bila chatting awak banyak cakap rupanya.
Kadang awak ngada-ngada kadang awak gila-gila.
Saya minta nombor telefon bila kita makin mesra.
Saya ajak awak keluar bila ada masa.
Saya ajak awak keluar makan sama-sama.


Kita dah kenal jadi rancaklah perbualan.
Saya buat lawak dan awak gelakkan.
Aksi saya bangang tapi hati tak keruan.
Muka Soffi Jikan, dalam hati ada taman.
Dan dalam taman ada ayat nak diluahkan.


Saya tekadkan hati saya nak cuba.
Walau takut-takut saya buat selamba.
"Awak nak tak jadi girlfriend saya?"
Awak pandang saya.
Kenapa? Awak tak suka?
Maaf saya tak pandai buat ayat macam gula.
"Tak tahulah saya. Boleh bagi saya masa?"



Berbulan berlalu awak masih tak bagi jawapan.
Saya tak nak tanya tak nak awak tertekan.
Tapi saya harap masih ada harapan.
Saya cuma nak kepastian.
Kalau awak tolak pun saya terima kenyataan.
Saya tak kisah saya tepuk sebelah tangan.
Sebab apa pun jawapan awak kita tetap jadi kawan.


ps : I guess, things will just never go right, with anyone I fall seriously in love with ;)



18 July 2014

jujur



Dulu masa kecil mama pernah bacakan aku buku cerita. Kisah seorang lelaki yang kehilangan kapak dalam sebuah tasik yang sangat dalam airnya. Tahu cerita dia?


Pada zaman dahulu...


Dulu, setiap cerita mesti bermula begitu. Mungkin dengan ayat itu boleh buat budak-budak naif macam aku percaya cerita itu memang betul-betul berlaku.




Pada zaman dahulu ada seorang lelaki yang kerjanya menebang pokok di dalam hutan. Satu hari kapaknya terjatuh di dalam tasik berdekatan. Lelaki itu mati akal tidak tahu apa yang harus dilakukan.


Tiba-tiba timbul pari-pari yang jelita. Pari-pari itu bertanya kepada lelaki tadi kenapa dia bermuram durja. Lelaki itu pun menceritakan segalanya. Pari-pari itu kemudian masuk ke dalam air dan keluar semula dengan satu kapak perak dan bertanya kepada lelaki tadi adakah ini kapaknya. Lelaki itu menggelengkan kepala.


Pari-pari itu masuk semula ke dalam air dan keluar dengan satu kapak emas bercahaya. Sekali lagi pari-pari itu bertanya kepada lelaki tadi adakah ini kapaknya. Dan sekali lagi lelaki itu menggelengkan kepala.


Kali ketiga, pari-pari keluar dengan satu kapak buruk yang sudah tua. Dia bertanya kepada lelaki tadi adakah ini kapaknya. Lelaki itu menganggukkan kepala. Maka pari-pari itu menghadiahkan ketiga-tiga kapak kepada lelaki tadi atas kejujurannya.


Untuk beberapa tahun semasa aku kecil aku disogok dengan cerita ini. Ia seakan sebati. Macam kulit dan isi. Tapi mama ada hantar Whatsapp tadi...


"Jangan jujur sangat dengan orang. Nanti orang ambil kesempatan..."



Aku bingung sejenak.
Sebenarnya nak kena jujur ke tak?


ps : Al Fatihah kepada mangsa MH17 beragama Islam dan rakyat Palestin. #PrayForBoth :'(



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...