My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

31 December 2011

selamat datang 2012 selamat tinggal 2011





Tag daripada Anifa Mohd Noor ini adalah penutup entry untuk tahun ini.




11 perkara yang menyeronokkan tahun 2011

Tengok Manchester United kalah 6-1 dan keluar awal Champions League.
Berani tegur perempuan depan-depan nak berkenalan.
Main game 'Beraya Rumah Ex Girlfriend' dengan GC.
Dapat sesuaikan diri main futsal style Barcelona.
Buat mama dan papa bangga dapat anak seperti ini.
Sambung Degree Computer Network Security.
Kegembiraan Terengganu juara Piala FA.
Akhirnya dapat pakai Blackberry.
Pengalaman kerja 7-Eleven yang hebat.
Dapat tulis entry yang disukai ramai.
Pertambahan 1907 followers dalam tempoh 365 hari.


11 perkara yang menyedihkan tahun 2011

Dapat berita akan berpisah dengan Nino tahun depan.
Terengganu kalah Piala Malaysia.
Musuh dan haters yang bertambah.
Couple sekejap lepas tu putus.
Cedera lutut yang agak serius.
Sikap pemalas yang meningkat.
Tukar Facebook Timeline terlalu awal.
Terlalu lemah dengan godaan perempuan.
Dua kali kalah suku akhir tournament futsal.
Penyakit Shoulder Dislocate semakin kerap berlaku.
Terlalu pentingkan ego sampai terlepas beberapa calon kekasih.


11 azam tahun 2011 dan adakah semua itu tercapai

Berjaya Beli Blackberry.
Gagal bercuti ke luar negara.
Gagal bercouple lebih dari enam bulan.
Berjaya berbaik dengan semua ex girlfriends.
Berjaya layak sekurang-kurangnya suku akhir futsal.
Berjaya buat mama dan papa bangga.
Gagal habiskan lebih masa dengan keluarga.
Berjaya shopping butik branded.
Berjaya beli jersi Real Madrid terbaru.
Berjaya pegang title single setahun.
Gagal guna duit ke arah benda berfaedah.


Satu cerita menarik tahun 2011

Berbaik semula dengan semua bekas kekasih yang ada. Bunyi macam ramai padahal empat orang je. Pertama kali buat benda yang orang kata mustahil tapi tak salah mencuba. Alang-alang cuba, cuba sampai berjaya.


Perasaan meninggalkan tahun 2011

Gembira dan sedih pun ada. Dalam aku gembira aku semakin dewasa tanpa aku sedar mama dan papa juga semakin tua.


Tag 11 blogger lain

Asirah Shaf
Eya Yana
Iryna Idris
Fify Afikah
Efie Potter
Czueka Zulaikha
Azwa Shamsuddin
Deana Imbran
Lyana Sharin
Nurshafira Mohd Noor
Kaklong Adlina
Farhana Rosli


ps : Kita jumpa lagi tahun depan ;)




30 December 2011

anugerah terindah yang pernah aku miliki





Butang 'Enter' ditekan selamba. Atau mungkin tetikus ditekan begitu sahaja. Tertera di skrin satu halaman gelap gelita. Halaman yang mungkin kenal atau tidak siapa pemiliknya.



Bermula dengan satu gambar lelaki berbaju hitam memegang rambut. Diikuti ayat bukan Bahasa Malaysia yang agak rumit untuk disebut. Kemudian deretan gambar iklan yang kadang-kadang kelihatan serabut. Di sebelah kiri ada cerita yang berturut. Dan di kanan beberapa bahagian yang ada nampak macam sedikit mengarut.




Banyak cerita jiwang dan cinta. Ada juga cerita persahabatan dan keluarga. Ada yang suka gila-gila. Tak kurang yang mencemuh saja. Adat bila ada yang suka maka ada yang tidak suka. Siapa tidak suka bila orang dengar kita bercerita. Tapi yang paling penting apa yang hendak disampaikan itu sampai kepada yang mendengarnya.


Pembaca misteri. Gelaran yang dicipta sendiri. Walaupun ada yang terbongkar identiti. Namun ramai yang kekal tidak dikenali. Mereka berani bermain teka teki.


Pembaca sebenar. Pemiliknya seperti yang tergambar. Menonjolkan diri tanpa rasa gentar. Wajah mereka tidak samar. Memberi semangat dengan setiap pujian atau kutukan yang dihantar.


Followers setia. Entah dari mana datang mereka. Entah kenapa mereka ikut bersama. Terlalu banyak persoalan yang berada di minda. Dan kerana persoalan itu mereka megah di atas sana.


Bila aku tua nanti. Bila belog hitam ini terkubur sepi. Bila aku dan belog hitam ini sudah tiada lagi. Percayalah ini adalah antara detik paling indah sekali. Pembaca dan followers adalah anugerah terindah yang pernah aku miliki.


ps : Andai hari esok dunia gelora takkan aku gemuruh selagi aku ada kamu ;)




28 December 2011

WW 17 - good to see you but goodbye







ps : Goodbye 2011. Hello 2012. Please be nice with me ;)




26 December 2011

bukan cinta buta tapi manusia yang buta





Dia cuba bertahan sekuat hati. Cuba berdiri. Terketar lutut terkacip gigi. Kerana simpati, tangan ini diberi. Dia menyambut dan berdiri kembali.



Air mata disapu dengan jari. Kembali terukir senyuman itu kini. Kesedihannya seperti sudah pergi. Namun hatinya tiada yang mengerti.




Dia jadikan aku tempat mengadu. Aku mendengar setiap perenggan ceritanya satu per satu. Kerap dia bercerita tentang hati yang patah seribu. Begini begitu.


Aku rasa sudah berbuih mulut aku kata aku ada. Sudah penat aku meyakinkan aku boleh beri dia bahagia. Setiap kali itu dia ketawa. Ketawa tidak percaya. Ketawa kerana manis bibir ini berkata-kata. Ketawa dan bertanya dia wanita yang ke berapa dapat tawaran serupa. Aku bukan lelaki yang mahu semua perempuan yang ada. Gila.


Dan hari ini aku tak akan kejar dia lagi. Bukan putus asa jauh sekali merajuk diri. Cuma penat bila setiap pengorbanan tak dihargai. Aku pergi. Sejauh yang mungkin dari sini.


Aku tahu hari ini dia mampu berdiri tanpa aku di sisi. Cuma aku bimbang kalau dia mampu mengubat luka di hati sendiri selepas ini. Nampak macam aku lebih pentingkan hatinya daripada hati aku sendiri.


Duhai hati maafkan pemilikmu ini. Kau paling hebat sekali. Walau hangus terbakar api, hancur dipijak
kaki, kau tetap berfungsi.


ps : Serius susah orang nak percaya bila orang tak serius cakap benda serius ;)



24 December 2011

lelaki jahat juga mahu keluarga bahagia





Bila seorang, atau dua orang mengatakan sesuatu, mungkin benda tu boleh dianggap biasa. Tapi bila ramai sangat kata benda yang sama, rasa lain macam pun ada. Kata-kata umpama doa. Mungkin semua doa itu boleh jadi nyata.



"Biasanya orang nakal macam kau dapat isteri pendiam je tahu..."

"Dia takde lelaki slow dapat perempuan slow. Dia kena berlawanan..."

"Aku tak tahu la perempuan mana dapat handle kau ni Apih..."


Itu kata-kata daripada kawan-kawan, keluarga dan orang terdekat yang kenal diri ini dalam dan luar. Dan kata-kata itu mereka usulkan dengan beberapa kisah benar. Kisah perempuan baik berkahwin dengan gengster, kisah lelaki skema bertunang dengan gadis popular.


Dalam rindu dendam hening malam cinta terasa ada.


Menurut sejarah, papa dulu pelajar yang 'suka main-main' dan bertemu jodoh dengan mama yang dikira pelajar terbaik semasa mereka sama-sama belajar di universiti. Nenek aku yang suka makan makanan pedas berkahwin dengan datuk aku yang tak suka cili.


"Sebab dalam hidup ini kita kena saling melengkapi..."


Itu kata-kata akhir setiap kali topik ini dibincangkan. Sesungguhnya bukan kita tentukan jodoh, ajal dan pertemuan. Cuma aku harap bakal isteri aku nanti, yang aku tak tahu siapa boleh bawa aku lari dari lembah kehinaan.


Aku boleh kata aku mahu isteri comel macam Adira atau seksi macam Fasha Sandha. Tapi itu nombor dua. Nombor satu adalah peribadi yang mulia. Kalau bertudung kepalanya biarlah mulut dia terjaga. Tak guna menutup aurat kalau mulut puaka.


Jika benar bagai dikata, lelaki 'jahat' akan dapat isteri baik, aku rela. Bila aku marah, dia boleh tenangkan dan bila dia takut aku sentiasa ada bersama. Dia bimbing aku mendekati agama. Aku pimpin dia hal rumahtangga. Mungkin di situ ada jalan untuk anak aku ke syurga.


ps : Aku tengah fikir apa bakal isteri aku tengah buat sekarang ni ;)




22 December 2011

kisah kartun lama yang membesar bersama





Dulu mereka ini buat aku tak makan nasi. Dulu mereka ini buat aku tak mandi. Dulu mereka ini yang buat aku berani. Dulu mereka orang paling aku percaya sekali. Ini kisah kartun zaman 80-an hingga 90-an yang masih diingat sampai hari ni.



01 Power Rangers
Cerita dia paling panjang bagi aku. Daripada Power Rangers biasa, jadi ninja, jadi kereta, jadi ini, jadi itu. Dulu teringin sangat nak masuk dan kawal robot Power Rangers yang besar tu.


02 Suria Baja Hitam
Dia ada motorsikal yang laju. Dia ada tali pinggang yang boleh berpusing setiap waktu. Suria Baja Hitam atau Gaban ini sangat cool masa dulu.


03 Teletubbies
Bukan kartun kegemaran tapi terpaksa tengok sebab adik aku suka. Kisah empat teddy bear yang sebut "Ek Oooo" setiap masa. Semuanya comel-comel belaka.


04 Usop Sontorian
Mungkin ini cerita kartun Malaysia pertama yang aku suka. Kisah Usop dan kawan-kawannya yang gila-gila. Cerita yang mengajar betapa pentingnya kawan-kawan dalam hidup kita.


05 Sailormoon
Walaupun tajuknya Sailormoon, tapi Sailormars yang aku tunggu. Baju merah dengan rambut hitam panjang macam perempuan Melayu. Dia paling cantik di mata aku. "Sailormars, dengan kuasa bulan akan menghukummu!"


06 Tomatoman
Cerita ni dulu hari Khamis petang. Memang best walaupun heronya berkepala tomato dan berbadan orang.


07 Doraemon
Jangan kata cerita, buku Doraemon pun berlambak dekat rumah aku. Paling best bila Doraemon buat keluar alat baru. Dan Doraemon satu-satunya kucing yang aku tengok berwarna biru.


08 Keluang Man
Superhero pertama Malaysia. Cuma sampai hari ini aku tak tahu dia ni orang gila yang menyamar superhero atau superhero yang menumpang di rumah orang gila.


09 Thundercats
Cerita ni masa Maghrib tapi masa tu budak lagi jadi tak sembahyang pun tak apa. Bila pergi tadika esok mesti ambil pembaris lepas tu sebut "Thunder, Thunder, Thundercats" dan pukul sesiapa saja yang ada.


Sometimes, I wish I could go back in time and meet myself as a kid.


10 Dragon Ball
Cerita ni memang fenomena. Sebab aku sekolah hari Ahad jadi aku sanggup ponteng sebab nak tengok Goku menyelamatkan dunia. Tapi aku sebenarnya minat Bezita.


11 Ultraman
Ni memang favourite sampai bila-bila. Ultraman memang cool gila. Manusia biasa yang boleh bertukar rupa. Bukan setakat menjaga keamanan dunia malah juga keamanan angkasa raya.


12 Cybercop

Yang ni pun hebat juga. Kerja polis tapi bila ada raksasa terus jadi superhero yang senjata dia keluar dari bawah jalan raya.


13 Crayon Sin Chan
Dulu aku tengok cerita ni sebab dia kelakar gila. Tapi yang aku pelik kadang-kadang ayah aku tengok juga. Sekarang baru aku tahu cerita ni ada terselit lawak lucah di sebaliknya.


14 Dash Yonkuro
Ni cerita main kereta lumba. Masa ni aku siap beli lagi kereta jenama Tamiya. Kira original la. Siap pasang aksesori lepas tu ajak kawan-kawan berlumba.


15 Digimon
Ni kartun NTV7 yang buat aku simpan duit untuk beli game dia. Game kecik yang kena bela Digimon sampai dewasa. Siap bagi makan dengan bersihkan tahi dia. Lepas tu 'Battle' dengan kawan-kawan yang ada. Bila Digimon mati kena bela semula.


16 Slam Dunk
Ni kartun bola keranjang yang sangat panjang jalan ceritanya. Aku masa tu dalam dilema nak pilih watak Kaede Rokawa yang cool atau Hanamichi Sakuragi yang gila-gila.


17 Kampung Boy
Kisah Mat dan keluarganya. Dulu tak tahu pun cerita ni menggambarkan negara Malaysia. Sekarang bila besar baru tahu di mana kehebatan cerita ni sebenarnya.


18 Tom and Jerry
Kucing dengan tikus yang kerja dia berlari dan bergaduh tapi tak mati-mati walaupun kena bom ataupun kena hentam dengan dengan tukul besi. Sekarang pun kalau Astro siar Tom and Jerry aku mesti tengok lagi. Aku rasa sampai aku ada nanti pun Tom tak akan dapat tangkap Jerry ni.


19 Toy Story
Sebab cerita ni aku jadi sayang dekat barang mainan aku. Sebab cerita ni aku buat katil untuk mainan-mainan aku.


20 Transformers
Dulu takde Transformers sebenar macam hari ini. Dulu kartun je tapi lagi best sebab watak dia ramai lagi. Cuma dia cakap bahasa Inggeris jadi kena translate sendiri.


Untung budak sekarang ada Astro Ceria. Kartun ada setiap masa. Tapi perasaan tengok kartun bila-bila masa dengan menunggu seminggu sekali tak sama. Debarannya berbeza. Dulu tidak ada Detektif Conan, Upin Ipin, Boboiboy, Ben 10 atau Spongebob yang boleh ditonton bila-bila masa. Tapi sebab tak boleh ditonton bila-bila masa itulah budak-budak yang tengok kartun zaman dulu belajar menepati masa. Sekarang kalau tertinggal pun boleh tengok ulangan dia.


ps : Masih pelik macam mana Spongebob nyalakan unggun api dalam laut ;)




21 December 2011

WW 16 - first semester final exam result






ps : Result saya setimpal dengan kemalasan saya. Terima kasih semua ;)




17 December 2011

luahan perasaan seorang stalker sejati





Perkara pertama di fikiran selepas mata dibuka setiap pagi adalah dia. Maka tidak hairan nama dia ada disebut setiap kali berdoa. Facebook dia juga antara paling kerap dijenguk bila ada masa. Ini bukan cerita cinta Aril Elysa atau Zikir dengan Dhia. Ini cerita cinta yang aku pendam lama. Cerita cinta aku dan dia. Cinta seorang stalker gila.



Ada orang kata aku suka dia tapi aku malu-malu. Memang begitu. Malu, dia tidak kenal sangat aku, kurang yakin kerana kegagalan masa lalu. Perbezaan kami umpama hanger dengan baju. Aku hanger, dia baju. Yang selalu nampak cantik menawan macam baju baru itu dia dan yang selekeh macam dawai besi pula aku.


Jika dia bercerita kepada kawannya tentang aku pun sudah memadai bagi aku. Walaupun dia cuma berkata, "Lelaki inilah yang angau tahap kronik dekat aku". Itu sudah cukup untuk buat aku tersenyum setiap waktu. Ada kalanya aku berfikir seperti serba tahu. Mungkin di sebalik muka lembut dia itu tersembunyi hati sekeras batu. Atau mana mungkin dia suka lelaki ini yang perangai macam hantu.




Aku yakin setiap pagi dia langsung tidak terfikirkan aku. Cuma aku yang sibuk menjaga tepi kain dia untuk mengambil tahu apa yang berlaku. Apa dia buat, mana dia pergi, siapa kawan dia, semua aku tengok satu persatu. Dan aku tahu dia tidak tahu.


Dia langsung tidak tahu bila aku melihat pasangan bercinta, aku terbayangkan aku dan dia. Dia tidak tahu bila aku dengar lagu cinta, aku harap dia mendengar sama. Kalau aku menyanyi lagu semasa dalam kereta, aku menyanyi sepenuh hati seolah-olah lagu itu didedikasikan untuk dia. Dan dia langsung tidak sedar dia adalah sumber ilham untuk setiap entry cinta yang terpapar di bawah sana.


Tapi aku cuma mampu menikmati cinta padanya dalam sisi gelap. Cinta aku malap. Aku berjaya mengajar hati ini dari mudah tersentap. Mungkin kalau dia tahu perasaan ini padanya, dia akan memberi sedikit ruang untuk aku berentap. Atau mungkin langsung tiada ruang di hatinya untuk lelaki ini yang sedang berharap.


Mungkin betul kalau aku kata perasaan rindu padanya yang membuat aku kuat meneruskan kehidupan seharian. Mungkin sampai bila-bila dia cuma sekadar pujaan. Mungkin nampak seksa bila gagal meneguk cinta yang diidamkan tapi menyukainya dalam diam memberi aku peluang merasa setitik nikmat bertepuk sebelah tangan.


Jangan tanya siapa perempuan itu. Sebutlah semua wanita yang pernah ada dalam hidup aku. Sebutlah nama setiap crush yang selalu aku cerita tanpa jemu. Sebutlah Nasuha, Nabilah, Eiyla, Umairah, Natasya, Nashreen, Suraya, Izza, Syafizan, Nadiah, Hanis, Suhada, Lalola, Amelia, Suhaila, Farya, Scha, Azie, Deana, Nadhirah, Anis, Maizura, atau apa sahaja nama yang pernah berkait dengan aku dulu-dulu. Jawapannya cuma aku yang tahu.


ps : Kalau tulis semua nama, entry ini panjang berjela. Wanita, anda istimewa ;)



15 December 2011

please awak jangan baik sangat boleh tak





Dulu lepas putus cinta aku mula anti lelaki. Bekas kekasih aku dulu masa nak aku macam-macam pujuk rayu simpati. Bila dah dapat tolak je kat tepi. Jadi aku mula anggap lelaki cuma nak puaskan nafsu mereka sendiri. Nasib baik kami putus sebab aku tak mahu hati aku dimiliki orang yang tidak mengerti.



Dan aku mula kenal dia lepas tu. Kebetulan dia ajak aku lepak sekali dengan kawan-kawan dia lepas dia main futsal masa cuti semester setahun yang lalu. Pertama kali lepak memang agak malu-malu. Mata aku dah mula layu. Mujur ada dua tiga orang kawan dia jambu-jambu. Tak lama lepas tu aku minta diri kononnya nak pergi beli baju.




Selang dua tiga hari dia ajak lepak lagi. Aku yang memang mati kutu duduk rumah ni terus setuju tanpa fikir dua kali. Tapi masalahnya motorsikal aku ada dekat bengkel tengah baiki. Dia kata takpe dia datang ambil aku kali ni. Sebab dia kata kawasan perumahan aku ni memang laluan dia setiap hari. Aku tak tolak rezeki. Lagipun tak risau sangat sebab kami keluar siang hari.


Aku dengan dia tak rapat mana pada mulanya. Kenal pun secara kebetulan sebab belajar di universiti yang sama. Memang kami kawan tapi aku tak berapa suka dengan perangai dia. Dia ni kadang-kadang sombong dan mengada-ngada. Tapi bila dah selalu tumpang dia, selalu kongsi cerita, selalu bergurau senda, kami rapat juga walaupun makan masa.


Pernah aku tanya dia tak kisah ke datang ambil aku walaupun motorsikal aku dah boleh guna. Dia kata tak apa. Lagi ramai lagi meriah bila lepak katanya. Kawan dia sendiri pernah kata dalam sekawan kumbang kena ada sekuntum bunga bila aku tanya soalan yang sama.


Sampai satu tahap aku berani tanya kenapa dia baik sangat dengan aku. Sebab aku pernah tolak ajakan dia sebab aku demam seminggu. Dan dia terus suruh aku makan ubat dan jaga diri selalu. Jawapan dia, lelaki memang begitu. Mengambil berat dan bersedia bila perempuan perlu. Terharu aku.


Dia kata aku tak perlu takut sebab takkan ada orang serang aku. Dia single dan aku tahu. Tapi bila kawan-kawan dia kata cara dia layan perempuan lain sama macam dia layan aku, aku pula cemburu. Takkan aku nak larang dia sebab dia bukan kekasih aku. Takkan aku nak suruh dia berhenti layan aku macam tu. Aku pun suka sebab dia buat aku rasa aku masih laku. Aku buntu. Jahat salah, baik pun salah bagi aku.


ps : Ku percaya kau baik ku yakin pasti ada lelaki yang tertarik ;)




14 December 2011

WW 15 - leave ego or she will leave you







ps : Ego has a voracious appetite. The more you feed it, the hungrier it gets ;)




11 December 2011

apa persamaan bola dan awek bagi lelaki





Putus cinta bila tiada jodoh masih tak apa sebab kawan-kawan ada.

Putus bola bila musim bola cuti seolah-olah gelap dunia.
Tidak hairan ada lelaki sayangkan bola seperti kekasihnya.




01 Sedih Tak Terkata
Bola : Tak dapat diluahkan dengan kata-kata bila team kegemaran kalah.
Awek : Ada pakwe, bila gaduh kalau boleh nak menangis air mata darah.


02 Gembira Tak Terkira
Bola : Riang tak terkira. Lebih-lebih lagi menang dengan bergaya.
Awek : Riang tak terkira. Lebih-lebih lagi bila dapat dating lama-lama.


03 Marah Belakang-Belakang
Bola : Marah pemain dan pengadil walaupun mereka berada dalam TV.
Awek : Marah awek lepas letak telefon takut dia terasa hati.


04 Sanggup Berhabis Duit
Bola : Sanggup beli tiket mahal walau terpaksa mencangkung tepi padang.
Awek : Sanggup makan di restoran mewah sebab nak tunjuk sayang.


05 Rela Bersusah Payah
Bola : Rela berpanas berhujan sebab nak tengok pemain idola.
Awek : Sebab nak dating, teruk mana kesesakan tetap diredah jua.


06 Berkorban Apa Saja
Bola : Bola waktu subuh tapi berjaga sepanjang malam takut tak terbangun.
Awek : Bergayut dari malam sampai pagi padahal tak cakap sangat pun.


07 Belajar Tahan Malu
Bola : Tak kisah pakai jersi team kegemaran walaupun team tu kalah teruk.
Awek : Takde masalah pakai baju pink sedondon walaupun nampak buruk.


08 Sanggup Menipu
Bola : Sebab tengok bola semalam sanggup tipu kawan kata sakit itu ini.
Awek : Sebab nak dating esok sanggup tipu kawan sampai ambik MC.


09 Sikap Mengambil Berat
Bola : Tahu pemain mana cedera dan berdoa dia dapat bermain semula.
Awek : Tahu awek dia sakit dan apa ubat kena makan untuk kembali ceria.


10 Megah Bila Menang
Bola : Buat status kehebatan team dia. Puas hati sangat la kononnya.
Awek : Buat status siap dengan xoxo love bahawa aku sedang bercinta.


ps : Real Madrid selamanya. Jatuh bangun bersama. Proud to be Madridista ;)




09 December 2011

kenapa anda perlu tengok running man





Kalau anda baca entry setahun yang lalu pasti ingat ada entry yang mengatakan drama Jepun lebih hebat berbanding drama Korea. [Baca sini] Entry itu ditulis dengan penuh benci terhadap cerita-cerita Korea. Dan selepas beberapa hari satu amaran diterima. Ayatnya ringkas sahaja. "Jangan terlalu membenci kerana mungkin timbul rasa sayang di sebaliknya."



Dan hari ini entry itu berkocak. Kekaguman pada drama Jepun sendikit tersentak. Bermula dari satu topik semasa lepak aku akhirnya terjebak. Aku tidak layan drama atau filem Korea kerana hanya Running Man yang aku nampak. Bukan terlalu fanatik tapi variety show ini memang memberi impak.


Running Man at channel 393 Astro or kshownow.net


Anda tidak perlu tahu Kpop atau belajar bahasa Korea. Anda tidak perlu faham apa itu 'Hwaiting' atau 'Kamsahamnida'. Anda cuma perlu tengok dan ambil pengajaran di sebaliknya.


01 Release tension
Ini punca utama ramai menonton rancangan ini. Anda cuma perlu duduk dan tengok setiap aksi. Dengan 'effect' yang melampau, anda akan ketawa berkali-kali.


02 Belajar cara selesaikan masalah
Dalam setiap episod ada misi yang perlu diselesaikan. Misi yang memerlukan ahli Running Man dan penonton menggunakan akal dan tumpuan.


03 Jangan terlalu percayakan orang lain
Ada misi yang memaparkan realiti kehidupan. Realiti kekasih diambil orang, rakan yang gemar tikam dari belakang, susah dahulu senang kemudian.


04 Tidak bersambung-sambung macam drama
Anda tidak perlu menontonnya setiap minggu seperti drama. Kerana kebanyakan episodnya tidak bersambung kecuali beberapa episod istimewa.


05 Belajar cara nak 'ayat' pasangan
Ada beberapa ayat di dalam cerita ini yang mampu menawan hati. Beberapa potong ayat itu juga ada dibawa masuk ke dalam blog ini.


06 Jangan menilai seseorang dari luaran
Pengikut cerita ini pasti sedar beberapa watak yang 'lemah' sekarang sudah menampakkan kelainan. Mungkin benar pengalaman mematangkan fikiran.


07 Tetap ada sisi lembut di sebalik ganas wanita
Hanya satu watak wanita yang kelihatan agak ganas dan berani. Tapi di sebalik semua itu dia sama seperti wanita lain yang tak lari dari perang emosi.


08 Setiap orang ada kelemahan tersendiri
Jangan ingat lelaki skema tidak berani mencuba. Dan jangan ingat lelaki berbadan sasa tidak takut apa-apa.


09 Perbezaan tawa wanita dan tangisan lelaki
Wanita bila ketawa nampak lebih bersinar dan ceria. Tapi berbanding wanita, air mata lelaki lebih bermakna. Cuma plotnya bukan seperti Akademi Fantasia.


10 Lawak spontan lagi best daripada lawak buatan
Bandingkan lawak dalam Running Man dengan Maharaja Lawak Mega. Antara lawak yang dibuat-buat atau yang berlaku dengan sendirinya. Yang mana lebih menarik anda rasa?


Entry ini ditulis tanpa rasa bongkak. Bukan untuk membanding siapa hebat siapa tidak. Pasti nanti ada orang kata aku terpengaruh tapi aku tidak kisah dan hati tidak membengkak. Malah mungkin ada kesabaran peminat drama Jepun berkocak tapi aku cuma cerita apa aku nampak. Aku tidak tahu drama Korea lain tapi bagi aku, Running Man Daebak!


ps : Kita hidup di zaman persaingan drama dan yang untung sebenarnya kita ;)




04 December 2011

takkan selamanya mawar mekar dan wangi





Aku dengan dia dah lama bercinta. Lima bulan lebih rasanya. Hubungan kami macam biasa cuma jarang berjumpa. Sebab aku sibuk dengan kerja dan dia dengan hal kolej, assignment dan sebagainya. Tapi bila ada masa aku akan pergi melawat dia sebab dah rindu gila.



Satu hari aku terpaksa berhenti kerja sebab majikan aku tak bayar gaji. Kami semua pekerja mogok berhenti sebab tak puas hati. Aku cerita dekat dia dan dia kata mungkin tak ada rezeki. Terharu aku dapat kekasih yang memahami. Aku cuba cari kerja baru sebab aku nak kumpul duit buat hantaran untuk dia nanti. Tapi cari kerja bukan senang hari ini.




Selang seminggu, ada sepupu aku telefon ajak aku kerja dengan dia. Tapi kerja part-time je. Dia ni kerja McDonalds dan tiga hari akan datang ada orang buat parti hari jadi dekat tempat dia bekerja. Tugas aku cuma pakai kostum patung McDonalds tu selama satu jam tanpa perlu tunjuk muka. Aku terus setuju bila dia kata gaji dibayar serta merta. Aku tak bagitahu kekasih aku yang aku dapat kerja. Sebab aku nak buat kejutan dekat dia.


Hari Sabtu tiba. Aku mula bekerja. Senang bekerja bila orang tak kenal kita. Aku cuma perlu menghiburkan kanak-kanak yang ada. Sesekali ada orang ajak mengambil gambar bersama. Aku suka, mereka gembira.


Aku nampak di satu sudut seorang lelaki makan dengan seorang wanita. Aku rasa mereka pasangan kekasih kerana nampak mesra. Sesekali wanita itu memegang tangan lelaki penuh manja. Dan lelaki itu turut mencubit manja pipi kekasihnya.


Perempuan itu memanggil lelaki itu 'Bie' dan lelaki itu memanggilnya 'Baby' menandakan mereka memang bercinta. Perempuan itu berdiri dan mahu aku mengambil gambar bersamanya. Sony Ericsson ungu dihulurkan kepada kekasihnya. Selesai bergambar aku terus menuju ke arah pengurus McDonalds tersebut dan menyatakan tempoh kerja aku sudah habis sebab dah pukul tiga.


Dia menyuruh aku menukar pakaian dan berjumpanya untuk mengambil gaji. Aku mengambil pakaian dan menuju ke tandas lelaki. Sekali lagi aku terpaksa lalu di meja pasangan kekasih tadi.


Aku berhenti. Pakaian tadi aku letak di atas kerusi. Mereka melihat dengan rasa sangsi. Aku buka topeng kostum itu dan membetulkan rambut yang serabai sekali. Perempuan itu terkejut dan terus berdiri. Aku cuma tersenyum dan melangkah kaki. Kalau tidak ditahan pasti air mata ini bercucuran di pipi. Kekasih aku curang depan mata aku sendiri!


Tidak ada perkataan yang dapat gambarkan betapa sakit hati ini. Sakit bila semua pengorbanan aku macam tak dihargai. Aku undur diri. Aku rela pergi. Aku pernah kata dia seperti mawar yang wangi. Tapi tidak lagi hari ini. Aku tabahkan hati. Gugur sekuntum mawar tumbuh yang lain lagi.


ps : Ini kisah orang bukan kisah aku. Aku cerita sebab tuan dia mintak begitu ;)




02 December 2011

ini bukan lagu rindu ini madah dendam







Ada merak melalak kuat
Berteriak tunjuk hebat
Menjaja cerita dibuat-buat
Ke sana sini tanpa penat


Ada merak di atas takhta
Dalam istana ciptaan manusia
Bercerita unggul kecantikannya
Burung lain menadah telinga


Ada merak bangga diri
Kononnya dia hebat sekali
Kononnya dia cantik sekali
Sayang merak dalam penjara besi


Ada merak tak dapat terbang
Kerana merak di dalam sarang
Cuma mampu bersuara sumbang
Belum berlawan berlagak menang


Ada merak di dalam sangkar
Cemburu lihat gagak di luar
Merak malang dihalang pagar
Gagak bebas berkejar-kejar


Ada merak tidak puas hati
Mencabar gagak di langit tinggi
Supaya tak malu bila kalah nanti
Ayuh merak, kita lawan di bumi


ps : 'Anjing' yang hebat di alam maya tak bermakna jaguh di alam nyata ;)




01 December 2011

dia cuma tunjuk boleh pikat semua wanita





Dah lama tak pergi Cyber Cafe rasanya. Tapi kerana cuti semester sudah bermula, maka setiap operasi print akan dilakukan di cyber cafe yang ada.





Satu komputer diberikan untuk tempoh setengah jam pertama. Tidak ramai orang mungkin masih awal agaknya. Facebook dibuka. Tapi terus tertera 'Home' Facebook seorang jejaka idaman Malaya. Ini kes lupa sign out hati berkata.


Home dicerobohi, Wall diperhati dan Inbox dinodai. Banyak mesej daripada wanita berbanding lelaki. Hebat lelaki ini, hati berkata sekali lagi. Yang itu panggil sayang, yang ini baby.


Manis sekali mulutnya berkata-kata. Kalau semut pandai menilai pasti semut tidak cari gula. Kagum dengan sikap murah hatinya memberi sayang, rindu dan cinta kepada beberapa wanita dalam satu masa. Kalau lelaki ini ada teman wanita, pasti dia hampa. Wanita mana tak kecewa arjunanya buaya?


Permainan kita berbeza walaupun sasaran kita sama. Menakluk hati wanita bukan perkara senang sebenarnya. Sayang, cinta bukan boleh diberi sewenang-wenangnya. Tapi strategi kita berbeza. Dia memberi kepada sesiapa sahaja. Mungkin dia lupa lelaki ada ego yang perlu dijaga.


ps : Lelaki dengan dua hati mampu membuat cinta yang satu dibahagi-bahagi ;)




28 November 2011

kau punya bodoh kami susah cari jodoh





Ini kisah benar bukan rekaan. Ini satu cerita yang pada awalnya mahu dirahsiakan tapi orang terdekat kata ia harus dikongsikan. Ini cerita yang sudah berlalu dua bulan.



Dia perempuan. Pada awalnya cuma sekadar kawan. Dia baru putus cinta dengan seorang lelaki dari Kelantan. Terlanjur bercerita tentang hubungan jadi dia muntahkan semua yang tersimpan. Dan sebelum berakhir dia kata dia mahu lelaki baik dan mampu menerimanya yang serba kekurangan.


Dia bukanlah kurang sangat kalau dikira. Ada rupa ada harta ada segalanya. Cuma kerap kali tumbang dalam arena cinta. Dia sayang lelaki itu sepenuh jiwa yang menyebabkan hatinya hancur berkecai bila kecewa.


Kami semakin rapat dan mesra. Sehingga tersebar gosip tentang kami berdua. Sampai satu hari ada orang bertanya hubungan kami sebenarnya. Dan dia kata kami cuma kawan biasa. Di saat kunci hati ini seakan terbuka, dia hilangkannya semula.




Selang seminggu dia jatuh cinta dengan seorang lelaki. Lelaki yang berjaya membuka hatinya kembali. Dia tunjukkan gambar dan dia kata dia sayangkan lelaki itu sepenuh hati. Biarlah asal dia bahagia walaupun dia terlupa menjaga satu hati.


Sebulan berlalu tanpa dia. Akhirnya ada satu mesej diterima. Pengirimnya dia. Dia kata hati dia terluka. Sekali lagi dia putus cinta. Sebab lelaki yang dia dia sayang itu seperti mahu main-main saja. Dia kecewa. Aku tak tahu nak buat apa.


Kami berbual di telefon seketika selepas sekian lama. Masih terdengar esakan dari hidungnya. Dan dia kata dia rindu kami seperti dulu kala. Berkongsi cerita dan suka duka. Tapi sekarang dia sukar menerima lelaki kerana semua lelaki sama katanya.


Aku cuma mampu memperbetulkan silapnya. Dia mahukan lelaki baik dan bila dia jumpa, baginya itu kawan sahaja. Kemudian dia bercinta dengan lelaki buaya yang akhirnya membuat cintanya sia-sia. Sampai satu tahap dia kata semua lelaki sama. Jadi sekarang salah siapa?


Hati ini penat menjaga hati orang yang tidak langsung menjaganya. Sebenarnya aku juga rindukan dia. Tapi bukan bermakna aku mahukan dia semula.


ps : Do not stereotype guys. They're definitely not all the same ;)




25 November 2011

penamat cerita dia permulaan cerita kita





Tersepit antara persahabatan dan cinta. Menjadi orang tengah yang sentiasa gusar kalau buat baik dengan yang ini, yang itu terluka. Mungkin itu situasi yang paling sesuai agaknya. Cuma dalam kes kali ini aku cuma penonton setiap watak dan babak yang ada.



Dulu mereka bercinta. Tapi tidak lama. Mereka berpisah dengan rela. Dan sejak itu mereka berkawan seperti biasa. Mungkin tidak semesra saat mereka bercinta.


Dan hari ini, yang perempuan bercinta dengan lelaki lain pula. Lelaki yang dulu cuma kawan biasa tapi sekarang putera raja yang bertakhta. Dan teman lelakinya yang baru ini juga adalah rakan kepada teman lelakinya yang lama. Bayangkan bekas kekasih anda bercinta dengan rakan anda.


Mungkin agak berat tapi walau sesukar mana, hakikat harus diterima. Kenapa harus menatap bingkai kaca yang pecah berderai, yang mustahil untuk dipadankan semula? Serpihan kaca yang pecah itu kalau dapat dipadan semula pun tetap tidak sama seperti sediakala. Daripada cuba mencantumkannya yang mungkin menyebabkan jari terluka, lebih baik bangun mencari bingkai yang baru pula.




Yang berlalu biar berlalu kerana pasti ada hikmah disebaliknya. Tak salah meratapi cinta yang gagal tapi jangan terlalu lama. Kerana setiap pengakhiran sesebuah cerita adalah permulaan cerita yang baru dibuka.


Dia, dia dan dia kawan aku walau kita tidak serapat mana. Siapa aku untuk menentukan hidup dia, dia dan dia tapi sebagai kawan, aku cuma mahu lihat dia, dia dan dia bahagia tidak kira dengan siapa pun pasangannya.


Aku tidak mahu orang lain merasa juga ketidakbahagiaan yang aku ada.


ps : Sukar menjadi pelakon cerita cinta segi tiga bila kita bukan watak utama ;)




23 November 2011

WW 14 - thanks god thanks for everything







ps : Even in a very bad and worst situations I can felt their support ;)




22 November 2011

cinta itu suka tapi suka bukanlah cinta





Aku mengaku aku suka tengok wanita. Tengok kerana kagum, bukan kerana nafsu semata-mata. Kagum dengan keayuan dan kecantikan wanita Melayu terutamanya.



Aku suka tengok dia. Seorang yang sering terjumpa semasa makan tengahari bersama kumpulannya. Dia cuma pengikut, bukan ketua. Tapi dia berjaya mencuri perhatian mata. Ayu dan pemalu orangnya.


Dan dia juga aku suka. Seorang yang pernah sekelas tapi tak pernah bertegur sapa. Pernah dua tiga kali terlihat dia bersama teman lelakinya. Bimbang dituduh perampas kekasih orang ada juga. Tapi serius dia buat aku gila.


Itu dia seorang lagi aku suka. Sering bertemu kerana berkongsi fakulti yang sama. Bila berjumpa sengaja aku senyum penuh gaya untuk mendapat balasan senyuman manja darinya.


Ada lagi seorang yang aku suka. Tidak pernah berjumpa kerana cuma kenal di alam maya. Tapi perangai dan sikapnya buat aku teruja. Cukup berkawan sudah buat aku selesa.


Nak juga cerita tentang seorang yang baru dikenali tapi seperti ada chemistry dalam jiwa. Dia seperti aku versi wanita. Nampak biasa tapi gila-gila. Nampak complicated tapi sangat simple sebenarnya. Aku seperti bercakap dengan diri sendiri bila bercakap dengannya.




Yang baru ada yang lama pasti ada. Aku kenal dia sudah lama walau tak pernah berjumpa. Seorang yang terbuka dalam apa juga topik yang diperkata. Walaupun tidak bertudung tapi style rambut pelakon Korea buat aku ternganga.


Dia ini pelik tapi aku suka. Selalu bergaduh bila berjumpa. Memang hobi aku mengusik dia. Aku cuma nak tengok dia marah sebenarnya. Sebab muka dia bila marah lagi comel berbanding biasa.


Ada seorang lagi yang sering aku jumpa. Comel dan ramai peminat itu yang orang kata. Tapi aku suka dia sebab dia pandai memasak dan buat kek sebenarnya.


Persahabatan alam maya. Lelaki yang hidupnya dikelilingi wanita. Katalah apa saja anda rasa. Aku cuma mahu menghargai wanita yang ada. Kerana bagi lelaki seperti aku, wanita adalah inspirasi bila aku berkarya.


Sebenarnya ini pertama kali aku suka ramai perempuan dalam satu masa. Suka. Bukan cinta. Suka kerana mengagumi keunikan kurnian-Nya pada mereka.


ps : Wanita mampu buat aku gila bila dia menggoda dan mengada-ngada ;)




20 November 2011

satu hati tiga rasa satu rasa tiga hati





"Aku rindu dia. Tapi kami dah macam tak kenal..."


"Aku suka dia sebenarnya. Kau jangan bagitahu dia pulak ni..."

"Aku benci la mamat tu. Mulut macam biawak!"

Tiga hati manusia. Tiga rasa yang dipendam lama.


Dan...


"Dia ada kawan baru. Tak guna bagitahu kalau rindu pun..."

"Dia baru couple semalam. Melepas aku. Rugi sangat..."

"Tak habis lagi nak sakitkan hati aku mamat ni!"

Tiga hati manusia. Tiga rasa kecewa.




Kalau rindu jangan biarkan.
Kalau suka cepat luahkan.
Kalau benci cakap depan-depan.
Sudah banyak hati terluka sebab rasa yang tak terluahkan.
Jangan sampai rasa itu diucap semasa hari kematian.


ps : Jangan bila orang itu sudah tiada baru kita bagitahu kita sayang dia ;)




16 November 2011

WW 13 - exams please be nice with me





Exams : They give me questions I don't know, I give them answers they don't know


ps : All the best and wish me luck for my final exam next week ;)




15 November 2011

biarlah kalau orang tak suka tak apa





Satu gambar gay tersebar di Facebook pagi tadi. Gambar aksi panas antara dua remaja lelaki. Berpeluk erat seperti suami isteri. Bercium pipi seperti merpati dua sejoli. Button 'Like' ditekan kerana keberanian dan kebodohan mereka ini. Berani memuatnaik dan membiar semua itu tersebar dengan pantas sekali. Bodoh kerana gambar itu bukan hasil seni fotografi untuk dikongsi.



Everyone knows bad boys have more fun.


Kemudian datang satu lagi gambar seorang perempuan seksi. Dengan hanya berseluar dalam putih mata dikenyit menggoda lelaki. Ditambah dua gunung mekar tersergam rapi. Saiznya mungkin satu tapak tangan tidak mencukupi. Sayangnya puncak gunung sudah bertukar warna sama sekali. Pasti sudah kerap digauli. Ribuan 'Like' kebanyakannya dari lelaki dan ribuan komen banyak yang mengeji. Sama seperti gambar tadi gambar ini juga di 'Like' sama sekali.


Dan hasilnya banyak chat dan mesej diterima tidak henti-henti. Ada yang ketawa kerana benda yang di 'Like' tadi. Tak kurang yang memberi nasihat semua itu hanya duniawi. Malah kerana satu 'Like' itu ada yang mengatakan satu tindakan berani. Gelaran 'Gila Seks' juga dapat secara percuma tadi. Perkataan "Thumbs up" dan "Fuck up" hadir berselang seli.



Cik adik cik abang cik kak yang disayangi. Saya memang kaki 'Like' dan itu saya akui. Apa yang keluar di Facebook saya akan 'Like' tanpa fikir dua tiga kali. Bukan semuanya kerana suka tapi kebanyakannya kerana menghargai. Mungkin juga kerana hobi. Saya tak kisah kalau ada yang tak puas hati. Saya pun tak kisah kalau ada yang tak suka dengan perangai saya ini. Because I'm not a Facebook status and you don't have to like me.



ps : I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not ;)




14 November 2011

jangan jadi hamba cinta wahai perempuan





Bingung. Agak lama gambar di dalam album terbaru itu ditenung. Sudah lama tidak nampak perempuan ini di Facebook kerana terlalu banyak wall post dan komen yang dibiar tergantung. Tapi kenapa gambar dia terlalu lain sedangkan kami berkawan belum sampai setahun? Ke mana pergi gambar dia yang dulu bertudung?



Stalk orang adalah menyeronokkan. Biarlah dituduh jaga tepi kain orang asalkan dapat apa yang diidamkan. Bagaimana gadis yang dulu cantik menawan sekarang tampil separuh telanjang? Tipu kalau cakap tak suka tengok kerana agak agresif pergerakan urat saraf di celah kangkang. Cuma perubahan yang ketara itu buat otak kuning ini berfikir panjang.


Beberapa jawapan ditemui. Ramai berkata dia berubah kerana lelaki. Bekas teman lelaki dan teman lelaki terkini. Lelaki mana tak suka perempuan seksi? Tapi kenapa perempuan sebijak ini boleh tertipu dengan mudah sekali? Percayalah kau cuma boneka di hujung jari. Tipu kalau perempuan serosak ini dia mahu jadikan isteri.


You give love a bad name.


Ada banyak komen pada satu gambar yang jelas menampakkan putih paha dan mekar dada dia sebagai perempuan. Geram dan tercabar nafsu anak jantan. Tapi di bawah itu ada banyak nasihat diberikan, tak kurang juga kutukan.


Kenapa ada perempuan berubah kerana lelaki? Dulu bertudung rapi sekarang sehabis seksi? Tolonglah jangan jadi perempuan yang mudah dibohongi. Entry ini ditulis kerana tidak sampai hati melihat perempuan yang dulunya baik tapi hari ini dimaki.


Sampai sekarang tiada jawapan. Dia tidak menjawab walau satu soalan yang diajukan. Cuma yang pasti dia mungkin dalam kesesatan. Atau dia bernasib malang. Mungkin dia boleh dijadikan contoh kepada ramai perempuan. Tolong jangan jadi bodoh kerana cinta dan lelaki yang kamu dambakan.


Perempuan, ada beza lelaki keji dengan lelaki sejati sebagai bandingan. Lelaki keji meminta gambar perempuan tanpa pakaian. Lelaki sejati meminta gambar perempuan tanpa solekan. Lelaki keji tetap mahu paha anda walau betis diberikan. Lelaki sejati tetap menerima anda walaupun kekurangan.


ps : Pasti bersebab kenapa jadi sebegitu rupa. Harap semuanya baik semula ;)




13 November 2011

url tag from hazwani everything nothings



Tag yang simple daripada Hazwani Mohd. Soalan dia, kenapa url saya macam kat atas?


Apihelnino.blogspot.com?



Apih itu merujuk pada gelaran. Mohd Afif Rashdan Bin Shafie, tapi ramai orang panggil Apih.


El Nino sebenarnya satu perkataan. El Nino bermaksud budak lelaki kecil. Kenapa El Nino? Satu, sebab tu gelaran untuk pemain bola sepak Sepanyol yang memang aku minat iaitu Fernando Torres, bekas penyerang Liverpool yang main untuk Chelsea sekarang. Kedua, perangai aku memang macam budak kecil. Ketiga, sebab nama tu cute. Aku namakan kereta yang usung aku ke sana sini dengan nama Nino, rakan sekelas panggil aku Nino dan ada orang panggil aku Ninokie sebab dia cakap aku cute. Ni tak tipu okay. Awwwwww sangat rasanya.


Taufan El Nino merujuk pada taufan kecil, sesuai dengan nama El Nino yang bermaksud budak kecil. Taufan La Nina pula taufan besar.


Menurut sejarah yang dijumpai dekat Google, El Nino dan La Nina adalah dua beradik. La Nina adalah kakak, El Nino sebagai adik. Jadi taufan besar dipanggil La Nina sebab dia lebih besar dan taufan kecil dipanggil El Nino.


Dengan ini, aku tag mereka yang berikut :

Liniey Mustaffa - http://siperempuandara.blogspot.com/
Mi Cah - http://pelangi-pelangidanbintang.blogspot.com/
Rose Deana Imbran - http://
suarahatisipujaanhati.blogspot.com/
Hazimah Fauzi - http://princess-eima.blogspot.com/



ps : Hindari taufan Elnino, dekati Apihelnino dot blogspot dot com ;)




11 November 2011

dia cuma datang sekali seumur hidup





Julia duduk di tepi katil bapanya yang terlantar sakit sejak seminggu yang lalu. Suasana di hospital pada malam itu sunyi sepi. Sesekali jururawat melintas di tepi katil bapanya. Kalau diikutkan penat, mahu sahaja Julia melelapkan mata tapi memikirkan keadaan bapanya, Julia memilih untuk berjaga sambil online menggunakan komputer riba yang dibawanya.



Mata Julia membaca satu persatu pergerakan di Home Facebooknya. Beberapa rakannya bercerita tentang tarikh hari itu, 11 November 2011 atau 111111. Dayana mahu meluahkan perasaannya kepada Khairul, Din mahu membawa kekasihnya ke 'candle light dinner' di restoran lima bintang dan Hanis mahu meluangkan sepanjang malam dengan tunangnya.




Julia melihat pula Timeline Twitternya. Pun sama! Semua orang seakan terlalu gembira dengan tarikh 111111 tersebut. Terlalu ramai yang menanti tarikh tersebut. Hati Julia yang berkecamuk dari petang tadi semakin serabut dengan tarikh yang dibangga-bangga itu.


"Sekali seumur hidup je dapat jumpa tarikh ni..."
Julia cuba menenangkan hatinya.



Tumpuan Julia terganggu bila dada bapanya berombak kencang. Dia meletakkan komputer ribanya di tepi sebelum mengurut perlahan dada bapanya yang semakin dimamah usia itu. Melihat keadaan semakin teruk, Julia memanggil jururawat dan doktor yang bertugas. Mereka bertungkus lumus memberi bantuan sambil Julia menggenggam erat tangan bapanya.


Julia mencapai telefon bimbitnya dan menghubungi ibunya. Serentak mendengar suara ibunya, air mata Julia bercucuran laju. Kakinya tiada kuasa dan lidahnya tiada daya untuk memberitahu yang bapanya telah menghembuskan nafas yang terakhir sebentar tadi.


Seorang jururawat perempuan menenangkan Julia. Dia cuma mampu bersandar di dinding. Air matanya gugur di saat melihat tubuh bapanya yang sudah tidak bergerak. Tarikh 111111 bukanlah sesuatu yang menggembirakan hati Julia dan keluarganya. Sepertimana tarikh tersebut hadir sekali seumur hidup, begitu juga bapanya.


ps : Di saat kita ketawa ada yang berduka. Hargai seseorang semasa dia ada ;)




05 November 2011

tribute to lembu yang dijadikan korban





Kereta dipandu berhenti di satu persimpangan
Merah menyala lampu isyarat dinyalakan
Beratur panjang kenderaan dalam satu barisan
Terpandang kau sendirian di seberang jalan
Buat beberapa detik mata kita bertentangan
Senyuman yang aku lempar kau tidak endahkan
Aku faham kau dalam kesedihan
Raut wajah kau menggambar kedukaan
Mahu sahaja aku memeluk kau sayang
Aku cuba memahami sedih yang kau pendamkan
Aku cuba selami sayu yang kau sorokkan
Tapi aku gagal dalam kesamaran
Bila kau dijadikan simbol kebodohan
Bila kau dijadikan papan tanda tepi jalan
Kau hebat sebenarnya sayang
Dan kau juga tidak bodoh sayang
Bila manusia tiada rasa perikemanusiaan
Bila bapa meliwat bayi yang berusia beberapa bulan
Bila ibu membuang zuriat yang dikandungkan
Bila abang memperkosa adik seperti syaitan
Bila anak tidak mengaku ibu bapa kerana lupa daratan
Di situ nyata kau lebih matang
Tapi manusia sombong kerana kecerdikan
Kau bodoh itu yang mereka pegang
Tapi kau hebat dalam kebencian
'Bodoh macam lembu' tidak boleh diguna lagi sekarang
Kalau kau bodoh kenapa daging kau yang manusia makan?




ps : Tribute to lembu yang dijadikan korban. Selamat Hari Raya Aidiladha ;)




03 November 2011

kita ghairah bernafas dalam ego sendiri





"Kenapa serabai sangat kau sekarang?"
"Aku malas nak smart-smart..."

"Afif, awak macam tak mandi je pergi kelas..."
"Tak lah. Memang style saya macam tu..."

"Yang kau macam tak terurus sangat ni kenapa?"
"Saje je. Aku terurus ke tak sama je..."


Dan jawapan mereka, sama.


"Kau dah la ego, bodoh sombong pulak tu..."

"Awak ni terlampau ego, tahu tak?!"

"Kau dengan blog kau sama je. Ego!"


Tapi bila giliran aku...


"Salah kot coding kau ni. Error nanti..."
"Weh aku tahu la apa aku buat..."

"Kalau letak lagu kat blog letak la yang boleh pause..."
"Blog aku suka hati aku lah!"

"Kau sanggup tak makan sebab nak beli rokok ni?"
"Kau jangan sibuk hal orang lain boleh tak?"


People call it ego, some call it arrogant but I call it confident


Kau, aku, kita, semua sama.
Kita semua, tak kira siapa, bernafas dalam ego sendiri.


ps : Jangan kita terlalu pandai menghakimi. Nilai dulu diri kita sendiri ;)




02 November 2011

tag from miela jasmin and natasya amir





Sekali lagi, saya di tag oleh Miela Jasmin, "Story From Heart".




Panggilan manja?
Afif. Apih. Nino.

Latest movie?
Real Steel.

Satu perkataan tentang Afif El Nino?
Blogger.

Pandangan kawan makan kawan?
Kenyang sementara merana selamanya.

Habit sebelum tidur?
Buat style rambut pelik-pelik.

Barang wajib bawak bila keluar selain wallet dan handphone?
Kunci rumah, bangle, cincin, tisu, Lipice.

Maxis? Digi? Celcom?
Semua kot. Maxis untuk BBM, Digi call murah, Celcom murah SMS.

Percaya pada BFF?
Best Friend Forever? Best Fake Friend?

Impian?
Nak semua impian jadi kenyataan.

Miela Jasmin gedik tak?
Tak kot. Kalau Miela Gedik baru la gedik.

Pandangan tentang blog Miela Jasmin?
Simple tapi menarik.


Saya di tag lagi oleh Natasya Amir "Life is a novel we write everyday".




Status? Single or taken?
Single, solo dan berseorangan.

Your homegrown? Where do you live now?
Kampung Mengabang Tengah, Kuala Terengganu. Now studying at Kemaman.

Girlfriend's name?
Adira. Scha Al Yahya. Hahaha. Sorry, I am single laa.

When do you expect to get married?
After I believe she deserve to be my wife.

How many times you break up with your ex?
Four. I have four ex's.

Your weight? Height?
48 kilograms, 167 centimetres.

Types of girl that you attract?
I don't know. Chinese looking girl, maybe.

What kind of music do you prefer?
Any kind of musics.

What brand of shirt?
Giordano.

Your jeans size?
28.

Place you want to go?
Japan.

Dan saya tag orang di bawah untuk jawap 11 daripada soalan di atas :)


Raihana Nadiya
Nadiah Roslan
Noor Aina Baijan
Nuramira Sharip
Adam Harris
Rose Deana Imbran


ps : Selamat datang November, selamat tinggal Oktober ;)




30 October 2011

the tag from macqueenjoy blabberin





Thanks to MacQueenJoy Blabberin' for tagging me this one ;)


1) Must post these rules.
2) Post 11 things about themselves in their post.

3) Answer the questions that those tagger set you in their post and create new questions for the people you're tagging to answer.

4) Have to choose 11 people to tag in your post
5) Don't forget to tell them that they were tagged

6) No tag backs!

7) No stuff in the tagging section stating something like "You are tagged if you are reading this". By reading these rules you are trusted to have legitimately tagged 11 people.



Eleven things about me, not about you

01. People call it Ego,
some call it arrogant, I call it confident.
02. I don't care if it's midnight, I eat when I want to.
03. I save a file as 'asdfdsdafa' because I'm too lazy to write a proper name.

04. I love to sleep during rainy days and hide under my blanket.

05. I don't sleep enough at night because I stay up late for no reason.

06. I always smile when I remember good memories.

07. I keep repeating a song that describes exactly how I feel.

08. I hate when people bring up a mistake I made a long time ago.
09. I wish cancer got cancer and died.

10. I save titles of songs as drafts so I can remember them later.

11. I continue to argue even when I know I'm wrong.



Questions from MacQueenJoy Blabberin'


01.If you were given three item, IMac, IPhone 4 and Ipad, which one will you pick?
IPhone 4. Then jual Iphone 4 dan beli Blackberry.


02. Do you love shopping?

I love shopping very much!


03. What chocolate you love the most?

Famous Amos? Cadburry pun boleh. Tapi kalau orang bagi free ambik je.


04. If you're given the chance to meet those KPop superstar, what you gonna do with her/him?

Suruh dia belanja makan. Duit banyak tu. Hahaha.

05. If your KPop superstar lost in your country and then he at last stuck in front of your house, will you let her/him to sleep overnight just to let him rest a night?

Yes. Only if he or she is a famous superstars.


06. Do you think Koreans are fake?
I mean their look are they original or plastic made?

Even if they are fake, I will always, always love Girls Generation.


07. Do you believe in love?

Sometimes yes, sometimes no.


08. What will you do if one of your KPop superstar like and wanna make relationship with you, will you?

No matter who they are, I just want an honest relationship. No lies. No mind games. No cheating.


09.Do you watch Korean drama?

Just Running Man.


10. Do you like to eat mushrooms?

Nope. Mushrooms sangat comey. Tak sampai hati nak makan.


11. What subject you like the most in school and why?

School? Bahasa Malaysia Penulisan. I like to write an essay!



Now, my eleven questions


01. Pada pendapat anda, adakah ikan merasa dahaga?

02. What are you listening to right now?

03. Binatang ganas yang anda teringin sangat nak bela?

04. Who last made you smile?

05. Kenapa button 'Space' di keyboard sangat panjang?
06. What is right beside you now?

07. Bila kali terakhir anda sebut 'I Love You'?

08. Who is the last person you talked on phone?

09. Satu tempat yang anda betul-betul nak pergi dan kenapa?

10. What is your all-time favourite love story drama/movie?

11. Apakah anda sedang bercinta?



The choosen Eleven for this tag


Diary Scaafeezajaja
Hazirah's Territory
Muhd Firdaus
Shazleennurazmi

Atiah Zainal
Diary Pelangi
Bubbles of Life

Nazrey Dylandy
Nurul Syuhada Yacob
Diary Poyo Si Luna Swift
Ini Kisah Rabiatul


ps : Esok entry jawab tag jugak. Ada dua lagi tag nak dijawab ;)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...