My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

24 December 2011

lelaki jahat juga mahu keluarga bahagia





Bila seorang, atau dua orang mengatakan sesuatu, mungkin benda tu boleh dianggap biasa. Tapi bila ramai sangat kata benda yang sama, rasa lain macam pun ada. Kata-kata umpama doa. Mungkin semua doa itu boleh jadi nyata.



"Biasanya orang nakal macam kau dapat isteri pendiam je tahu..."

"Dia takde lelaki slow dapat perempuan slow. Dia kena berlawanan..."

"Aku tak tahu la perempuan mana dapat handle kau ni Apih..."


Itu kata-kata daripada kawan-kawan, keluarga dan orang terdekat yang kenal diri ini dalam dan luar. Dan kata-kata itu mereka usulkan dengan beberapa kisah benar. Kisah perempuan baik berkahwin dengan gengster, kisah lelaki skema bertunang dengan gadis popular.


Dalam rindu dendam hening malam cinta terasa ada.


Menurut sejarah, papa dulu pelajar yang 'suka main-main' dan bertemu jodoh dengan mama yang dikira pelajar terbaik semasa mereka sama-sama belajar di universiti. Nenek aku yang suka makan makanan pedas berkahwin dengan datuk aku yang tak suka cili.


"Sebab dalam hidup ini kita kena saling melengkapi..."


Itu kata-kata akhir setiap kali topik ini dibincangkan. Sesungguhnya bukan kita tentukan jodoh, ajal dan pertemuan. Cuma aku harap bakal isteri aku nanti, yang aku tak tahu siapa boleh bawa aku lari dari lembah kehinaan.


Aku boleh kata aku mahu isteri comel macam Adira atau seksi macam Fasha Sandha. Tapi itu nombor dua. Nombor satu adalah peribadi yang mulia. Kalau bertudung kepalanya biarlah mulut dia terjaga. Tak guna menutup aurat kalau mulut puaka.


Jika benar bagai dikata, lelaki 'jahat' akan dapat isteri baik, aku rela. Bila aku marah, dia boleh tenangkan dan bila dia takut aku sentiasa ada bersama. Dia bimbing aku mendekati agama. Aku pimpin dia hal rumahtangga. Mungkin di situ ada jalan untuk anak aku ke syurga.


ps : Aku tengah fikir apa bakal isteri aku tengah buat sekarang ni ;)




10 comments:

hawiz said...

betol...rela jd jahat asal dpt isteri baik..hik3

TiraPengemis said...

perenggan last skali mmg best...
tp kalo pmpuan jaat gane? huhu =(

CekbOlat-bOlat said...

semoga impian tercpai ^^

misyamissyou said...

jodoh tu rahsia Allah..Dia maha adil..sweet kan Allah? Dia nak surprise kan kite..sape leh jangka dapat pasangan yg sesuai dgn kite..sesungguhnya Dia maha mengetahui

javanese DOVE said...

cuba kita redhakan je hati kita..
kalau kita redha,insyaALLAH DIA akan beri yang terbaik untuk kita.
sebab hanya DIA je tahu,apa yg terbaik utk kita :)

❥ Syauqah Wardah... said...

lam Al-Quran pun Allah ade brfirman yg lelaki baik utk wanita yg baik dan sebaliknya..dari ayt 2 sbnrnye galakan tuk kte mnjadi lbih baik...byk kate2 yg brbunyi..kurgkn agenda mencari yg soleh/solehah sebaiknye cube mnjadi yg soleh/solehah dlu...

*p/s: peringatan tuk diri ini juga...sekadar prkongsian..:)

fiza said...

aku rse btol..mcm kene je kt aku..
insylh klo kami ade jdohla..=)

Kacang Peace said...

@❥ Syauqah Wardah...

sangat setuju...
pe2 pun Allah akan membantu Hambanya yg membantu diri sdiri...

anamizu kaito said...

selalu dgr frasa ni :


"lelaki yg baik adalah utk wanita yg baik"




aku yg x berape baik ni mesti dpt husben yg baik kot kan?? =P









luv,
cik ana

Joe_Hans said...

kalau semua jadik baek.. xder lar neraka, xderla dose.. bleh aku cakap macam nie?? adeyhhhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...