My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

20 June 2014

cinta pertama



"Kau tahu tak, rasa sakit pedih cinta pertama tu la yang paling sakit sebenarnya. Pedih dia kau rasa sampai bila-bila."


Kawan aku tiba-tiba bersuara. Kami lepak berdua. Duduk berdepan pula. Aku tatap muka dia. Dia tunduk sambil menyuap nasi goreng ayam bahagian paha.


Memanglah kau rasa cinta pertama kau sakit sebab kau baru pertama kali bercinta gila. Tapi aku sebut ayat ini dalam hati saja.




Bukan aku tak setuju apa dia kata. Aku setuju tapi tak sepenuhnya. Pedih cinta pertama bukan yang paling sakit kalau kau ada cinta kedua, ketiga, kedua puluh lima dan seterusnya. Sebab boleh jadi cinta yang nombor lain-lain itu lebih merobek jiwa.


Ada orang bila dia gagal cinta pertama, dia akan cuba baiki dalam cinta kedua. Tapi sayangnya gagal juga.


Kita ambil contoh kereta. Kau ada kereta. Lantaklah jenama apa. Tiba-tiba kereta kau rosak walaupun kau dah jaga. Kau pun tukar komponen yang rosak dengan komponen baru yang lebih mahal harganya, atau lebih berseri warnanya. Tak lama kemudian rosak juga. Mesti kau panas punya. Kau dah cuba baiki kelemahan tapi hasilnya sama.


Tapi tak semua orang macam aku cakapkan. Ada orang belajar dari kesilapan. Tak kiralah cinta atau kereta kalau kau pandai jaga mesti elok punya tak kira luaran atau dalaman.


Bagi aku cinta pertama mengajar kita banyak benda. Dekat situlah kita belajar menghargai manusia, kita belajar betapa indahnya dunia bila bahagia, kita belajar macam mana nak sorok marah atau cemburu yang kita rasa, kita belajar macam mana air mata kita jatuh walaupun orang yang sakiti kita langsung tak sentuh kita, kita belajar rasa sakit yang tak dapat diungkap dengan kata-kata, dan yang penting kita belajar mengubati hati yang terluka.


ps : Bercinta tak salah. Yang salah ialah bila kita bercinta dengan orang yang salah ;)


1 comment:

Qisse Karim said...

Walau macam mana sekalipun cinta pertama tu tetap akan terkenang walau kita dah ade cinta kedua ketiga atau kelima puluh sekalipun.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...