My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

11 January 2011

surat dari lelaki yang kena reject







Kunkun!!


Kisah benar yang baru berlaku tak sampai seminggu.


Kepada perempuan yang aku tegur hari tu.


Pertama sekali, maaf kalau warkah ini akan mengganggu ketenteraman hidup awak yang serba indah dan takde secebis rasa sedih itu.


Masa tu, saya nampak awak seorang diri, minum Milo ais selang beberapa meja dari saya. Saya perhatikan awak termenung. Kebetulan saya juga keseorangan masa tu jadi saya datang dan hulur salam perkenalan.
Awak terkejut.


Saya cakap saya nak kenal dengan awak, nak kawan dengan awak. Tapi awak tak nak. Awak tak sudi. Awak cakap awak tak kenal saya. Jadi saya terfikir, semua kawan-kawan awak sekarang memang awak dah kenal sejak keluar dari perut mak awak ke? Sebelum dua manusia menjadi kawan, mereka memang tak kenal antara satu sama lain kan?


Bila saya cakap saya ikhlas, awak tak percaya. Awak suruh saya buktikan. Serius saya tak pernah tengok orang buktikan keikhlasan mereka. Bukti macam mana yang awak nak? Buat keluar dan tunjuk depan batang hidung awak? Macam tu?


Awak tanya saya, kenapa saya nak berkawan dengan awak kan? Tapi saya jawab tak tahu. Takkan saya nak cakap sebab awak cantik, awak biasa-biasa je. Takkan saya nak jawab sebab awak kaya, saya tak tahu pun mak ayah awak kerja apa. Cuba tanya kawan-kawan awak, apa sebab dia kawan dengan awak? Perlu alasan ke bila kita nak kawan dengan seseorang?


Tapi mungkin awak terlalu cantik sampai orang macam saya tak boleh nak berkawan. Mungkin awak hot giler sampai tak layak nak duduk semeja dengan saya. Takpe, takpe. Saya tak kisah. Mungkin awak sendiri pernah kena reject dengan orang yang lebih menarik dari awak, sampai awak pulak yang reject orang lain. What goes around comes around, right?


Aku bukan nak salahkan perempuan, tapi kalau semua jenis macam ni, memang ramai lelaki jadi gay. Orang nak berkawan, hargailah. Bukan kutuk, hina. Jangan sebab perangai kau, aku jadi meluat dengan kaum Hawa.


Aku lebih rela jadi orang yang bajet hot tapi ada ramai kawan berbanding orang hot tapi tak reti berkawan.



Kunkun!!


57 comments:

Unamn said...

hehe ;) radical..mmng kebanyakn perempuan mcm tu .. cm takut.. eh tetiba jer.. dia ni siapa?

tpi it's okay.. ade sesetengah perempuan tak kisah pun ..

Ismail Hidayatullah said...

yahh.betol tuhh

Anonymous said...

Wanita itu ibarat epal. Buah yang tidak berkualiti amat mudah dipetik.Ia beguguran di tanah.Tapi epal yang tidak mampu dibeli, berada dipuncak.Susah dipetik susah digapai. :)

Anonymous said...

kesian kau..aku rsa la kn..dia malu nk kwn ngan ko sbb ko lg hot dri dia..hahaha..trust me!! :P

khai

aqeyLs said...

haha.. apih2.. mencari cintakah kamu?

sokey. phrase down there are cool & hot enuff, for real. not bajet2..:D

Azewas32 said...

apih....cari lah cinta sempurna anda..
=)

Aesya Zealous said...

alahai.. jom kwn ng aku apih. aku tak kesah! hahah

Unknown said...

cian awk..that gurl juz being like that,ade prob kot..myb awk kco dye time xde mood kot..
hehe
juz being nice 2 them,u'll get a nice 1 too..

Unknown said...

nicee..sokong2. bajet hot lama2 jadi hot btoi..ghaahah

aming said...

ksimpulan dia, lps kene reject baru nk tergandah..xkait op?hahahah

Jeely jelly said...

relax2.. chill... mungkin dye nak amek langkah berjage2... huhu... tp klu nk dok semeja pun dye x layan.... hmmm.... cari girl lain je lah... :)
jom kite dok semeja.. haha :p

Tasha said...

klu lelaki yang dtg nk berkawan tu mcm penjenayah je gayanya. takut la kita~. ai pernah kene, ornag buat2 tnye jalan, rupanya dia nk merompak ai. siap acukan parang plak tu. bapak takut giler!!!!!
so, jgn la ingt kitorang pompuan ni sombong sngt

n4dh!3r4 said...

perempuan kalau tak jual mahal kang nampak murah sangat..lelaki pun taknak kan? tapi tak perlu la rasanya sampai nak menghina lelaki tu. huhu

Cikgu Aini said...

saba ye.. perempuan mengambil langkah berjaga-jaga tu.. positive je kay?.. jangan ikutkan hati. Bunga bukan sekuntum k.. :) kenapa pu3 kate camtu, sebab puteri pun pernah mcm tu.. & lepas je tolak org tu mmg terkilan sgt.. rasa nak cari jer org tu tapi, entah ke mana.. die dah visible. apepun, positive ok?.. ",)

Unknown said...

huhu rilex2 jgn cpt melatah..
mybe gurl 2 mmg jenis xmlyn lelaki,bkn awk sowg je yg dyer xlyan..xpun da serik barangkali..tp xsume gurl cm 2,jgn sbabkn dye sorg awk mghukum sume kaum hawa heheh :)

sarah honey said...

huish,smbong yg amat yer pompuan tuh?
takpe2.encik apih,saya nk berkawan dgn awak.awk nk kawan2 ngn sy ke x?hehe

Nurul Lalala said...

haha..rilek2..cuba lagi next time eh~

Isteri Encek Bard said...

adeh sedih.. dier takut kot tengok muker apih... tapi zaman skang nie pempuan keen kot wat camtu.. utnuk menjaga keselamatn diri

::nuRuLaDHar:: said...

alalalaaa..myb die takot or nak bjage2..hmm xpun myb die dah de bf..hee don giveup oke.. =)

fara feroza said...

larh...rasenya semua gurl macam tu kot..tak tau lakan..tapi tak ke takut tiba2 ade orang yg tak kenal tibe2 tegur camtu je...lain larh dah penah terserempak 2 3 kali be4 ni...:)


sory..

Unknown said...

alah sbenarnye dia dh perasan sbb tu lerrbajet jual mahal ....konon hot la sbb kat kedai makan lepak2 pown ada org tego nak kenal kira dia bagus lerr dat's why ppuan tu jual mahal. Abaikan je la bnyk gi ppuan kat luar sane tp jgn lah sampai benci kaum hawa.. "jgnlah psl nila setitik rosak susu sebelanga jgn lah psl ko kene reject ko x suka kaum hawa"

Unknown said...

masing2,,,berlainan,,hehehe,,,

nur'aifaa said...

x semua gadis begitu :)
ad juga y berkawan x berdasarkan paras rupe,harta benda sseorg,,
but berdasrkan hati sseorg y dimiliki :)
btw,nice entry :)

aZIEra itu aKu.... said...

mns x sama...x semua cam 2....:)

eZad niMo said...

haha, baik punya~~ hahaha!

penaberkala said...

relax la bro
yg susah nak dapat tu lah tinggi kualitinya
mungkin ada sebab dan musabab dia buat mcm tu
so, don't jump to the conclusion yet
ambil masa
all the best

BUNGA said...

x semua perempuan macam tu... sabarla yer.. :)

ZannaMazlan said...

fuh!!! ingatkan blog zanna ad mslh..ehehe~~

x sume mcm tu..klu kena yg kekwat jd la alala diva gitu....ahakz :)

Unknown said...

mungkin dat girl ada alasan tertentu kenapa dia refuse untuk kenal dat guy..mungkin jugak dat guy datang at d wrong time..who knows..hmm

Muttallif said...

mmm...nak komen apa ehh....reality tu~~

! .HaZmi. ! said...

ppuan bodooh mna 2
jom p cari dia
cincang trus

awt klau dia hot x leh aa kwan ngan orang x hot

Anonymous said...

Dia cuma takut. Sebagai seorang perempuan, saya pun akan react cara yang sama because zaman sekarang ni,kita tak boleh senang-senang percaya orang. Sedangkan orang yang kita kenal pun boleh buat macam2 benda jahat,inikan pulak orang yang kita langsung tak kenal. Dunia ni dah tak selamat. Dia cuma berhati-hati.

Anonymous said...

hmm biasa la tuh...lumrah manusia...perangai manusia...saba je la..setiap yg berlaku ade hikmahnya yang tersendiri...

apex said...

haha terbaekk entri lu. usaha lg bro. jgn putus asa. haha

인탄 랴나 said...

kesiannye. beselah that thing. mungkin she has her own alasn untok tak kwn dgn awak. cube try lagi. maybe die akan nmpk kesungguhan awak n accept untok kawan dgn awak? blom cube blom thu kan? gud luk!

Anonymous said...

memang etnik kreatif! hahahha

ku izzati said...

biasa la kalo nak berkawan juz pilih fizikal kan..kawan biar la ikhlas xkire mcm mne pun org 2..ske ramai kwn ^^

Miss SITI. said...

sabar la ea...bunga bukan sekuntum...ehehehe

Seizer said...

loh... bunge bukan skuntum...

Anonymous said...

lorhh..mr. afif, rasenye mmg semua prempuan akn tnye soalan "kenapa awk nk kawan ngan sy?" this is security question tau..kalau jwpn kne pd tempatnye, n perempuan tu suka jwpn tu, huluran salam perkenalan dismbut kot..xsemua pmpuan bajet hawt..tp suruh buktikan tu mmg xpatut la..ikhlas tu suatu yg abstrak..blh nmpak dr riak muka..kesimpulannya, perempuan tu mmg xreti nilai antara ikhlas n xikhlas..

rafina mimi abdullah said...

cari je bunga lain..bunga kan banyak kuntum..hehe :)

Anonymous said...

orang cantik..ramai yang sombong. bajet. emmm tak leh nak kata ape..
uish jangan la cakap sal gay2 ni.. tak semua perempuan macam tu...

nunui Joe said...

biasalah tuh. Kalau sy, sy pn tkejut bila tiba2 llki dtg kata nk kawan. Curious jugak. Mesti terdetik dlm hati..'apsal mamat ni' haha. sorry. tapi xdalah cakap xmau kawan. Borak-borak cm biasa then bila dah biasa baru jd kawan. hehehehe. Xsemua perempuan sama. agaknya dia tkejut sgt2 kot ad org dtg nk kawan dia smpai kata xnak kawan. heheehehe

p[A]n[A]d[O]L said...

myb dia pun br jer kena reject time tue,
sbb tue dia bls dendam kat ko..haha

biar ar dia sorg reject ko,
tp ada ramai lagi yg accept ko..ehhehe

sky said...

alahai keciannye..jum2 kite kwn 2 ek..gpn mybe die ngah bad m0od 2..^__^

iKhRam said...

salam
masih bernafas di dalam egomu..

itulah dunia perempuan..
kene ingat, perempuan yang sukar didekati tu mempunyai byk kelebihannya.. dan lelaki yang mudah berputus asa dan cepat mealtah adalah lelaki yang merugikan..

untuk pertama kali ditolak.. itulah ada persepsi awal perempuan terhadap lelaki.. bykkan la bersabar memandangkan cik apis yang mahukan dia.. kalau benar2 ingin berkawan.. mulakan dgn berkawan.. jika berkawan pun tidak mahu mulakan dengan perkenalan.. saya tahu susah nak memulakan.. tp scr ringkasnya bykkan bersabar dan tegar..

saya tak punya pengalaman dalam hal2 sebegini.. tp dulu saya pernah melaluinya.. saya berusaha sehinggakan tiada pilihan lagi untuk meneruskannya.. tak pe.. kalau ikhlas, kita tidak akan cepat mealtah dan tidak akan merungut..

teruskan berusaha sekiranya mahu.. alang2 sudah menegur.. sudah memulakan salam.. teruskan sajalah.. wanita lebih cepat meamndang keikhlasan kita.. ingatlah kebahagiaan selalunya bermula dari perngahrapan tanpa mahukan balasan..

jgn berkecil hati..
ini pandangan saya yg lebih suka memotivasikan anda..
harap anda bersetuju.. kalau tidak pun jgn las ampai membenci pula k?

senyum selalu

biaz said...

Hehehe.. yaayayaya...

Yellow LEOpard said...

mungkin sebab terkezut kot tetibe ade org tegor die...huu

zer0xs said...

best.....

Miss Meen said...

^_^

1-Mungkin dia tak pernah alami situasi sebegini k0t
2-Mungkin masa dia tengah d0k termenung tuh dia ada masalah k0t
3-Mungkin masa tuh dia belum nak bukak hati lagi k0t ..yelaa kan tgh berangan tadi kan =P
4-Mungkin pengalaman lalu membuatkan dia lebih berhati-hati k0t
5-Mungkin dia ada sakit KANSER OTAK..tak nak 0rg kesian dgn dia...dia buat laa gaya macam tuh

Hehehe...CANTIK TAPI KESUNYIAN..sbb tak nak bg 0rg yg dia sayang sedey ^_^

Agaknyer laa hehhee ^_^
Yang penting perempuan dalam dunia neyh semuanya nak GUARANTEE/JAMINAN MASA DEPAN je hhhee =P

pelangi said...

dia sombong maybe?? dia berlagak maybe,, dia control cun maybe,,

nona hidayah said...

Erm..budak tu takut lah..tetiba jer dtg nak kenal..mesti la die tergejut..xpe, kalau awak betul2 suka dia cuba lah lagi..perempuan suka kalau laki tuh bersungguh2..hehe

SeRenai CipLak said...

erm pompuan slalu camtu...bajet hot n x nk member ngan bdk2 x hot...klu ak...ak x layan da pompuan camtu...dahla x hargai perkenalan org len...nnt klu ko terhegeh2 duk cuba...die lagi kutuk ko adelah..pada ak lah kan...

Anonymous said...

jangan risau apih..coz mungkin satu hari nanti dia akan berkawan ngan apih..ada kawan puan amir cter ye gni gok,last2 dia couple ngan org yg dia reject tu..skg ni dah nak bertunang pun..hehe

Anonymous said...

sbb rupa kau macam gay kampong baru!sebok je nk kwn ngan org..diam2 sudah!

Unknown said...

Manusia jenis apa la tu..sampai nak kenal pun x sudi?! Dasar sombong bodoh!! Choi arr...sabar bro..silakn memfollow ya http://fearanco.blogspot.com/

Nurul iPhone Enthusiast said...

wah sedihnya baca kisah u kene reject....moga bertabah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...