My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

07 August 2014

dari sinar mata



Ada seorang gadis buta. Dia benci semua benda - kecuali kekasih dia. Kekasihnya selalu ada untuk dia. Makan bersama, bacakan berita. Gadis itu pernah kata, kalau dia dapat lihat dunia, dia mahu berkahwin dengan kekasihnya saat itu juga.




Selepas beberapa tahun mecuba, seseorang telah menderma sepasang mata. Gadis itu sangat gembira. Dia lebih gembira bila mata barunya berfungsi dengan sempurna. Dia melihat dunia buat kali pertama, dia dapat lihat wajahnya sendiri di cermin kaca, dia juga dapat lihat wajah buah hatinya.


"Awak dah nampak dunia. Jadi sudi tak awak kahwin dengan saya?"


Gadis itu terkejut bila mendapati kekasihnya juga buta. Lidahnya kelu tak berkata. Dia menolak lamaran kekasihnya dan mengatakan kata-katanya dulu hanya untuk menyedapkan hati saja.


Perlahan-lahan lelaki itu berdiri dan pergi. Dengan tongkat besi, dia mengatur langkah kecil mencari pintu yang sudah terbuka sejak tadi. Dia sempat berhenti dan berpaling seolah-olah nampak gadis yang selama ini disayang sepenuh hati. Dia tahu gadis tadi juga sedang memerhati.


"Tolong jaga mata saya baik-baik lepas ni."


Tamat.


Manusia berubah. Bila senang kita mula lupa masa silam yang payah. Bila senang kita sering lupa siapa yang ada saat kita susah. Sesungguhnya masa silam dan orang-orang itu adalah hadiah. Hargailah.


ps : Mungkin lelaki itu patut bagi satu mata saja. Jadi dua-dua boleh tengok dunia ;)

3 comments:

Cik Asma BLuppy said...

isk isk. sadisnya cerita.

Hafiz Hafizol said...

sedihnya.. nanges kita baca... :/

Ummi Zarra said...

sedihnya.....
uhukkkkkkkk....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...