My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

28 August 2014

dua muka




Duduk seorang dekat luar pintu KFC. Kawan aku janji pukul 9 tapi dah pukul 9.30 tak sampai-sampai lagi. Bila telefon katanya dalam perjalanan tapi dengar bunyi TV. Ini nama dia janji dicapati ya saudara saudari.


Bosan tak tahu nak buat apa jadi aku main-main duit syiling 20 sen yang aku ada. Aku pusingkan dan tutup dengan tangan dekat atas meja. Aku sendiri teka.


Hidup ini macam duit syiling yang aku pegang. Ada 'Gambar' dan 'Nombor' dekat depan dengan belakang. Aku ibaratkan 'Gambar' sebagai 'Susah' dan 'Nombor' sebagai 'Senang'.


Gambar/Kepala = Susah.
Nombor/Ekor = Senang.



Aku lambung duit syiling itu ke udara dan aku sambut dengan tangan kanan. Aku buka genggaman dan nampak duit itu atas tapak tangan. Bahagian 'Gambar' kelihatan, tanda kesusahan.


Ini kalau tilik nasib memang petanda malang.


Aku lambung sekali lagi. Aku sambut dan aku harap 'Nombor' keluar kali ini. Aku buka tangan yang aku genggam tapi yang keluar ialah 'Gambar' lagi sekali. 'Kesusahan' lagi.


Gila. Nasib aku memang tak baik ke apa?


Aku lambung kali ketiga. Aku lambung kuat sikit dan aku genggam sekuatnya. Aku ambil masa sebelum genggaman aku dibuka. Aku berdoa sikit supaya diberi 'Senang' lepas 'Susah' sekian lama. Dengan penuh harapan genggaman aku buka.


Yokatta!! Akhirnya! Nombor keluar juga!!


Samalah macam hidup kita. Susah dan senang memang selalu ada. Susah macam mana pun kita, bahagian sebelah lagi sedang tunggu giliran dia. Sabar dan terus cuba.


ps : Yokatta ialah perkataan Jepun bermaksud 'was good'. Hentai yang bagitahu ;)


4 comments:

Anonymous said...

susah senang itu fitrah dalam kehidupan manusia. kan? jadi keep praying. mudah2an selepas kita diberi kesusahan, akan ada kesenangan dalam hidup kita. :)

yaya_flanella said...

This is good and deep. *done follow. keep in touch :)

norhasnizakhalid said...

salam petang..

mama singgah dari kelab abg ben..

www.mamaniza.com

irrayyan said...

penuh makna. saya suka.
irrayyan.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...