My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

12 October 2012

sesak



Sesak Jalan Kampung Cina pada malam itu. Ada Pertandingan Bot Berhias di Teluk Warisan yang menjadi tumpuan terbaru penduduk Bandaraya Kuala Terengganu. Kawasan yang cuma didominasi oleh kaum Cina sepuluh tahun dulu kini mula dibanjiri kaum Melayu. Bercampur jantina berpusu.


Duduk sendirian di tingkat paling atas Hotel Yen Tin Midtown pada pukul tiga pagi sungguh mengasyikkan. Angin lewat malam sayup-sayup bertiupan. Sejuk namun menyegarkan. Terasa bagaikan raja rimba bila mana berada di puncak sambil berlatarbelakangkan Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah serta Wisma Darul Iman dan berkiblatkan Taman Shahbandar bersama Pasar Besar Kedai Payang yang menjadi tumpuan orang ramai tanpa mengira lelaki atau perempuan. 



Pukul empat pagi sudah. Pusing ke belakang dan tunduk ke bawah. Kehidupan manusia yang gulana gundah. Mat Rempit masih berlumba motorsikal dan kereta mewah. Kucing masih berlenggang di jalanan mencari makanan di warung yang sempat disinggah. Golongan remaja masih melepak merapatkan ukhuwah. Tikus masih bergelumang antara rumah dan sampah. Mak nyah masih berlegar di lorong mencari nafkah. Entah bila akan berubah.


Sudah pukul lima pagi. Ini detik-detik terakhir untuk menghirup udara segar pagi hari. Nanti bas-bas ekspress beraneka nama dan warna akan mula sampai ke Perhentian Bas MBKT memuntahkan penumpang bersama asap-asap ekzos besi. Udara segar ini akan dicabul tanpa rasa perikemanusiaan oleh asap ekzos besi tadi. Hasil persetubuhan luar nikah antara udara dan asap itu akan disedut pula oleh makhluk yang memerlukan oksigen saban hari. Aku paling tak suka ini. Geli.


Pukul enam pagi waktu untuk bersurai. Aku terbang rendah menyusuri Jalan Sultan Sulaiman menuju ke Kumo Salon dan memasuki Bulatan Ladang sebelum berhenti seketika di Hotel Sumai. Kemudian disusuri sepanjang Pantai Batu Buruk melintasi Istana Badariah sebelum berhenti di rumah aku di Kuala Ibai. Rumah dari daun-daun kering berlapikkan ranting kayu sekeras dawai. Kecil namun permai. Rumah si Murai.

 

Aku baring mengiring menghadap tiang lampu yang terpacak. Cahaya matahari mula nampak. Melintas di atas rumah berterbangan kaum gagak. Kaum gagak sebenarnya kaum yang bekerja keras walaupun manusia menganggap mereka penyangak. Kaum gagak keluar awal pagi mencari rezeki untuk anak-anak. Asap kenderaan mula berselerak. Bingit deruman kereta dan suara manusia bergabung menghasilkan bunyi yang menyakitkan otak. Kemodenan menodai kehidupan mutlak. Pencemaran bergolak. Aku terbatuk memuntahkan kahak. Dada aku mula sesak.


ps : Aku manusia berjiwa gagak. Murai cuma hiperbola watak ;)



6 comments:

iAmCekbolat said...

kahkah . mak nyah cri nafkah . huhu
well . anda mmg pndai dlm bahasa :)

mujagirl92 said...

tk paham yang last tu,,

Unknown said...

Kaum gagak? hurm.

Unknown said...

itu kalu kamu gagak jugak nye pon

Tieah Madian said...

Wowowowowowo.. Tak tahu nak komen! Tapi itulah perihal rakyat Malaysia.

Liling said...

malaysia. hurm.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...