My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

14 October 2012

kaki



Kaki dirapatkan. Kedua-dua ibu jari kaki digerakkan. Kesejukan. Sekarang hujan. Aku di bawah bangunan. Berfikir sendirian. Kalau aku redah mesti habis basah satu badan. Jangan jadi sawan. Sabar nanti redalah hujan. Bercakap sendirian untuk menyedapkan perasaan.



Sebuah kereta Waja kelabu lalu di depan aku. Pemandunya pelajar perempuan Melayu mengangkat tangan dan tersenyum malu. Aku balas dengan senyuman palsu. Untunglah hujan-hujan pun dapat lalu. Aku bersandar di dinding batu. Tunggu. Terus tunggu. Dan terus tunggu.


Hujan mula reda. Aku mulakan langkah pertama. Melompat beberapa lopak air dari bangunan fakulti untuk sampai ke tepi jalan raya. Satu dua tiga empat lima. Titisan air hujan masih terasa di kepala. Mujur tak lebat mana. Renyai sahaja. Lega.


Strategi lompatan disusun rapi. Lopak air dilompat dengan berani. Kanan kiri kanan kiri. Tiba-tiba strategi gagal berfungsi. Kaki kanan terpijak lopak air memercik air ke kaki kiri. Langkah terhenti. Babi! Habis basah kaki.


Tersenyum sambil berdiri. Tenangkan hati. Jangan marah sebab benda tak seberapa tadi. Mengaku kecuaian sendiri. Tuhan nak uji. Alang-alang kaki dah basah teruskan saja berjalan tanpa henti. Tak perlu lagi melompat sana sini. Lagipun tak perlu marah sebab kaki basah sedangkan ada manusia lain tak pernah rasa nikmat ada kaki.


ps : Adat manusia, tak pernah cukup dengan apa yang dia ada ;)



6 comments:

Nurmujahidah Ismail said...

:D entry tangan pulak pasni k :D

wasabi onee-san said...

Hidup sering kali d uji ~
^^, terima dgn senyuman di bibir ~

paripariputih said...

bersyukur cara umat berterima kasih pada penciptaNYA :)

Anisa Anuar said...

cool...mula dgn kaki je ek....pandai la buat ayat2...mksdnye karya ni best..simple and nice

Neo89 said...

Perempuan yang lalu. Alaa, yang angkat tangan tuu. Sambil tersipu-sipu maluu. Apa dah berlaku dengan dia tu? huhu~

cerita best said...

cerita pakjoe datang terjah di blog nie... 4 c joe bg dekat blog nie cute,cun,comel,cantik niceeeeeee entry ..terjah sini sama k ada mcm2 tip tuto pakjoe nk kongsi dgn tuan blog..,http://pakjoe-pakjoe.blogspot.com/2011/12/korang-semua-jomlah-join-this-group.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...