My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

26 November 2013

sahabat



Aku punya teman. Teman sepermainan. Teman setaman kawasan perumahan. Bertahun kami berkawan tak timbul sebarang masalah walaupun aku lelaki dan dia perempuan. Salah dia aku biarkan. Kasar aku dia maafkan.



Ada seorang kawan aku pernah kata, perempuan dengan lelaki tak boleh kawan baik sebab nanti timbul rasa suka. Aku ketawa. Bukan tak percaya tapi sebab memang itu aku rasa. Aku suka dia. Perasaan sayang aku pada dia sebagai seorang kawan memang tak akan berubah sampai bila-bila. Cuma aku mahu aku dan dia jadi lebih mesra, naik ke peringkat seterusnya.


Dia cerita, dia pernah bercinta. Tapi cinta dia tak berjaya. Aku kenal siapa bekas kekasih dia. Kalau ikut hati aku nak hentam saja tapi aku tahu dia tak suka. Dia kata semua salah dia. Tapi sebab aku rapat dengan dia jadi takkan aku nak kata salah dia juga. Aku tak nak dia rasa bersalah lama-lama.


Pernah aku luah apa aku rasa. Pernah aku kata aku nak dia jadi isteri aku bila sampai masa. Dia ketawa. Katanya aku gila. Memang aku gilakan dia. Tapi dia buta. Dia kata dia anggap aku kawan saja. Kawan terbaik yang dia ada. Kawan yang sanggup buat apa saja untuk dia. Itu dia kata. Memang dia buta sebab dia tak nampak aku buat itu semua sebab aku sayangkan dia.


Walaupun dia tolak cinta aku, dia tetap tak buang aku. Kami tetap berkawan macam dulu. Kami sepakat untuk anggap luahan hati itu tak pernah berlaku. Sampailah satu hari dia bagitahu dia suka kawan aku. Aku terpaku. Dia suka tapi bukan aku?


Aku suka dia tapi orang lain dapat. Stress sangat! Terus aku rasa aku jahat. Jadi apa aku buat? Aku buat mereka rapat. Kami keluar bertiga supaya mereka dapat kenal dengan lebih dekat. Aku cerita kebaikan lelaki itu supaya dia kagum dan rasa lelaki itu memang hebat. Aku juga bagitahu kawan lelaki aku perangai kawan perempuan aku supaya dia ingat. Sampailah aku dapat tahu mereka makin erat. Aku doakan mereka bahagia walaupun kawan aku dapat apa yang aku nak sangat. Tak apa sebab kita kan sahabat.


ps : Kawan baik ibarat keris-keris lama. Susah nak jumpa, bertuah kalau ada ;)



2 comments:

Eyma su said...

hmm sedih plak kalau org yg kita syg sgt2 setakat kawan baik sahaja..

cikserai said...

Untung dapat kawan yang baik macam tu. Tapi kalau jadi kat diri sendiri, taktau la kuat ke tak nak hadap dorang. :')

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...