My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

08 February 2014

kerana bola



Sebenarnya
kalau ikut hati aku malas nak tulis pasal topik ini. Tapi sebab dah makin teruk aku tengok jadi aku tulis apa yang pernah aku lihat dengan mata kepala sendiri. 


Maaf sebab aku guna gambar liga luar negara. 
Aku dah cuba cari gambar pemain kita bermesra tapi tak jumpa.  


Hari itu kecoh kisah 'Misteri Terowong' di Stadium Larkin milik JDT. FAM dah putuskan kemenangan milik JDT hasil bantuan Irfan Ghani. Aku orang Terengganu terima keputusan dengan hati terbuka walaupun aku rasa keputusan itu tidak adil sama sekali. Di atas padang itu yang jadi. Tapi yang di luar padang lebih menarik lagi. Penyokong bergaduh sana sini. Tapi yang pelik kalau pergaduhan penyokong mesti berkait dengan JDT. Aku sendiri tak faham semua ini.


Semalam Pahang lawan JDT pun penyokong bergaduh sesama sendiri. Gaduh di luar stadium sampai berdarah sana sini. Yang dekat Facebook pun sakan memaki. Yang ini kata itu yang itu kata ini. Kemudian jadi benci.


Orang sibuk kata fans JDT buat hal. Tapi bukan semua fans JDT datang stadium nak cari pasal. Fans pasukan mana pun mesti ada segelintir yang bebal. Mesti ada segelintir nak tunjuk handal. Bukan JDT saja tapi setiap pasukan akan ada fans yang 'terlebih akal'.


Cuma satu aku minta. Janganlah sebab sebiji bola bulat kita bergaduh sesama kita. Apa kita dapat bila bertekak sini sana? Admin page dekat Facebook pun sama naik nak melaga-laga. Sepatutnya admin kena tenangkan pengikut dia, bukan keruhkan suasana. Provokasi dari pihak lawan perkara biasa. Kau main guli pun orang provoke inikan main bola lagilah gila-gila. Orang yang baru kenal bola saja tak tahan kena provoke oleh pihak lawan mereka. Pemain dekat atas padang lepas habis perlawanan elok bersalam bergurau senda. Yang kita dekat luar nak bertekak kenapa?


Tolonglah tak payah nak tunjuk hero pertahan pasukan sampai nak berkelahi sesama kita. Kita Islam bersaudara. Cukuplah orang politik bergaduh walaupun seagama. Jangan kita jadi bangang macam mereka. Tolong ya. Aku merayu dekat semua.


ps : Bola sepak dicipta untuk perpaduan, keamanan, bukan permusuhan, bukan kemusnahan ;) 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...