My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

07 February 2014

cemburu lelaki



Rasa bagai di syurga. Duduk depan TV sambil tonton siaran langsung bola sepak pasukan kegemaran yang disokong sejak dulu kala. Sebotol air Coca Cola jadi teman setia. Telefon bimbit yang jatuh di bawah kerusi dibiarkan saja. Oh tenangnya. Tiba-tiba telefon bimbit yang jatuh tadi berdering memecah suasana. Satu nombor tertera. Siapa yang call pagi-pagi buta?


"Hello."
"Hello. Ni Afif El Nino ke?"
"Ya. Ni sape?"
"Aku A. Boyfriend baru B."
"Ooo."
"Aku tak nak kau ganggu B lagi."
"Okay."
"Kalau kau contact dia lagi, siap kau pasni!"
"Okay. Lagi?"



Talian dimatikan. Aku ingatkan ada lagi amaran. Nak juga aku tulis atas kertas kalau banyak sangat amaran nak diberikan. Tiba-tiba rasa nak jerit macam orang sawan. Membazir dua minit siaran langsung bola sepak sebab pergi layan.


B itu ex aku. A itu kekasih B yang baru. Nampak tak watak aku dekat situ? Kali terakhir aku dan B contact masa raya dulu. Raya dah lama berlalu. Kenapa sekarang baru nak cari aku? Jadi aku anggap ini semua sebab cemburu.


Lelaki pun manusia. Ada rasa cemburu dia. Cuma cara dia tangani cemburu itu akan tunjukkan dia lelaki yang macam mana.


Ada lelaki bila cemburu dia diam saja. Dia pendam semua. Kadang-kadang awek dia pun tak perasan dia cemburu gila. Itu tak apa.


Ada lelaki bila cemburu dia cakap elok-elok dengan awek dia. Cakap dia tak suka. Perbincangan terbuka. Jadi awek dia akan tahu dia buat salah dekat kekasih dia. Yang salah dibetulkan sama-sama.


Ada lelaki bila cemburu dia marah-marah. Ada yang marah awek dia sebab dia rasa awek dia salah. Ada yang marah orang ketiga yang dia rasa pemusnah. Kalau gaduh pun gaduhlah. Dia tak kisah. Euwww takut mak nyah...


Cuma satu aku nak pesan. Kita lelaki dicipta untuk melindungi perempuan. Jangan sebab cemburu kita naik tangan. Kalau diri sendiri kita tak boleh kawal macam mana kita nak kawal hidup bila berpasangan? Macam mana kita nak kawal sebuah kapal dalam pelayaran? Kalau cemburu sangat kita bincang sebagai anak jantan. Kalau betul orang itu salah kita maafkan. Dan kalau kita salah kita mengaku kesalahan. Jangan ikut sangat perangai syaitan.


ps : Kekasih kau tu jenis setia. Kalau dia sayang kau dia tak pandang orang lain punya ;)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...