My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

16 May 2011

guru yang bersinar walau ada cahaya




Kunkun!!


Anak pertama dalam keluarga tidak bererti pertama dalam segalanya. Jujur, tidak pernah walau sekali surat jemputan Hari Kecemerlangan Pelajar sampai ke tangan mama dan papa. Cuma sekali cikgu berjumpa mama, itu pun kerana persediaan menghadapi UPSR. Mujur ada adik yang membuatkan cikgu kenal mama dan papa. Nama adik tak pernah tertinggal dari senarai tiga pelajar terbaik setiap kali peperiksaan. Sebab itu perkataan 'Terima Kasih Cikgu' tak putus-putus mama ucapkan. Adik ialah kebanggaan.


Tamat episod sekolah rendah, jawatan Penolong Ketua Pengawas turut sama ditinggalkan. Bermula drama sekolah menengah, jawatan Ketua Tingkatan disandang. Bukan setahun, tapi lima tahun pangkat itu dijulang. Semua bermula bila cikgu tingkatan satu membuat pemilihan rambang dan dipersetujui rakan setingkatan. Ketua tingkatan yang kuat berangan. Ketua tingkatan yang tidak pernah mendapat nombor 10 terbaik dalam mana-mana peperiksaan. Ketua tingkatan yang disumpah tidak mendapat 'A' oleh guru kerana buku teks Geografinya hilang. Berkat doa seorang pendidik, memang hanya 'B' terpampang dalam slip bila keputusan PMR dikeluarkan. Geram dan dendam masih tersimpan tapi cikgu tidak boleh dipersalahkan. Bukankah melawan kata guru itu hukumnya haram dan tidak boleh dilakukan? Itu antara kesilapan terbesar dalam hidup Mohd Afif Rashdan.



SPM bertandang. Beg semakin berat berbanding dulunya ringan. Matematik yang dulunya kacang, tiba-tiba menjadi makanan yang membebankan. Kalau ada Matematik, kenapa perlu ada Matematik Tambahan? Setiap pagi mata akan meliar mencari cikgu Matematik Tambahan yang sentiasa tampil menawan. Tapi melihat dia berdiri semasa perhimpunan, diri ini sudah mati separuh badan. Sebenarnya, Matematik itu mudah jika tiada huruf terselit di celah nombor yang dipaparkan. Kenapa perlu dibezakan atau kamiran? Kalau gambar dalam rajah menunjukkan bentuk segitiga, kenapa kami perlu buktikan? Jika tanya budak tadika sekalipun dia tahu itu bentuk segitiga, bukan bulatan. Serius, kalau Matematik itu manusia, pasti bertubi tumbukan dilepaskan. Menyusahkan. Bukan aku seorang yang benci Matematik kan?


Cikgu yang paling disayang ialah cikgu Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu. Sebab itu dalam peperiksaan, pasti banyak kertas kajang diperlukan sebab mungkin memang dilahirkan untuk suka merapu. Dan cikgu BI dan BM sendiri memang sayangkan aku. Ini bukan cerita tipu.




Melangkah ke alam universiti, baru tergopoh-gapah nak belajar sepenuh hati. Baru sekarang terfikir ilmu itu perlu diguna bila kerja nanti. Mungkin belum terlambat, cetus kata hati. Seringkali terdetik apa yang dipelajari di sekolah, cuma 10% digunakan dalam kehidupan ini. Yang selebihnya hanya melengkapkan jadual untuk dilalui. Namun di satu sudut lagi, kalau dulu tak banyak berangan dan buat hal sendiri, pasti ada mama dan papa pergi ke Hari Kecemerlangan Pelajar untuk anaknya yang ini, walaupun sekali. Kalaulah masa dapat diputar kembali. Mama, papa, sorry. Menyesal? Tidak guna lagi. Sebab penyesalan, pengalaman dan kehidupan adalah guru paling berharga dalam hidup ini.


Terima kasih Cikgu.


Selamat Hari Guru

kepada

Mama
Papa
2 adik perempuan
13 Gang of Crows
Kawan-kawan
Guru Tadika Yayasan Islam Terengganu
Guru Sekolah Kebangsaan Tengku Ampuan Mariam
Guru Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar
Guru Tuisyen darjah 5 dan 6
Guru Tuisyen tingkatan 3 dan 5
Guru ganti yang masuk kelas tapi tak ajar apa-apa
Guru kelas masakan
Guru silat
Lecturer TATiUC
TV
Astro
Radio
Surat Khabar
Majalah
Komik
Blog
Internet
dan
Semua pengalaman yang saya ada.


Jasamu dikenang.


ps : Guru ibarat bulan. Sentiasa memberi cahaya walaupun ada lampu jalan ;)


Kunkun!!




13 comments:

Mellyana Sara said...

guru ibarat bulan.perumpamaan yang menarik. :)

Mra Mastura said...

like!! suke bace :))

ainiadam said...

nice. sangat jujur.

azwashamsuddin said...

slamat ari guru ke cikgu skula bandor

Miera | Hayatz said...

eyhh . tadika kte sama laa :)

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

nice!..banyak tempat ko belajar..keh3

Apih El Nino said...

@ mellyana sara
Thanks :)

Apih El Nino said...

@ Mra Mastura
Thanks :)

Apih El Nino said...

Aini Adam
Thanks :)

Apih El Nino said...

@ whitelover
Okay senior :)

Apih El Nino said...

@ Iera | Hayatz
Saya junior awak masa tadika dulu! Haha :)

Apih El Nino said...

@ muhammad iqbal hakimi bin tahir
Tau takpe. Tu belom aku tulis institut memandu. Haha :)

Apih El Nino said...

@ アヌム ちゃん
Arigato gozaimas :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...