My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

10 February 2012

andai dapat diulang mimpi ngeri semalam





Kereta berhenti di tepi pantai pada suatu petang yang sunyi. Tidak ramai orang di kanan kiri. Kerusi kereta dibaringkan sedikit untuk merehatkan diri. Tangan menggenggam erat telefon Blackberry.


Deringan lagu rancak berbunyi. Mata pantas melihat skrin Blackberry. Tertera nama Baby. Dia mahu berjumpa sebab ada benda mahu diberi.




Kereta diberhentikan di sebuah kedai makan. Kaki dilangkah perlahan. Punggung dilabuhkan di kerusi berdekatan jalan. Datang seorang perempuan cantik berkurung moden yang mengikut bentuk badan. Dia meletakkan satu sampul surat di atas tisu putih yang belum digunakan.


Perlahan-lahan sampul dibuka. Ditarik keluar kertas tebal yang di dalamnya. Satu persatu ayat di kertas tersebut dibaca. Terbeliak mata. Aku mengangkat kepala. Mata kami bertentangan seketika.


'Walimatul Urus Undangan Raja Sehari' tertera di depan sekali. Tersergam indah gambar aku dan perempuan di depan aku ini. Terpampang nama aku dan bakal isteri. Tiba-tiba rasa pening melanda diri. Gelap pandangan sunyi sepi. Aku rebah menyembah bumi.


Aku terjaga dari mimpi. Mimpi yang aku minta selama ini menjadi mimpi ngeri. Aku ingat setiap satu yang terjadi. Tapi aku samar-samar rupa dan nama bakal isteri. Sungguh sayang sekali. Kalaulah mimpi seperti cerita yang dapat diulang berkali-kali.


ps : Jodoh ditentukan sewaktu kita berumur 4 bulan di dalam kandungan ibu ;)




9 comments:

Anonymous said...

wahhh, atien baru tahu yang jodoh kita ditentukan ketika dalam kandungan lagi. Huuu

misyamissyou said...

mimpi ngeri sebab perempuan tu ke? mimpi kawen best kot..hehe :P

Miss Butterfly said...

err.. er.. tak penah mimpi camtu.. huhuhu~

Flower Detox Tea said...

so sweet...its great.

budak ciput said...

urusan jodoh ni unik kan ~~ :P

ira said...

wonder kan siapa jodoh kita...

SyuHaDa ◕‿◕ said...

hahaha suka entri nie~

SS said...

:)

FADZ said...

hi, salam kenal..=D

nih blog cintan2 eh?? he2..tgk bnyak tajuk yg main ngan perasan jek..lom sempat nak bca banyak2..jgn mara na??

tapi aku suka cara tulisan,ayat ang dan pendapat yg ang utara kan..=D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...