My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

01 February 2012

mati sendirian bila hidup tanpa kenangan






Kenangan. Hanya ada tiga kenangan yang selalu hadir tanpa paksaan memberi seribu pengertian. Semuanya hadir secara kebetulan. Kenangan rambang yang mampu mengukir senyuman.




Gagak hitam sekawan. Haiwan yang darjatnya diangkat tinggi melepasi awan sampai ke bulan. Haiwan yang menjadi ikon sebuah kumpulan. Kumpulan yang selamanya dipertahankan. Kumpulan yang dianggotai tiga belas jejaka idaman. Walau jauh terpisah badan mereka tetap segar dalam ingatan.


Hujan. Ada yang kata itu cuma cuaca harian. Ada yang kata hujan menyusahkan. Tapi hujan itu mengulit kenangan. Dalam hujan pernah terjadi satu pertemuan. Dalam hujan telah berlaku satu perpisahan. Dalam hujan juga ciuman pertama telah diberikan. Setiap kali hujan hati akan teringat kepada perempuan istimewa yang pernah ditawan.


Perkara memalukan. Bila teringat bukan setakat senyum malah gelak sakan. Terjatuh, gurauan atau tersalah sebut satu perkataan. Bila diimbas pasti akan mengundang hilaian.


Setiap kali mengimbau kenangan di atas membuat bibir ini senyum sendirian. Rasa kurang siuman? Biarkan. Sesungguhnya senyuman itu melindungi seribu ketakutan. Dan sesungguhnya senyuman itu menutup seribu kesedihan.


ps : Cuma kawan sejati dapat membezakan senyuman ini palsu atau asli ;)




4 comments:

s u a r a h e a R t y said...

:)

Miss Butterfly said...

tau takpe. tanpa kenangan, kosong hidup ini ;)

Nasuha Suhada said...

baca dan komen.

seyla said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...