My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

22 December 2011

kisah kartun lama yang membesar bersama





Dulu mereka ini buat aku tak makan nasi. Dulu mereka ini buat aku tak mandi. Dulu mereka ini yang buat aku berani. Dulu mereka orang paling aku percaya sekali. Ini kisah kartun zaman 80-an hingga 90-an yang masih diingat sampai hari ni.



01 Power Rangers
Cerita dia paling panjang bagi aku. Daripada Power Rangers biasa, jadi ninja, jadi kereta, jadi ini, jadi itu. Dulu teringin sangat nak masuk dan kawal robot Power Rangers yang besar tu.


02 Suria Baja Hitam
Dia ada motorsikal yang laju. Dia ada tali pinggang yang boleh berpusing setiap waktu. Suria Baja Hitam atau Gaban ini sangat cool masa dulu.


03 Teletubbies
Bukan kartun kegemaran tapi terpaksa tengok sebab adik aku suka. Kisah empat teddy bear yang sebut "Ek Oooo" setiap masa. Semuanya comel-comel belaka.


04 Usop Sontorian
Mungkin ini cerita kartun Malaysia pertama yang aku suka. Kisah Usop dan kawan-kawannya yang gila-gila. Cerita yang mengajar betapa pentingnya kawan-kawan dalam hidup kita.


05 Sailormoon
Walaupun tajuknya Sailormoon, tapi Sailormars yang aku tunggu. Baju merah dengan rambut hitam panjang macam perempuan Melayu. Dia paling cantik di mata aku. "Sailormars, dengan kuasa bulan akan menghukummu!"


06 Tomatoman
Cerita ni dulu hari Khamis petang. Memang best walaupun heronya berkepala tomato dan berbadan orang.


07 Doraemon
Jangan kata cerita, buku Doraemon pun berlambak dekat rumah aku. Paling best bila Doraemon buat keluar alat baru. Dan Doraemon satu-satunya kucing yang aku tengok berwarna biru.


08 Keluang Man
Superhero pertama Malaysia. Cuma sampai hari ini aku tak tahu dia ni orang gila yang menyamar superhero atau superhero yang menumpang di rumah orang gila.


09 Thundercats
Cerita ni masa Maghrib tapi masa tu budak lagi jadi tak sembahyang pun tak apa. Bila pergi tadika esok mesti ambil pembaris lepas tu sebut "Thunder, Thunder, Thundercats" dan pukul sesiapa saja yang ada.


Sometimes, I wish I could go back in time and meet myself as a kid.


10 Dragon Ball
Cerita ni memang fenomena. Sebab aku sekolah hari Ahad jadi aku sanggup ponteng sebab nak tengok Goku menyelamatkan dunia. Tapi aku sebenarnya minat Bezita.


11 Ultraman
Ni memang favourite sampai bila-bila. Ultraman memang cool gila. Manusia biasa yang boleh bertukar rupa. Bukan setakat menjaga keamanan dunia malah juga keamanan angkasa raya.


12 Cybercop

Yang ni pun hebat juga. Kerja polis tapi bila ada raksasa terus jadi superhero yang senjata dia keluar dari bawah jalan raya.


13 Crayon Sin Chan
Dulu aku tengok cerita ni sebab dia kelakar gila. Tapi yang aku pelik kadang-kadang ayah aku tengok juga. Sekarang baru aku tahu cerita ni ada terselit lawak lucah di sebaliknya.


14 Dash Yonkuro
Ni cerita main kereta lumba. Masa ni aku siap beli lagi kereta jenama Tamiya. Kira original la. Siap pasang aksesori lepas tu ajak kawan-kawan berlumba.


15 Digimon
Ni kartun NTV7 yang buat aku simpan duit untuk beli game dia. Game kecik yang kena bela Digimon sampai dewasa. Siap bagi makan dengan bersihkan tahi dia. Lepas tu 'Battle' dengan kawan-kawan yang ada. Bila Digimon mati kena bela semula.


16 Slam Dunk
Ni kartun bola keranjang yang sangat panjang jalan ceritanya. Aku masa tu dalam dilema nak pilih watak Kaede Rokawa yang cool atau Hanamichi Sakuragi yang gila-gila.


17 Kampung Boy
Kisah Mat dan keluarganya. Dulu tak tahu pun cerita ni menggambarkan negara Malaysia. Sekarang bila besar baru tahu di mana kehebatan cerita ni sebenarnya.


18 Tom and Jerry
Kucing dengan tikus yang kerja dia berlari dan bergaduh tapi tak mati-mati walaupun kena bom ataupun kena hentam dengan dengan tukul besi. Sekarang pun kalau Astro siar Tom and Jerry aku mesti tengok lagi. Aku rasa sampai aku ada nanti pun Tom tak akan dapat tangkap Jerry ni.


19 Toy Story
Sebab cerita ni aku jadi sayang dekat barang mainan aku. Sebab cerita ni aku buat katil untuk mainan-mainan aku.


20 Transformers
Dulu takde Transformers sebenar macam hari ini. Dulu kartun je tapi lagi best sebab watak dia ramai lagi. Cuma dia cakap bahasa Inggeris jadi kena translate sendiri.


Untung budak sekarang ada Astro Ceria. Kartun ada setiap masa. Tapi perasaan tengok kartun bila-bila masa dengan menunggu seminggu sekali tak sama. Debarannya berbeza. Dulu tidak ada Detektif Conan, Upin Ipin, Boboiboy, Ben 10 atau Spongebob yang boleh ditonton bila-bila masa. Tapi sebab tak boleh ditonton bila-bila masa itulah budak-budak yang tengok kartun zaman dulu belajar menepati masa. Sekarang kalau tertinggal pun boleh tengok ulangan dia.


ps : Masih pelik macam mana Spongebob nyalakan unggun api dalam laut ;)




14 comments:

Ignorance said...

eyh..sy tak pernah tengok suria baja hitam tu...best ker??<--- ketinggalan sy nih...haha

SKAH said...

semua cerita kartoon dekat atas semua saya tgk...hehehe best!! tambah2 suria baja hitam...siap ada koleksi patung lagi...hehehe

Kacang Peace said...

aiyokkk....tetibe rindu zaman kecik2 dlu...hem nk pinjam mesin masa nga cik Doraemon...wawa

s u a r a h e a R t y said...

:)

bukankosong said...

nmpak gaya kita sezaman

suka suka suka

semua karton yg ko sebut beb

jgn d'lupa Flashman & maskman

:P

Elie Lily said...

anak-anak sidek, jangan lupa! hihi

~SchaaFeezaJajA~ said...

suria baja hitam tu pakwe sy pling coool ;) hek!

Miss Butterfly said...

suke tgk teletubies.. hiks!

tapi asal cam byk je yg gua taktau ni? -____-

Unknown said...

wahhh bagusnya apit masih igt lagi kan dgn crita2 kartun yg lama! serius rindu nak tgk power rangers, atromen, dgn digimon.. kampung boy pun! wahh

Anonymous said...

@Laurie Gina kamen rider la. haha nice2

rhm slzr said...

baja hitam!!

Unknown said...

suka tengok doraemon, walaupun dah besar2 ni :P

si ngokngek said...

bdak skrg tgk supertots..sbb tue semua pakat ketot..hee

Akmal Khalidah said...

Paling suka tengok Doraemon. Kadang2 rasa macam nak je mesin masa bagai tu :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...