My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

14 April 2012

empat kata tiga hati dua dunia satu cinta





Lima tahun yang aku perlukan untuk nampak keistimewaan kamu. Lima tahun kamu di depan mata tapi aku tak tahu. Lima tahun kita berkawan sebelum aku sedar aku dan kamu sebenarnya sebulu. Lima tahun yang cukup untuk kamu label aku lelaki tak malu. Lima tahun yang aku biarkan kamu lihat sisi gelap aku di segenap penjuru.


Entah dari mana dia tiba. Dia yang pertama nampak keistimewaan kamu sebenarnya. Aku cuma nampak selepas dia cerita. Aku yang kedua. Aku dan dia bersaing untuk kamu yang sebelum ini bukan siapa-siapa. Pilihan di tangan kamu sepenuhnya. Sama ada aku yang kamu tahu semua atau dia yang baik budi pekertinya.




Akhirnya kamu buat keputusan juga. Cuma tidak kena masa. Seminggu sebelum peperiksaan kamu beritahu aku yang kamu pilih dia. Aku kelu tak terkata. Aku pujuk hati untuk mengambil peperiksaan dengan sisa-sisa yang ada. Dan keputusan aku merosot serta merta. Merosot kerana cinta yang manusia zaman dulu sembah umpama berhala.


Atas dasar satu kumpulan yang sama, aku mula berbaik dengan dia. Aku terpaksa. Kumpulan kami kecil jadi bergaduh sesama sendiri sangat tak guna. Aku sudah mula terima kenyataan kebahagiaan kamu adalah dengan dia. Aku tinggalkan kamu dan teruskan persahabatan dengan dia.


Aku ingat lagi bila kamu tanya kenapa kita dah tak rapat macam biasa. Aku kata aku tak nak ganggu kamu dan mahu kamu bahagia. Aku hantar mesej "Tapi saya sayang awak..." sebagai penutup cerita.


Mesej itu sebenarnya untuk balas dendam mesej kamu hantar dulu. Mesej "Saya sayang awak tapi..." yang buat hati aku separuh mati. Empat perkataan sama cuma berbeza erti.


Itu kisah lama yang masih terpahat di sanubari. Bukan mahu berdendam cuma mahu menghargai. Terima kasih ikhlas dari hati. Keputusan kamu buat dulu membuatkan aku dan dia berkawan sampai hari ini.


ps : Aku bukan spesies yang bergaduh dengan kawan sebab perempuan ;)




10 comments:

nyna amani said...

"saya sayang awak tapi..." Satu pembohongan yg jelas dan nyata.

Rapunzeel Cikilolo said...

memang berbohong. dia tak sayang awak and wake up!

Aimi Syahirah said...

:)

Gaduh dengan kawan sbb perempuan, sangatlah tak cool. Kekalkan sikap begitu.

Semoga ketemu si solehah.

pu3iman said...

Akan ada ucapan SAYA SAYANG AWAK tanpa tapi2 lagi oleh dia yg benar2 dijodohkan utk awk Mr. Apih :)

Insyaallah.....

O.R.A.N.G.E said...

terharu nyer...
saia pun syg dya tapi :)

Pao Chacha said...

"Sye syg awak tapi..." :)

Halimatun Sa'adiah said...

SAYANG..ungkapan yg sering dipermainkan...tp hati yg menanggung saket..

mok teh said...

sama la. aku pun bukan spisis baloh nge membe sebab laki, :), relax je

muhammad fadhzli said...

terbaik bro...
persahabatan penting...mulut kata lain haty kata lain..tu yang bahaya dlm perhubungan

NadyaBubble said...

Persahabatan & cinta sama penting. Tapi pasti ada yang terbaik antara dua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...