My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

22 December 2012

kahwin nanti



Pagi kelmarin dekat Facebook aku dapat jemputan kahwin seorang kawan. Bertahun tak jumpa tiba-tiba dapat tahu dia nak kahwin tahun depan. Untunglah kan. Lagipun dia perempuan. Memang aku rasa perempuan patut kahwin awal sebab mereka terdorong dengan desakan. 




Petang kelmarin aku pergi kenduri kahwin junior aku. Suami dia senior aku. Kiranya mereka jumpa dekat kolej dan semuanya bermula dari situ. Kebetulan masa aku pergi memang ramai tetamu. Aku perhati satu-satu. Manalah tahu bertemu jodoh aku dekat situ. Tak kisahlah semua itu. Kepada Din dan Fiza semoga bahagia ke anak cucu.


Semalam lepak dekat tempat biasa. Kami ada borak pasal hal rumahtangga. Kawan aku kata kami sudah dewasa, sudah wajib fikir pasal berkeluarga. Gila. Aku tak tahu nak kata apa. Tapi bila fikir semula memang betul apa dia kata. Dia dah bekerjaya. Dah ada kereta. Dah ada semua. Dia cuma perlukan isteri untung melengkapkan hidup dia.


Bukan aku tak nak kahwin kemudian ada keluarga yang bila petang hari boleh aku bawa pergi taman permainan main sama-sama. Aku nak itu semua. Cuma aku rasa belum sampai masa. Aku belum kerja. Aku belum bersedia. Kalau aku kahwin aku nak bagi anak bini aku makan apa? Pasir berulamkan rumput cicah lada?


Bagi aku tanggungjawab suami sangat besar sekali. Aku akan tanggung dosa-dosa isteri. Aku tanggung dari kepala sampai kaki. Aku akan dapat dosa kalau dia tinggal solat sekali. Dia dedah aurat sekali, dosanya ditanggung juga aku sebagai suami. Aku juga bakal tanggung dosa anak-anak aku nanti. Kalau tak aku disoal dalam kubur nanti. Aku tahu tugas ayah dan suami tapi aku belum bersedia lagi.


ps : Lebih baik ada duit tapi tak ada calon daripada ada calon tapi tak ada duit ;)


 

4 comments:

hnahdy said...

betul.lelaki banyak tanggungjawab. kalau dah ada kerjaya, rumah kereta baru la kawin.perempuan bila2 masa je boleh kawin.bukan perempuan yang keluarkan duit nanti.lelaki jgak..

hana sebagai perempuan pun xkan nak pilih lelaki yang xkerja ..

Miss Meen said...

Bak kata orang bila dah ada tanggungjawab dan arah tuju..semuanya miracle
Dari tak da keje insyallah Allah permudahkan keje yang HALAL..
Jika jiwa tak cukup rasa bersedia bila tengok pasangan kita bersedia searah dan selari dgn kita Insya Allah semua dpermudah.. :)
Duit rezeki itu akan datang bila kita merasa tanggungjawab itu dipikul bersama :)t
Nak kira sampai bila nak bersedia? :) Sbb dugaan dtg dr pebagai bentuk :) bukan tggu saat kita bersedia :)

NadyaBubble said...

Sampai jodoh nanti, calon kau temu pasti ;)

bukankosong said...

sampai seru, smpai masa, smpai ketika

& sudah takdirnya

maka kahwinlah kita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...