My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

21 December 2012

kiamatnya bila



Hari ini ramai yang ketawa. Mereka gembira bila kiamat tidak berlaku pada tarikh yang dijangka. Mereka meneruskan kerja macam biasa. Gembira sangat nampaknya. Mereka ketawa dengan kiamat yang tak jadi nyata, aku ketawa dengan kelembapan mereka.


Bagi aku kiamat sudah lama terjadi. Tapi mungkin mereka tak nampak semua ini. Mungkin kiamat ini agak kecil berbanding kiamat yang mereka tonton di TV.



 

Mungkin ini yang kaum Mayan jangka agaknya. Kiamat yang dimaksudkan bukan kejadian perlanggaran asteroid di alam maya. Bukan jujukan semua planet di angkasa. Tapi pengakhiran kita sebagai manusia. Kiamatnya kita sebagai penduduk dunia.


Kiamat sudah lama ada. Kiamatnya bila hidup tidak lagi ceria sebab tekanan belajar dan tempat kerja. Kiamatnya bila kita rasa kawan sudah tidak memberi erti apa-apa. Kiamatnya bila kita mahu cuma kaya dan harta bukannya agama. Kiamatnya bila perang di sini sana. Kiamatnya bila kes bunuh berlaku di mana-mana. Kiamatnya bila salah laku berleluasa. Kiamatnya bila penjajahan bumi untuk kemodenan kononnya. Kiamatnya bila binatang dibunuh demi pakaian berjenama. Kiamatnya bila bukit ditarah menjadi rata. Kiamatnya bila manusia dirasuki sifat tamak haloba. Kiamatnya bila pembaziran terjadi tanpa mengira usia. Kiamat sudah bermula sejak manusia jahil berbangga dengan kehahilan mereka.


Lihat sekeliling kita. Ketepikan seketika pemikiran kiamat sebenarnya malapetaka. Kita sibuk memikirkan kiamat bencana tanpa sedar kiamat sudah berlaku sesama kita.


ps : Terpaksa curi-curi update sebab sibuk yang amat sangat. Maaf ;)

3 comments:

Kun Izzul said...

salam tuan tanah... cantik belog =) moh singgah ke belog teman kalo senang...

Nur Faie said...

Tanda - tanda kiamat kecil dah banyak berlaku ._.

sohibul mikrat said...

Thnk info ny gan....
Http://ripcurl-crom.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...