My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

06 December 2012

nasihat diri sendiri


 

Bayangkan kau sedang dilanda masalah peribadi. Kau pun duduk seorang diri, bercakap dalam hati, dengan diri kau sendiri. Nak buat begini takut tak jadi. Nak buat begitu tapi tak berani. Pendapat kau berkelahi. 



Kau teringat seorang kawan yang pernah hadapi masalah yang sama. Pada saat itu kau yang nasihatkan dia. Kau dengan penuh yakin berkata cara ini akan berjaya. Dan benar memang dia berjaya.


Tapi sekarang walaupun kau ulang ayat yang sama, kau tak dapat terima. Kau tetap sangsi dengan nasihat yang pernah kau bagi dekat orang yang hadapi masalah yang serupa.


Jadi kau cari kawan dan luahkan masalah tadi. Kemudian kawan kau bagi nasihat supaya masalah kau itu dapat diatasi. Sama ada sama atau tidak dengan cara yang pernah kau bagi, kau hampir pasti akan gunakan cara yang kawan kau beri. Sebab kadang-kadang lebih baik dengar sesuatu dari mulut orang daripada hati sendiri.


ps : You know why your heart is located on your left? Because it's not always right ;)



9 comments:

Nurmujahidah Ismail said...

tq,, i really need this now,,

[farah alias] said...

hah. sebijik macam apa yang sedang saya alami. macam tahu2 je kan. nasihat kawan pandai, tapi bila kena kat diri sendiri rasa awkward sangat T_T

W.o.a.y.I.e.s said...

short yet meaningful. thanks : )

~norashi kin~ said...

Suke ayat kuning tu..:)

~norashi kin~ said...

Suke ayat kuning tu..:)

secret lover said...

That is baby brother, placebo effect of love.

have you ever wonder why when people say heart (jantung/hati) the brain translate it as love as in ♥ ?

"Wahai orang yang mempunyai jiwa yang tenang, tetap kepercayaan dan bawaan yang baik. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati dengan segala nikmat yang diberikan lagi diredhai disisi Tuhanmu."

Ash Shikano said...

sama lah,.. huhu

Untuk dia said...

Suke... Suke...

saifudin said...

kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Jangan berusaha mencari kebahagiaan karena kamu tidak akan menemukannya. Kebahagiaan itu sudah ada di hatimu dan pikiranmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...