My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

30 October 2012

senior vs junior



Group universiti aku di Facebook dibuka. Ada satu post dari seorang junior perempuan meluahkan rasa. Dia kata ada senior perempuan sombong dan tak balas senyum yang dilemparkannya. Katanya lagi ada senior perempuan bergaduh dengan junior berebutkan cinta. Gila. Nisbah pelajar perempuan dengan lelaki dekat tempat aku ni 1:3 jadi kau nak berebut lelaki untuk binatang apa? Maka tidak hairanlah spesies lelaki dekat tempat aku ni nafsu macam kuda.



Untuk wall post dia, ratusan komen tiba. Senior perempuan mahu menjaga air muka, junior perempuan mempertahankan kerabat mereka, senior lelaki dengan lawak kononnya mereka lebih mulia dan junior lelaki diam sahaja. Takut agaknya. 




Senior sombong perkara biasa, tak kira jantan betina. Tapi bukanlah semua. Ada je senior yang baik gila. Hanya sebab seorang senior sombong, kau pun kelaskan semua senior sama. Buka mata. Dulu Jepun jajah kita tapi hari ini kita yang hari-hari tengok drama dia. Lagipun bukan seorang tu je senior yang kau ada. Carilah senior lain yang kau boleh beramah mesra bertepuk tampar bersama. Dalam universiti sebesar dinosaur ni yang kau kejar sangat senior tu kenapa?  Pandai sangat ke dia? Cantik sangat ke dia?


Tapi ada kemungkinan bukan salah junior tu juga. Senior sebenarnya tercabar dengan kehadiran ratusan adik-adik junior yang muda jelita bermodalkan aset artis seperti paras rupa, suara atau buah dada. Dan perempuan tak boleh ada orang lebih dari dia. Kalau kau naik motorsikal dia nak naik kereta. Kalau kau naik kapal terbang dia kalau boleh nak naik kapal angkasa. Perempuan dan drama memang tak akan dapat dipisahkan sampai bila-bila.


Adat belajar universiti, budak perempuan tahun satu memang lagi hot berbanding senior-senior mereka sebab mereka fresh lagi. Suara mereka masih belum bosan didengari, wajah mereka masih suci dan tahap kenakalan mereka masih misteri. Mereka umpama ABC yang baru siap dibuat dengan hiasan warna warni menunggu untuk diratah dan dihisap dan disedut dan dijilat oleh pembeli. Bayangkan di atas meja di sebuah warung dalam cuaca panas tengah hari, ada dua mangkuk ABC. Satu yang baru siap dibuat dan satu lagi ABC pagi tadi. Yang mana kau cari? Yang baru sampai atau yang sudah nak basi? Tapi rasa hot itu cuma sementara dan akan hilang bila masuk junior yang berikutnya nanti. Itulah yang dirasakan oleh senior mereka yang menyebabkan ada perbezaan antara dua darjat dalam universiti. Maka atas sebab inilah timbul rasa iri hati di kalangan senior perempuan yang mengundang permusuhan sesama mahasiswi. Amboi ayat aku macam pertandingan bahas peringkat IPT.


Tapi berbeza pula dengan pelajar lelaki. Pelajar lelaki masa tahun satu adalah loser sejati. Tapi pelajar lelaki tahun akhir adalah yang paling hot sekali. Tak hairanlah pelajar lelaki cari perempuan tahun satu dan pelajar perempuan cari lelaki yang nak habis study. Tahun depan aku tahun akhir jadi aku akan cuba dapatkan junior perempuan yang paling hot dan seksi macam Ani Mayuni. 


ps : Kalau kau nak tahu drama paling best sekali, kau patut tengok drama di universiti ;)



9 comments:

Anonymous said...

:)

najihahfara said...

lumrah student life la kan. junior pun 1.

Unknown said...

Student lifes & their drama. Huhu~

Unknown said...

hahaha setuju. nice one. :)

Unknown said...

betul! tapi ayat buat gelak sorang2. haha

hnahdy said...

biasalah tu..

Fatimah Nabila said...

menarik3..agak betul lar..

Unknown said...

biasa la tu... sentimen mcm ni sure ada di mana mana pun...

Unknown said...

prinsip yg mantap! teruskan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...