My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

01 November 2012

my dad my hero



Aku dengan papa taklah rapat mana. Aku lebih rapat dengan mama sebenarnya. Kawan aku kata aku ni kurang kasih sayang keluarga. Aku cuma ketawa. Manusia gemar menilai manusia. Aku tak kisah hidup aku macam celaka asalkan keluarga aku bahagia.


Aku pernah terasa papa memang jarang bagi aku hadiah. Dulu papa pernah bagi kereta tapi sekarang dah jual dah. Aku jadi tempang sebab nak keluar pun susah. Walaupun aku bengang tapi aku pasrah. Aku tahu setiap yang berlaku mesti ada hikmah.




Adik-adik aku istimewa. Papa bagi semua benda yang adik-adik aku minta. Sampai satu ketika aku rasa menyesal jadi anak pertama. Aku nak apa-apa aku kena usaha. Tapi bila adik-adik aku nak papa mesti bagi punya. Kalau tak bagi pun papa tetap bagi lepas adik-adik aku muncung mulut merajuklah kononnya.


Tapi bila fikir balik sebenarnya aku yang dapat hadiah paling berharga. Aku yang dapat hadiah yang adik aku tak akan dapat sampai bila-bila. Hadiah apa? Papa bagi aku kebenaran untuk keluar malam dan balik bila-bila masa aku suka. Adik aku cuma boleh keluar siang dan balik sebelum senja. Kiranya papa bagi aku kebebasan yang tak terhingga.


Papa tahu hiburan adalah apa yang diperlukan oleh anak lelaki. Sebab itu papa bagi aku keluar lepak sampai pagi. Papa pun lelaki. Papa pun pernah berumur dua puluh tiga macam aku hari ini. Papa bagi aku layan bola dekat kedai mamak sampai subuh walaupun dekat rumah dah ada TV LCD sebesar gergasi. Bagi aku ini keputusan berani. Papa kata dia nak latih aku jadi anak yatim andai ditakdirkan dia dah tiada lagi nanti. Papa nak aku belajar hidup sendiri. Belajar jadi anak lelaki yang berdikari. Dari kebebasan itu aku dapat pengalaman hidup yang amat bermakna sekali. Kepercayaan yang papa beri akan aku hargai sampai aku mati.


Papa, ayah, daddy, abah. Tanggungjawab mereka sama walaupun panggilan berubah. Aku rasa bertuah masih mempunyai ayah. Bagi yang sudah tiada ayah aku harap kamu tabah. Orang yang dipilih berjumpa Tuhan lebih awal adalah orang yang bertuah. Panjatkan doa dan Al-Fatihah supaya di sana mereka tidak susah.


Hari ini hari jadi papa yang ke lima puluh dua. Selamat hari jadi papa tercinta. Abang tak bagi hadiah apa-apa. Sebenarnya abang tak tahu nak bagi apa. Abang cuma mampu tulis entry ini dengan penuh rasa syukur dan bangga. Abang tahu papa tak akan baca. Tapi abang tak kisah sebab papa satu-satunya papa yang abang ada. Papa ialah papa terbaik dalam dunia.


Papa, I love you.


ps : Shafie bin Ali. He's my papa, he's my idol, he's my hero, he's my everything ;)


 

15 comments:

rabi'atul ada'wiyah said...

membasa smbil tersenyum =)

kita lbh krg sama...wlaupown x tnggal skali dgn ayah...tp bg saya dia org yg plg terbaik dlm hdp saya...biar apa pown org kata...saya tetap syg ayah saya... =)

hafiz hafizol said...

sedih entri ini.. gua tacing hmpir menitiskan airmata. sebab hmm..

MarliaMarble said...

nice entry...=)

Miss Aainaa :) said...

aku pun sayang ayah guaa :)

secret lover said...

okayy aku paling suka entry ni walaupun papa mu nama shafie, abah aku nama alias.

"nano, tp kesayangan abah bukan jahat pun. it's just bad things happened to you. Always choose to be the good one" -abah.

zuhaida said...

comel je entri ni. hehe. btw, selamat hari lahir utk papa anda :)

Haruno Hana 하나 said...

a dad, a daughter's first love :) setuju sangat2 ^^

Anonymous said...

suke kuasa 10 <3

Neo89 said...

Woa~ nice entry. :)

StuntWomanWho :) said...

happy birthday for your dad :D

merah said...

entri awesome !!!

btw inche apis : this is for you http://moments-like-that.blogspot.com/2012/11/entri-terima-kasih.html

erry edz said...

salam perkenalan :) nice blog!
do follow me yah +_+V

Fendy said...

kalau papa tahu entri ni..mesti papa ko menangis....hehe

Sam Banjamin said...

kalau aku seorang papa... than anak bujang aku tulis mcm ni utk aku... sure terburai ayer mata aku... tapi aku akan naangis sorok2 la... bila berdepan anak bujang aku, aku akan action cool je.. biasa la.. papa...

nabila said...

terharu baca. mybe onedays,ayah tuan blog akan baca. mungkin secara tak sengaja. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...