My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

26 November 2012

kisah sekolah



SMK Bandar. Satu nama yang sentiasa segar. Tempat aku belajar, mengajar dan diajar. Selepas aku keluar, nama sekolah ditukar. SMK Dato' Razali Ismail ganti nama SMK Bandar.


Pagi yang sibuk dengan macam-macam jenis kenderaan. Ada yang mak ayah hantarkan. Salam dan cium tangan. Ada yang jalan kaki berkumpulan. Dalam bas sekolah oren ataupun nama asalnya van ada pelajar yang tersepit sampai berkedut baju yang mak gosokkan. Itu pengorbanan. 



Loceng dibunyikan. Perhimpunan. Bacaan doa harian. Nyanyian lagu negeri dan kebangsaan. Cikgu bagi ucapan. Pelajar contoh diberi pujian. Kelas tercantik diberi tepukan. Masalah disiplin adalah perkara sama yang akan dibangkitkan sampai bosan. Aku beratur di barisan belakang bercakap dengan kawan-kawan. Apa yang cikgu cakapkan cuma masuk telinga kiri keluar telinga kanan.


Masuk kelas dan belajar. Cikgu suruh kita jawab soalan sebab nak kita jadi budak pintar. Cikgu suruh buat karangan sebab cikgu tahu imaginasi itu lebih indah daripada apa yang tergambar. Cikgu suruh present sebab tak nak bagi kita gementar. Cikgu tak nak kita jadi macam katak bawah tempurung yang tak tahu dunia luar.


Waktu rehat tiba. Ada yang ke kantin ada yang makan bekal yang dibawa. Aku tunggu kawan kelas sebelah keluar sebab nak rehat sama-sama. Aku suka makanan kantin tapi tak suka beratur lama-lama. Aku rela pergi Koperasi beli roti dengan air kotak yang macam-macam perasa. Koperasi itu macam kedai runcit yang jual makanan ringan sahaja. Beli makanan kemudian makan tepi longkang dengan kawan-kawan sambil bersembang tentang semua benda. Tiga puluh minit rehat dengan kawan-kawan umpama tiga puluh minit dalam syurga sementara.


Loceng balik berbunyi. Buku yang ada kerja rumah dimasukkan dalam beg atas kerusi. Buku yang tak ada kerja rumah dimasukkan dalam laci. Galas beg sendiri, berdiri dan langkahkan kaki. Jadual nak buat kerja rumah apa sudah tersusun rapi. Mula-mula buat Matematik lepas itu Biologi. Sayangnya perenggan ini menceritakan tentang pemikiran budak-budak kelas nombor satu yang selalu cikgu puji. Aku tak layak duduk dalam kelas ini. Tak cukup kredibiliti.


Balik sekolah nanti tengok Sinetron Indonesia dekat TV. Pukul lima main bola dekat padang sekolah sendiri. Malam nanti tengok bola lagi. Esok datang awal tiru kerja rumah kawan yang bermurah hati. Salah tak apa janji semua jawapan terisi. Ini yang aku fikir setiap hari.


ps : Di sekolah kita belajar dan diberi ujian. Di luar kita diberi ujian dan belajar ;)


5 comments:

Nurmujahidah Ismail said...

yang tulisan kuning tu bermakna sekali,, hehe

AzyAdnan said...

dan sekarang saya masih berada disekolah. huhh. lima tahun . tambah lagi 1 tahun 6 bulan. huhuhuh

Airil Azmei(Sky EagLe) said...

tulisan kuning tu sngt mendalam mksudnya

Haris Khairuddin said...

couldn't agree more with that yellow tagline. ;D

tapi zaman sekolah is the best one of all. tak payah nak beratkan otak fikir macam2. all you have to do is go to school n have fun.

Neo89 said...

Betul jugak ek kata-kata hikmah kaler kuning kau tu. Heheh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...