My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

16 November 2012

nak seribu daya



Dia seorang yang berisi. Dihina oleh lelaki dan perempuan pun perli. Dia perempuan berbadan besar yang selalu dibuli. Dibuli dengan kata-kata yang menyakitkan hati. Aku juga pernah panggil dia Syanie. Entah ke mana hilang rasa simpati.


Sudahlah berbadan besar tidak pandai pula bergaya. Sentiasa berbaju kurung dan tudung di kepala. Skema dan berkaca mata. Sungguhpun tahu menutup aurat itu tuntutan agama namun bila sudah biasa menghina manusia agama hilang entah ke mana. 


 
Hampir sepuluh tahun berlalu. Hampir sepuluh tahun tidak bertemu.


Satu link dihantar oleh kawan lama di chat Facebook pada malam Rabu. Link ditekan membawa kepada satu gambar perempuan berblouse putih bertudung biru. Kawan itu meminta aku melihat semua gambar sebelum memberi komen satu per satu.


Di setiap gambar itu ada komen dari kawan yang memberi link tadi. Satu taktik mengayat yang berani. Pantas jari menaip bertanya siapa perempuan ini. Satu nama tertera rapi.


Hebat. Dia perempuan yang pernah kami laknat. Dia perempuan yang kami kutuk tanpa rasa penat. Dia perempuan yang pernah kami hina sampai lumat. Tapi sekarang dia berubah dengan ketara sangat. Aku kelu tak tahu apa dia buat. Rasa kagum dan menyesal terikat.


Cari punya cari akhirnya jumpa kenapa dia berubah sebegitu rupa. Sebab saiz badan dia putus cinta. Dia juga pernah dihina. Aku tahu ayat itu dituju dekat bekas kekasih dia tapi aku turut merasa pedasnya. Sejak itu dia berusaha. Aku tak tahu macam mana. Mungkin makan ubat atau diet gila-gila. Dan hari ini dia sudah dapat bentuk badan yang diidamkannya. Cuma satu yang aku bangga, tudungnya masih terpakai di kepala. Tak macam sesetengah manusia yang rela tubuh mereka dijilat mata hanya kerana mereka semakin jelita.


ps : Ada orang kurus tapi selalu kata dia gemuk sebab nak orang kata dia kurus ;)


 

10 comments:

Little Woman said...

pengalaman mengajar dia untuk berubah ;)

Nurmujahidah Ismail said...

laa,, putus cinta bleh kurus?
ok,, nak putus cinta jugak,,, haha

Anonymous said...

Di mana ada kemahuan , di situ ada jalan :)

hnahdy said...

mesti cun

bukankosong said...

bangga dengan beliau

padan muka sape yg pernah menghina

Neo89 said...

Perubahan itu...

hawiz said...

sedey lak bace..huhu..itulah..kdg2 kita slalu cmtu..hurmm

~cik atin~ said...

manusia boleh berubah skali bah datang menyimbah.. :)

ELFarahin said...

Tahniah buat perempuan itu :)

licha liza said...

mesti dia mempunyai keazaman yg kuat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...