My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

18 May 2010

jasa faizal tahir kat blog aku



Kunkun!!



Semua member aku tahu yang aku sangat meminati lagu Faizal Tahir. Lagu Faizal Tahir memang aku tak tinggal kalau karaoke. Untuk yang tidak tahu siapa itu Faizal Tahir, dia ialah pemenang tempat kedua One In A Million. Dia pada asalnya adalah penyanyi kumpulan nasyid sebelum bereksperimentasi dengan muzik rock. Bagaimana Faizal Tahir mengerah keringat mencipta lagunya, begiulah juga aku mengorak langkah menulis blog. Sekarang aku akan bongkarkan rahsia camne Faizal Tahir berjasa besar dalam blog aku ni.


Penulisan yang ringkas tapi padat
Kebanyakan lirik lagu Faizal Tahir adalah ringkas tapi padat. Walaupun ringkas namun liriknya mudah difahami dan bermakna. Sebab itulah dalam blog aku agak susah untuk menemui ayat berkias atau perkataan kompleks dalam bahasa Melayu selain perkataan 'bereksperimentasi' kat atas.


Do it yourself
Harus diakui Faizal Tahir berbakat dalam penciptaan lagu dan penulisan lirik. Semuanya dilakukan selepas berfikir, menulis lirik dan mencipta lagu. Begitu juga bagi seorang blogger. Masa yang sesuai diperlukan untuk berfikir tentang entry, membuat plot, menulis dan menyiarkannya.


Persembahan Bertongkat | Masihkah kau ingat?


Penulisan yang tersusun
Lirik lagu Faizal Tahir adalah tersusun. Contohnya lirik lagu 'Cuba' di mana amat mudah difahami. Dan untuk memudahkan pembaca blog memahami sesuatu entry, penulisan yang tersusun rapi amat diperlukan.


Penulisan yang tidak terpengaruh
Lagu Faizal Tahir tidak terpengaruh dengan arus muzik masa sekarang. Faizal Tahir tetap yakin dengan muzik rock walaupun citarasa penggemar sekarang adalah muzik Indie. Begitu juga dalam penulisan blog. Sebab itu aku tidak menulis tentang hal semasa kerana aku tidak suka entry aku kelihatan sama dengan orang lain. Sangat tak suka.


Klimaks dalam persembahan dan penulisan
Dengar kembali lagu Bencinta dan Selamat Malam di mana klimaksnya mudah ditemui. Faizal Tahir meletakkan klimaks penulisannya pada bahagian klimaks lagu. Lihatlah persembahan Faizal Tahir yang bersemangat diiringi lagu yang rancak yang mampu membuat penonton berasa bersemangat dan ghairah.


Keunikan dalam penulisan
Lagu Bencinta adalah contoh paling tepat. Lirik yang bermakna yang mudah menyerap ke dalam hati kerana perasaan itu dirasai oleh semua orang. Dan bagi aku, penulisan blog yang unik dapat membuat pembaca berasa ingin terus membacanya tanpa berasa mengantuk dan lapar.


Extreme and extraodinary elements
Elemen ekstrim yang dimaksudkan ialah gimik atau kontroversi. Memang diakui Faizal Tahir ialah artis lelaki paling kontroversi namun kontroversi itulah yang membantu memperkenalkan dirinya di Malaysia. Jalan paling singkat untuk popular adalah melalui kontroversi yang luar biasa.


Kejujuran dalam persembahan
Ramai yang sukakan Faizal Tahir kerana kejujuran dalam karyanya. Perasaan benci dan cinta dalam lagu Bencinta pada AJL 24 dan persembahan Selamat Malam yang ditukar menjadi Selamat Tinggal kepada anak seni yang telah meninggal dunia disampaikan dengan jujur. Aku sendiri meminati blog yang ditulis dengan jujur seperti blog Hanis Zalikha.


Tidak takut mencuba
Faizal Tahir pernah mencuba nasib dalam pertandingan mencipta lagu 1Malaysia beberapa bulan lalu. Walaupun tahu peserta-peserta lain adalah penyanyi lebih berpengalaman seperti Dato' Siti Nurhaliza, Faizal Tahir tetap mencuba nasibnya yang akhirnya menjadi juara pertandingan tersebut. Maka kepada blogger lain, jangan takut untuk mencuba entri-entri baru.


Memahami kehendak pasaran
Faizal Tahir tidak takut mengeluarkan lagu yang berentak sama dalam albumnya. Ini dapat dilihat melalui lagu Cuba, Sampai Syurga dan Selamat Malam. Walaupun melodinya seakan sama namun itulah yang dikehendaki oleh pendengar. Dan walaupun entri blog aku seakan-akan sama, aku akan terus melakukannya jika pembaca blog aku menyukainya.


Faizal Tahir | First 'Superman' Artist



Anda tidak perlu mengagumi Faizal Tahir seperti mana aku mengaguminya. Anda mungkin mengagumi individu lain. Terokailah cabaran yang ditempuh orang yang anda kagumi sebagai pembimbing anda sebagai blogger.



Kunkun!!



10 comments:

pu3iman said...

'JASA FAIZAL TAHIR KAT BLOG AKU'
kena tukar title ni....

'AKU ADALAH FAIZAL TAHIR (VERSI EL-NINO)' :p

baru mcm terus terang skit yg korang ni ada persamaan...kan kan kan ngaku je laaaaaa hihi

apih el nino said...

'AKU ADALAH FAIZAL TAHIR VERSI EL NINO'

kadang-kadang kalau terlampau berterus terang susah jugak cik pu3iman. mungkin dapat mendedahkan kekurangan pada diri kita. hahaha :P

FantasybutterFly said...

keunikan dalam penulisan..

kejujuran dalam persembahan..

tidak takut mencuba..

rsenye ini strong reason kenapa blog kam0o sangat unik dan x mnjemukan... =))

apih el nino said...

thanks FantasybutterFly...
blog ni masih jauh ketinggalan dgn blog-blog lain... :)

Roronoa Zoro said...

kalo korang nak tahu.. faizal tahir tue member aku masa kecik dulu..

wahahaha

apih el nino said...

giler hebat kau zoro...
bangga aku dapat kawan macam kau...
hahaha...

alya said...

f.t hensem ,tu yg penting bhahaha . plus lagu yg best n penyampaian yg lg lg laa best! ~~~ n_n

apih el nino said...

hensem yang penting ek? ingatkan suara paling penting. hahaha. tapi lagu dan penyampaian memang best :)

Alip Apai said...

fuyoo. mcm faizal tahir doo..

hahaha

Alip Apai said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...