My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

19 April 2011

jangan meminta jika mampu berusaha





Kunkun!!


Hari itu, hari Jumaat. Seorang budak lelaki berumur 12 tahun bersarapan dengan ibu bapanya di sebuah warung roti canai. Selepas menghabiskan sebiji roti canai telur, budak lelaki itu menambah satu lagi roti canai telur.


Ayah : Esok papa kena outstation. Seminggu kat Labuan.
Ibu : Lusa mama pulak kena pergi Cherating 4 hari.
Anak : Lamanya. Buat apa?
Ibu : Kerjalah. Abang duduk rumah nenek ye?
Anak : Ye. Tak bosan ke asyik kerja je?
Ayah : Tak lah. Cari duit untuk keluarga mana boleh bosan.
Ibu : Abang jangan harapkan orang je. Cari duit dengan usaha sendiri.



Sepuluh tahun kemudian, seorang remaja lelaki sedang makan malam bersama ibu, bapa dan adik perempuannya di Pizza Hut. Selepas menghabiskan salah satu menu pizza yang ditempah, dia menambah sup untuk ibunya dan salad yang menjadi kegemaran bapanya.


Anak : Makanlah. Ni duit gaji abang.
Ibu : Banyak ke gaji bulan ni?
Anak : Adalah sikit. Boleh la nak hidup. Campur OT.
Ayah : Ada slip gaji tak? Meh tengok kejap.
Anak : Nah.


Ibu bapanya meneliti slip gaji tersebut.
Tidak terlalu tinggi gajinya, tapi cukuplah.


Ibu : Sebab apa lagi banyak dari bulan lepas?
Anak : Sebab banyak buat OT.
Ibu : Rajinnya. Betul ke anak mama ni?


Ibu, bapa dan adik perempuan remaja itu ketawa. Satu gurauan yang agak kasar. Remaja itu sempat berfikir, adakah semasa dia lahir, dia tertukar dengan bayi lain? Mungkin dia anak seorang jutawan tapi jururawat tersilap menyerahkannya kepada keluarga lain. Tapi tak, sebab memang muka dia dan ibunya seiras.



Pedulikan. Kalau betul pun, dia tetap mahukan keadaan sekarang. Yang dia tahu, dia dididik dengan sempurna. Diasuh untuk menjadi anak yang berdikari. Seorang anak yang tidak dimanja. Seorang anak yang hanya dibiarkan oleh keluarganya walaupun dimarah dan ditengking majikannya. Kejam? Tidak. Semua itu proses mengenal erti kehidupan.


Ibu : Abang berhenti la kerja tu. Macam penat je mama tengok.
Anak : Tak nak! Belum masanya lagi.


Hidup dia biar dia yang tentukan. Itu kata ibunya. Si anak, langsung tiada masalah untuk meminta wang saku dari ibu bapanya. Namun si anak itu menolak. Dia memilih jalan susah. Kerana dia mahu membuktikan segala tunjuk ajar ibu bapanya tidak sia-sia. Dan si anak itu langsung tidak cemburu melihat rakan sebayanya yang hanya terperap di rumah dan menjadikan ibu bapa mereka bank sampingan.



"Hidup dia biar dia tentukan. Jodoh dia biar dia carikan."


Okay. Tak sepatutnya ada kaitan jodoh dan jiwang dalam entry ini. Maaf.


Betul kata mama, kepuasan mencari rezeki dengan titik peluh sendiri memang sangat bererti.


ps : Hasil kerja keras aku, aku dapat beli kereta tadi. Hot Wheels. Serius cun.


Kunkun!!



12 comments:

Mra Mastura said...

betul! bahagia mak n ayah kalau anak macam tu kot!!

nak slurpee..

Miss Bluepinkiey said...

bagusnya anak tuh....moga ramai lagi anak2 di luar sane berfikiran camni...berharap utk diri sendiri jugak...:D...amin

tim said...

respek ar dengn orang yg cari duit sendiri tak minta mak bapa pun

mr_right said...

wahah ! ta sabar nak keje !
(final pon ta abeh lagi. baru first year kat usm neh=.=')

http://hafizilmi.blogspot.com/2011/04/kehangatan-makin-terase-hotfm-ker.html

Jeely jelly said...

the best lah entry ni..penuh makne..tetibe teringt kat pengorbanan mak.dah byk duit dye habiskan utk pelajaran saye -.-..
dah lame saye nk tny sbenarnye nie.. ape tu 'kunkun' ?

fatin nabila said...

ALHAMDULILLAH,,ank y baeK..

Khai said...

kisah seorang budak belanja pizza dkt parent dia menggunakan duit gaji. erm. nice :)

aming said...

haha..baik mu kabo mu je dlm cter tuh..

Eyda Syahida said...

sokong aming.. hahaxx

baru ingt nk tumpang kete tuh.. kahkah

pelangi said...

betul!!!!!
biar penat,, tapi kepuasan dapat pegang duit yang kita cari sendiri

ArifmoraleS said...

hebat mung menggunakan perkataan anak di situ...ha3

✿manis cili✿ said...

kita lagi puas ati kalau guna duit sndiri..
kalau mintak kat mak,malu kot~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...