My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

25 July 2011

bagai awek cuba buat muka cute




Kunkun!!


Semalam salah seorang rakan di Facebook memuatnaik beberapa keping gambar terbarunya. Dengan penuh nafsu tetikus hitam memetik sati per satu gambar yang ada. Seorang gadis cantik yang menjadi pengapit pada majlis persandingan ahli keluarganya. Sesekali jari ini menekan button 'Like' bagi beberapa gambar yang ada. Tapi bukan semua. Cuma gambar yang berjaya membuat mata lupa untuk berkelip seketika.


Dia cantik dan manis orangnya. Berbaju kurung moden berlabuci di dada. Bertudung dengan lilitan kemas seperti Yuna. Ditambah kerongsang putih permata. Dengan aksesori yang tidak terlalu berat untuk gadis langsing sepertinya. Kasut tumit tingginya tidak terlalu tinggi tapi cukup menyerlahkan elegan seorang gadis remaja. Tapi tetap ada kekurangannya.


Make up yang digunakannya mungkin cantik bagi wanita tapi membuatkan lelaki yang tidak pandai menilai ini menggeleng kepala. Bedak tebal memutihkan muka yang telah putih sedia ada. Pipi merah menyala membuatkan hati terlintas bayangan badut di pesta sukaneka. Cuma bibir yang merah menyala mampu menggoda jiwa. Dalam beberapa gambar, pipinya dikembung dan bibirnya memuncung manja. Mungkin diri ini sudah tua untuk mengatakan itu trademark orang muda. Atau mungkin ini yang dikatakan gedik agaknya. Manusia, demi kelihatan cantik, semuanya rela.


Jejari runcing menutup album itu dan membuka satu lagi album yang biasa-biasa. Diteliti beberapa gambar yang ada. Mungkin ini album tentang aktiviti hariannya. Tapi hampir semua gambar di situ nampak keasliannya. Tanpa make up, cukup dengan hanya sedikit bedak dan celak di mata. Bibirnya tidak merah menyala tapi cukup untuk memukau mata.

Life is full of beauty. Just notice it.


Wanita dan make up memang dijodohkan bersama. Wanita sering menganggap tanpa make up, mereka tidak lawa. Wanita sering menganggap tanpa make up, lelaki tidak memandang mereka. Betul tapi salah sebenarnya. Betul, lelaki suka wanita sebegitu tapi bukanlah dengan make up setebal kamus dwibahasa. Dan salah, kerana apa yang penting ialah wanita itu kelihatan terbaik setiap masa, bukan dengan make up yang entah apa-apa.

Bagai awek cuba buat muka cute, bunyi tajuk yang agak pelik. Maksudnya, orang cantik yang cuba jadi lebih cantik sampai kelihatan tidak cantik. Ada percubaan mencari peribahasa yang tepat tapi tidak dijumpai dalam buku rujukan Bahasa Melayu kepunyaan si adik. Maaf kalau ada yang terasa kerana mungkin entry ini ada membuat beberapa hati kecil tercarik. Entry ini cuma mahu menyampaikan apa yang terdetik. Lagipun siapalah diri ini untuk menilai seseorang itu baik, cantik ataupun cerdik.


Wanita patut tahu ada satu rahsia lelaki. Tindihlah seberapa banyak make up yang ada tapi mereka tetap sukakan kecantikan yang asli. Kalau putih melepak di muka wanita biarlah putih juga di dalam hati. Tak guna ubah suai Myvi sampai nampak macam Ferrari kalau kelajuannya macam kura-kura yang nak mati. Yang penting kualiti, bukan kuantiti atau personaliti.


ps : Makan macam-macam di hari-hari terakhir yang boleh makan di siang hari.


Kunkun!!




12 comments:

Mra Mastura said...

asal best sgt entry ni? :) pelangi tak pakai mekap tebal!

Akim said...

layan..

2+2=5 said...

hihhhihi.. nice la bro :)

dylli said...

pheuuu.. suka pulak entri begini. betui la tu. betui laaaa. nasib la cheq tak bermekap-mekap. huahuahua..

Aini Adam said...

kata-kata ego yg jujur.
SETUJU!!

alyana shafinas said...
This comment has been removed by the author.
Amna.Qadeeja said...

hehe make up jgk tp xla terlalu melampau nt nmpk cm badut ;D

Amna.Qadeeja said...

hehe make up jgk tp xla terlalu melampau nt nmpk cm badut ;D

.pemikir sejati. said...

as usual love ur post!

Farah said...

betul . manusia memang sukakan keagungan dunia. terutama wanita.tidak dinafikan..
(wlaupun saya wanit)

nAMn mRAr said...

hahaha..best la afif..kipidap okey!hahaha

si macho said...

<< ta pandai make up T^T

btw . best ayat keta myvi tu :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...