My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

26 July 2011

bukan mudah hati menerima takdir




Kunkun!!


Segalanya, telah ditentukan. Semua yang berlaku telah tertulis tak kira kenikmatan atau dugaan. Ada keriangan dalam kenikmatan. Ada keluhan dalam dugaan. Cuba imbas kembali berapa banyak kita mendengar keluhan. Suami isteri mengeluh masalah perkahwinan. Golongan dewasa mengeluh kesibukan pekerjaan. Remaja yang mengeluh tentang kehidupan. Budak sekolah mengeluh kerana peperiksaan. Kanak-kanak mengeluh bila tak dapat apa yang diidamkan. Kekasih mengeluh kerana percintaan. Setiap hari ada saja keluhan. Tanya sama hati kepada siapa keluhan itu dilemparkan? Mungkin kita tidak sedar kita sebenarnya mengeluh tentang takdir Tuhan.


Takdir dalam bahasa mudah adalah kejadian yang dijamin ada hikmah di sebaliknya. Jujur, aku sendiri mengeluh tak kira masa. Tapi kita kena terlupa supaya dapat ingat semula. Kita mengeluh kerana kelemahan kita tapi kita tahu kita akan kembali gagah semula. Persoalannya ialah, bagaimana dan bila. Terpulang pada kita. Cepat atau lambat, kita yang menentukannya. Kita hidup di dunia, setiap yang terjadi sudah ketentuan-Nya dan setiap yang Dia lakukan adalah untuk kebaikan kita. Tak percaya? Masih nak bertanya? Tanya sama Dia.


Jangan sesekali buruk sangka dengan kejadian Tuhan. Dia tidak menguji hamba-Nya di luar kemampuan. Tuhan memberi ujian kerana Dia tahu manusia mampu bertahan. Ini hanya peringatan. Peringatan kepada aku yang bila susah, bila sakit, baru ingat Tuhan.

Keep your heels, head, and standards high.


Awak, yang satu masa dulu pernah buat saya berdiri teguh. Saya tahu awak baca blog hitam ni walaupun tidak disuruh. Dulu awak berdiri sekarang awak jatuh. Bangunlah, saya boleh pinjamkan bahu ini semula sampai kaki awak kembali kukuh. Kalau tak pun, saya boleh payungkan supaya awak dapat berteduh. Yang penting saya nak awak berdiri semula dan berlari jauh-jauh.


ps : Tidak perlu berkias kalau apa yang nak dikata itu ikhlas ;)



Kunkun!!



10 comments:

Norfarahain said...

ouh.izinkan sy mencuri sedikit semangat d sini..nice!

Unknown said...

yup,berani menyatakan sesuatu jika ianya lahir dari hati yg ikhlas.

kalau berkias mungkin benda yg ingin diluahkan itu tdk smpai.

timstarz said...

sweet!

feeza macho said...

*pening*

Lia Irdelia said...

gud advice.. !

ainna baijan said...

nice!

wawalicious said...

sy cuba utk tak berkias :)

Anonymous said...

thanx..sy dpt ubat hati sy setelah berlaku mcm ni http://lifeofusea.blogspot.com/2011/07/when-everything-is-over.html

fara feroza said...

kalau kita redha dengan semuanya..pasti kita akan terima keburukan itu sbgai kebaikan..dan kebaikan sebagai bonus amalan kita..:)



RYAN BENJAMIN

nollyfyenee said...

awesome..sudi singgah at http://secantiknurani92.blogspot.com/2011/11/kasih-sayang-allah-sejauh-mana.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...