My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

12 July 2011

sebenarnya dia perempuan sebenar









Kunkun!!


Sudah agak lama tidak berhubung dengan seseorang yang dulu pernah digosipkan bakal menjadi si ratu hati. Kami pernah rapat tapi berjauhan bila dia memilih haluannya sendiri. Berhubung semula hanya kerana satu mesej yang cukup melegakan hati. Berat hati namun kaki melangkah pergi duduk semeja di sebuah kedai kopi.


Tidak ada beza dia dulu dan dia sekarang. Aku tetap mengganggapnya perempuan malang. Bila dia bertengkar dengan kekasih atau adik kakaknya, dia tidak pernah menang. Penat aku mengajarnya strategi untuk menang bila lawan memberi hujah tapi dia tetap gagal menyerang. Dia juga anak yang tidak mendapat apa-apa daripada ibu bapanya dengan senang. Pernah dia mengeluh betapa kejamnya kehidupan yang harus dia renang.


Pernah juga dia kata, setiap malam dia akan mendengar lagu yang memberi inspirasi kepadanya. Lagu Taylor Swift antara pilihan utama. Aku ketawa. Aku tak tahu kalau dia terasa bila aku kata kalau dia bercinta dengan radio dia pasti akan bahagia. Aku terus ketawa. Hebat sumber inspirasi dia.




Dia juga perempuan yang mudah tersentuh hati. Dia ketawa, senyum, menangis dan berfikir tentang sesuatu perkara yang langsung tiada tempat dalam hidup aku sendiri. Dia pernah menangis selepas mendengar satu puisi dideklamasi di TV. Terus aku katakan dia perempuan lemah yang hanyut dalam emosi sendiri. Sekali lagi, aku tak tahu kalau dia terasa hati.


Pernah juga dia cerita, dia jatuh cinta. Dia mengejar lelaki itu semahu-mahunya. Hanya kerana lelaki itu sukakan warna merah, dia sanggup membeli banyak baju merah menyala. Kononnya bila bertemu, mereka kelihatan serasi bersama. Akhirnya lelaki itu berkata dia cuma mahu berkawan ketika si perempuan sudah bergadai harta benda. Aku bersimpati tapi cuma mampu melihat saja. Tapi dia belajar dari kesilapannya dan mula berhati-hati dalam subjek cinta.


Banyak kisah lama yang dia buka semula dan telinga ini cuma menadah. Katanya, sepanjang berjauhan banyak yang sudah berubah. Kalau dulu dia lemah, sekarang dia semakin tabah.




Telefon bimbitnya berbunyi. Tiba masa dia mengundurkan diri. Bakal tunangnya akan tiba bila-bila masa untuk mengambilnya pulang dari tempat dia mencari rezeki. Dia mengeluarkan kad jemputan diselitnya di bawah cawan kopi. Dia bangun melangkah pergi.


Aku termenung sebentar. Tersengih sendirian memikirkan kata-kata yang pernah aku lempar. Perempuan yang tidak selalu menang bila bertengkar, perempuan yang mendapat inspirasi hanya daripada lagu yang didengar, perempuan yang emosinya tersentuh dalam keadaan tak sedar, perempuan yang terkejar-kejar, perempuan yang hidupnya susah tapi masih mampu bersabar, semuanya layak digelar perempuan pendekar. Perempuan yang telah mengharungi pelbagai perkara tapi tidak pernah gentar.
Itulah perempuan sebenar.


ps : Behind every beautiful girl, there is a dumbass guy
who did her wrong and made her strong ;)


Kunkun!!





10 comments:

selembut salju said...

perempuan mampu mengoncang dunia..

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

Suka entry ini...

perempuan harus tabah walau betapa berat dugaan mendatang...

Anonymous said...

nak tau betapa tabahnya perpempuan tu, bila dia menangis. bukan menangis sbb lemah, tapi mengumpul segala kekuatan seblm menggoncang dunia. ITU PEEMPUAN!

thanks sesgt... entry awk kali ni jadi inspirasi utk entry sy :)

sarah honey said...

suke entry ni <3

Anonymous said...

this entry. inspire. really. thanks :)

Miss SITI. said...

suka quote y last sekali tuh... ^^

Anonymous said...

This is how world see it.

Behind every strong man, there a weak woman to protect but the true creation is, God makes woman just to rescue the man.Think about it.

behind every great man, there is a great woman.(^_^)

-FINTO.

ainna baijan said...

like the way u write!

feeza macho said...

kau si pemerhati yg hebat ;)

Anonymous said...

tolong sya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...