My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

30 July 2011

orang boleh kata tapi kita yang rasa


Kunkun!!


Semalam, aku membaca semula beberapa entry lama yang menurut seorang kawan merangkap pengkritik setia, 'Entry yang mampu menitiskan air mata.' Penat juga mencari semula beberapa entry yang ada. Satu per satu dibaca. Entry tentang kehidupan nyata, entry putus cinta. Entah ayat mana yang mampu mengundang tangisan, tak dijumpa. Tapi ada beberapa komen yang mampu membuat otak cetek ini berfikir dua tiga perkara.


Dalam entry putus cinta itu, ada komen menyuruh mencari kekasih baru. Satu penghargaan yang tinggi buat orang yang komen sebegitu. Walaupun mustahil mendapat cinta baru yang singkat tapi tak salah mencuba dulu. Tapi sejujurnya aku tak dapat perasaan itu. Sangat mudah terpesona tapi sangat susah jatuh cinta, itulah aku. Walaupun hati dalam dada ini hak milik aku, mustahil kalau aku nak paksa hati ini menyukai mana-mana wanita kalau hati ini sendiri tak mahu. Anda boleh nampak segala yang berlaku, anda boleh baca semua yang tertulis di situ, tapi rasa itu hanya orang yang menanggungnya yang tahu.


Tapi sebenarnya komen sebegitu rupalah yang aku perlukan dalam beberapa entry. Komen yang memberi setitis harapan kepada insan lemah ini. Dulu aku terjatuh bila cintaku terputus tali. Dan melihat dia sudah ada pengganti membuat aku terjatuh lagi. Terhenti tanpa diakhiri. Dan komen-komen itulah yang membuat aku bangun kembali. Walaupun jatuh 100 kali komen itu mampu membuat aku bangkit semula untuk ke 101 kali.

Follow your heart. Even though it's on your left, it's always right.


Pentas dunia blog sama lakonannya di dunia nyata. Kawan baik sendiri ada kalanya tidak dapat memahami apa dalam hati kita. Bukan salah dia, dia bukan ada kuasa membaca pemikiran manusia. Bila mana aku menolong bekas kekasih hati yang dalam musibah, dia mengatakan itu perkara sia-sia. Tragedi perbezaan pendapat itu memaksa suara ini ditinggikan kepada kawan-kawan yang sentiasa susah senang bersama. Aku pandangan aku, mereka pandangan mereka. Mereka boleh kata apa saja tapi takkan faham apa hati ini rasa. Bukan perkara sia-sia kalau menolong orang yang pernah berjasa dalam hidup kita. Dan tiada penyesalan kalau dipinjamkan sedikit tenaga kepada orang yang pernah buat kita bahagia.


Kerana ada perbezaan pendapat, kerana itulah lahir pertandingan debat dan sebagainya. Kerana ada perbezaan taktikal, kerana itulah perlawanan bola sepak antara Malaysia dan Singapura menjadi bualan dunia. Kerana ada perbezaan pemikiran, kerana itulah kemasukan pemain nombor 13 Malaysia mendapat bantahan semua. Dan kerana ada perbezaan dua jaringan, kerana itulah strategi Singapura 'berdrama' dikira berjaya.


Harus diakui, kita kalah peperangan psikologi dengan Singapura.
Pedas, tapi harus ditelan juga.


ps : Ikut kata hati. Walaupun pernah hancur luluh tapi hati ini masih berfungsi ;)


Kunkun!!


8 comments:

ainakhani said...

its okay. kalau dah terbukak hati nanti untuk jatuh cinta akan datang juga harinya (:
awak lelaki jadi tak perlu risau.

saiazuan said...

geram gk msia leh kalah.. btw slmt brpuasa :)

nuruhuda_329 said...

hehe nice ^-^

Ketua Penyamun said...

ten Thumbs Up (:

Aini Adam said...

sekali lagi, ayat yg jujur dr hati. org x merasa ape kite rase. so, let bygones be bygones.

btw, Salam Ramdhan. semoga Ramadhan yg dilalui dpt membersihkan jiwa kita. InsyaAllah

puteri ain said...

tension gak tengok game mas vs sgpore aritu ..

selamat berpuasa :)

si macho said...

singa pura-pura tu kan kemain main dokter2 kan kt padang tu kan =="

:D boleh kan komen gini :D :P

:larikkkkkkk

meen. said...

let go and move on!

how to move on?
just let go everything about her.

how to let go?
forgive and forget!

and lastly, redha.
then you'll see, there's a lot of beautiful woman out there.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...