My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

22 July 2011

tanya kita adakah kita ini kita







Kunkun!!


Setiap manusia ada ceritanya. Fikirkan tentang seseorang yang kurang mendapat tempat dalam hati kita. Seseorang yang mungkin kita tak suka. Pasti ada sebab kenapa kita membenci sesetengah manusia. Mengapa? Simpan dahulu jawapan kita. Tanya diri kita, pernahkah kita terfikir tentang mereka. Percayalah, ada sebab kenapa mereka menjadi sebegitu rupa. Mereka bukan jadi mereka kerana mereka mahukannya. Sesuatu yang berlaku pada masa lalu yang mencipta mereka yang baru dan kadang-kadang mustahil untuk memperbetulkannya. Buka mata buka minda. Bukan manusia sahaja malah setiap yang terjadi tak kira bila, di mana atau bagaimana, pasti ada sebabnya.


Kehidupan adalah guru yang paling berjasa dalam hidup ini. Hari berganti hari mengajar kita percaya setiap yang berlaku ada sebab yang tersendiri. Kita pasti pernah rasa orang di sekeliling kita berubah tapi ia sebenarnya mahu kita belajar cara untuk melepaskan seseorang itu pergi. Bila perkara yang tak sepatutnya terjadi, terjadi, ia mengajar kita untuk lebih menghargai bila semuanya normal kembali. Bila ditipu dan tersilap percaya, ia mengajar kita untuk lebih percaya ada diri sendiri. Bila kita terpaksa melepaskan sesuatu yang indah pergi, kita belajar percaya agar sesuatu yang lebih indah akan hadir suatu hari nanti.


Berdiri di depan cermin dan lihat diri sendiri. Jangan lihat dari kepala sampai kaki tapi lihat sekali jiwa dan hati. Lihat siapa yang sedang berdiri. Adakah itu diri kita sendiri, atau diri kita yang orang mahu kita jadi.




Biar kita kawal hidup kita sendiri. Tiada yang layak suruh kita buat itu ini.


ps : Duduk terkangkang. Tonton hidup lama yang gemilang walaupun berlubang.


Kunkun!!





6 comments:

mr_right said...

nice one !

ainina jelani said...

Sesuatu yang berlaku pada masa lalu yang mencipta mereka yang baru dan kadang-kadang mustahil untuk memperbetulkannya <--- setuju :)

Akim Kebal said...

setuju. :D

si macho said...

agree :)

menjadi diri sendiri biar pun org membenci . kerana kita adalah kita :)

NuR 'aQiLaH said...

jgn kankang sgt

tutop sket kaki tu

kehkeh

aman said...

terbaik ! nice one !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...