My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

04 July 2011

kisah cinta paling romantik di dunia










Kunkun!!


Seorang budak lelaki ditinggalkan oleh ibu bapanya untuk tinggal dengan datuk dan neneknya. Sembilan tahun berlalu, budak lelaki itu meningkat dewasa. Sudah sembilan tahun, dia dilayan seperti putera raja. Kerana sayangkan cucu, datuk dan neneknya menuruti segala kemahuannya. Mujurlah cucu lelakinya itu tidak gemar meminta.


Pada awalnya, budak lelaki itu tidak tahu tindakannya untuk tinggal dengan datuk dan neneknya itu betul atau salah. Berjauhan dengan ibu bapa dan dibesarkan oleh orang tua dalam sebuah rumah. Itulah yang berkecamuk dalam pemikiran budak itu ketika dia masih mentah. Masa bergulir, manusia berubah. Akhirnya budak lelaki itu tahu ibu bapanya mahu anaknya menjadi anak yang gagah. Berjauhan dengan keluarga sendiri mampu membuat anaknya tabah.

Never forget or regret anything that once made you smile


Walaupun semakin tua, tenaga datuk dan neneknya seperti orang muda. Datuknya masih mampu memandu kereta dan neneknya masih kuat menguruskan hal rumahtangga. Pernah sekali cucunya itu menghulurkan bantuan untuk menemani datuk dan neneknya pasar untuk membeli barangan keperluan harian tapi dihalang. Jadi cucunya cuma duduk di rumah menunggu datuk dan neneknya pulang.


Tiba masa untuk cucunya bersuara. Dengan tenang, datuknya menjelaskan satu per satu kekusutan yang ada. Bukan mereka tak mahu bantuan, tapi mereka sudah biasa. Sudah hampir lima puluh tahun mereka pergi ke pasar bersama-sama. Bila datuknya terlantar sakit, neneknya yang setia menjaga. Bila neneknya melahirkan anak mereka, datuknya yang bermandi keringat membasah bumi mengumpul duit belanja. Sudah lima puluh tahun mereka berkongsi rasa. Semua dikongsi bersama tak kira pahit, manis, sihat, sakit, suka dan duka.

I want a relationship that will last forever and won't fade no matter what


Walaupun kadang-kadang ada perangai isterinya yang menyakitkan hati, tapi isterinya itulah yang tahu apa yang perlu dimasak untuk kepuasan si suami. Dan walaupun ada kata-kata suaminya yang mengguris hati isteri, tapi suaminya itulah yang gagah memikul tanggungjawab sebagai lelaki sejati. Dan mereka berdua kuat mempertahankan masjid yang mereka bina sampai hari ini.


Sebutlah apa saja cerita romantik yang ada. Seth Tan yang menghargai Nora Elena, Shah Jehan yang mempersembahkan Taj Mahal untuk Mumtaznya, Prince Charming yang bermatian demi Cinderella, ataupun Romeo dan Juliet yang mati kerana cinta, tiada kisah romantik yang dapat menandingi cerita romantik Tok Ayah dan Mak yang membesar dan tua bersama. Dan aku, cucunya yang jadi saksi mereka mengotakan janji mereka.


Tinggal dengan datuk dan nenek sangat menyeronokkan sebenarnya.


ps : Kembali berkawan dengan bekas kekasih hati.
Pertandingan Futsal, Quarter Final only ;)


Kunkun!!





14 comments:

Halimatun Sa'adiah said...

so sweet...
cucu menjd saksi cinta atok n nenek ek....

ieka said...

x pernah pown duduk ngn atuk&nenek..tp msti best kan :)

tia fedora said...

nk kawen gop ase...

Khai said...

yup. that sweet. sama mcm pak nek n mak nek aku kt sarawak. pegi mane2 msti nak bersama. kdg2 lg romantik dari org yg baru kawin. haha :)

pu3iman said...

mmg best! Sbb Iman pun tggal ngn atuk n nenek sampailah akhir hayat atuk. Betapa cinta dorang sejati n setia.

*thumbs up utk Apih*

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

huhuhu.. prcintaan veteren disaksikan oleh cucu.. so sweet.. hehe

hana nabihah said...

sweet lak aku rase tetibe :D

ainina jelani said...

sweet :D hihi

putus cinta, tak bermakna putus kawan :(

tahniah lah, dah berkawan balik dgn dia, saya bila lagi ntah?

myra yusreena said...

kalo dah jdoh xkemane..hehe,,mybe pasnih ikot jejak atoknnek pulak..bcinta sampai tua..hehe :D

SiS NaD said...

Salam Apih...

Orang tua lebih banyak makan garam... mereka tahu apa yang baik...

Cik Aish said...

sume tu mengajar kt jadi tabah..

siti aishah abdul wahid said...

awak...
nk copy gambar ek..
sweet sgt..
nk ltk kt wall fb husband..
kekekeke

Nur Dzafirah Mohd Zain said...

wah romantik nya... sweet3x :)

.::: Princess MOMOY :::. said...

org tua ta ksama mcm org sekrang yg sikit je nak gadoh , emo x tentu pasal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...