My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

24 July 2011

ibu bapanya suram dalam riang







Kunkun!!


Hari ini, syukur masih diberi kesempatan untuk mendaftarkan diri bagi menyambung pelajaran ke satu peringkat lebih tinggi. Tertera di helaian tawaran untuk kursus Bachelor of Computer Science (Bachelor of Computer Networking and Security) di TATi University College, TATiUC.


Ramai pelajar menghadirkan diri. Tidak kurang hebat juga ibu bapa serta kaum keluarga yang menemani. Meriah dengan pakaian berwarna warni dan keletah anak kecil yang sesekali menggelikan hati. Pihak kolej dan anggota fasilitator bekerja keras bagi memastikan semua pelajar baru berpuas hati. Senyuman ramah tetap diberi meskipun kaki penat menongkat diri.


Di dalam dewan pendaftaran yang hanya dibenarkan untuk para mahasiswa dan mahasiswi baru, sudah ada yang cuba menjadi singa walaupun baru tadi dia tak ubah seperti ulat bulu. Di depan ibu bapa tadi dia tunduk malu. Kini di depan kawan seperjuangan dialah penghulu. Ikut suka hati kaulah budak jambu baju biru.


Selesai semua urusan, tiba masa untuk pulang. Berdiri sebentar di tangga melihat satu per satu wajah ibu bapa yang datang. Suram dalam riang. Walaupun gembira bila si anak yang dulu dipimpin tangan kini memasuki alam matang tapi ada suram dalam hati bila terpaksa berjauhan. Melepaskan anak yang ditatang ke alam universiti lebih berat kerana tersilap sedikit langkah bakal mengundang malang.




Ceria si anak berjumpa rakan baru dan lama, ada sayu dalam hati ibu bapa mereka. Kadang-kadang di tengah-tengah malam, ada ibu bapa yang berdiri di pintu melihat si anak melelapkan mata. Pada saat itu wajah si anak yang tidur itu adalah seindah-indah manusia dan ciptaan di dunia. Tidak kira walau bagaimana kurangnya si anak itu merasakan pada dirinya, kurus, gemuk, panjang, pendek, atau bagaimana rupa parasnya, ibu bapanya tetap menjulang tinggi menghargai cahaya mata mereka. Namun si anak tak pernah tahu dan ibu bapa juga tidak memberitahu perasaan mereka.


Berjuanglah kau anak remaja. Jangan busukkan nama baik ibu bapa.


ps : Daftar seorang diri baru sedar betapa pentingnya ibu bapa di sisi.


Kunkun!!




7 comments:

Cik TeN10 said...

so jgn hampakan harapan kedua org tua anda.. ganbatte !! wish you best of luck.. >.<

intan payung angry bird said...

wahh! congratz.
selamat melangkah ke alam baru yaww :)

Unknown said...

tahniah hehehe

ainiadam said...

touching ayat.

btw, congrats!

HusnaShuib said...

All the best study.

Jangan hampakan ibu bapa. :)

ainna baijan said...

like the way u write!

Mra Mastura said...

waaa ego da start belajar...

blajar baik2 tau

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...