My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

10 September 2011

aku perdana menteri suka hati akulah





Kunkun!!


Hari itu ialah hari pertama persekolahan dan hari pertama Cikgu Rubani mengajar kelas 6 Merah. Dia baru ditukarkan ke satu-satunya sekolah yang terletak di tengah bandaraya metropolitan di salah sebuah negeri di Malaysia. Semua murid terdiam melihat cikgu baru mereka.


"Baiklah. Hari ini kita akan bercakap pasal cita-cita..."


Selepas memberitahu serba sedikit cita-citanya semasa kecil, Cikgu Rubani menyoal setiap anak muridnya tentang cita-cita mereka. Soalan itu dijawab mereka dengan penuh rasa teruja.


"Ajib. Wei. Kau BBM sape pulak tu? Cikgu tanya cita-cita tu wei..."


"Aku BBM mak aku lah Epul. Dia kat oversea. Beli cincin baru. Shopping..."


Begitulah perbualan ringkas dua budak lelaki yang duduk jauh di penjuru belakang kelas di tepi pintu. Ajib ialah ketua kelas semasa mereka darjah 5, seorang anak orang kaya dan Epul atau nama sebenarnya, Saiful adalah orang kanan Ajib.


Sementara menunggu giliran mereka, Saiful yang memang terkenal dengan sikap nakalnya melukis gambar dua lelaki berbogel di atas meja Ajib. Ajib tidak menghiraukannya kerana sibuk mendengar jawapan dari rakan sekelasnya.


Terketawa kecil Ajib bila mendengar jawapan Rozaimi yang mahu membuka restoran bertaraf lima bintang, Firdaus yang mahu mengembangkan perniagaan ayahnya selaku pengembala lembu ke peringkat antarabangsa, Rehan yang mahu menjadi nelayan wanita Malaysia pertama menggunakan bot teknologi moden dari Jepun dan jawapan-jawapan biasa seperti doktor, guru, polis dan sebagainya.


Kini tiba giliran Saiful yang tidak sedar kerana asyik melukis.
Terkebil-kebil dia berdiri dan melihat guru kelasnya.


"Errrrr.... Saya nak jadi orang kanan Ajib bila besar nanti cikgu..."


Seluruh kelas ketawa mendengar jawapan Saiful. Cikgu Rubani juga tersengih. Saiful duduk semula dengan muka merah padam menahan malu.


"Haa, kamu yang hujung tu? Nak jadi apa besar nanti?"


Seluruh kelas menantikan jawapan Ajib anak orang kaya.


"Saya nak jadi Perdana Menteri, cikgu. Nanti kamu semua akan jadi rakyat di bawah saya. Pada awalnya saya mahu kita saling bekerjasama tapi oleh sebab kamu dah ketawakan orang kanan saya ni, saya akan bagi kamu sedikit pengajaran. Saya akan kenakan cukai bagi setiap menu di Restoran Rozaimi, bagi setiap rumput yang dimakan oleh lembu Firdaus juga akan dikenakan cukai yang setimpal dan bagi setiap hasil tangkapan Rehan juga akan dikenakan cukai yang berpatutan. Oh ya tadi cikgu pun ketawa kan? Jadi saya tidak akan naikkan gaji pekerja di bawah saya. Ini bukan untuk membebankan rakyat. Saya lakukan ini untuk memastikan negara kita maju dan membangun. Kalau tak maju jugak, mungkin saya akan kenakan cukai bagi setiap oksigen yang disedut di negara saya..."


Government's first duty is to protect the people, not run their lives


Semua isi kelas tercengang. Saiful tersenyum bongkak di sebelah Ajib.


"Kejam sangat tu Jib. Kau tak kesian dekat kami ke?"


Lemah suara Mas Adila yang duduk selang dua meja di depan Ajib.


"Hey! Suka hati akulah. Aku Perdana Menteri okay! Hahaha..."


Kelas berakhir dengan pelantikan ketua kelas bagi kelas 6 Merah. Seperti dijangka, Ajib digulingkan selepas setahun menjadi ketua semasa darjah 5 dan ketua kelas baru dilantik. Rakyat 6 Merah tidak mahu ditindas lagi.


ps : Kalau harga barang terus naik, aku takkan pangkah Dacing. Janji ;)


Kunkun!!




10 comments:

Craziest Photo Collection said...

Trust is like an eraser. It gets smaller and smaller after every mistake. It's you dialogue but really i trust all people even if they cheat me more times...
nothing else nice blog

Mra Mastura said...

bahasa kiasan. like.
faham.

Paris Hilton (M) said...

bhahaha klaka2~~

zulhilmi.tempoyak said...

hahahahaha.....

bro..stail gak lu ni...

pas ni kta tau la nk pangkah mn kan..

asyik dok naek ja... gaji tak nek2 pon..haha

Eyda Syahida said...

hamboii.. huhuh

tapi setuju. kononnya rakyat didahulukan kan? huuuuu~

rakyat didahulukan untuk bayar cukai.

FantasyButterfly said...

hey, aku perdana menteri sukati la nak buat apepun korang x bayar cukai cemane aku nak bayar cincin USD24mil hah?! :P

ainina jelani said...

adehh, lawak dik, dah terguling2 aku gelak :) memang lah kalau dia jadi perdana menteri smua akan rasa tertindas :)

AnnaSha said...

nice one... suka cerita 'benar' ni..thumbs up!

Anonymous said...

perlu memeriksa:)

Javed said...

“this is very interesting. thanks for that. we need more sites like this. i commend you on your great content and excellent topic choices.”
ld hardas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...