My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

30 April 2010

polis yang sangat gampang





Kunkun!!


Ada dua benda aku paling benci kat Malaysia. Pertama, politik Malaysia. Kedua, beberapa anggota polis. Dan terbaru pasal adik Aminulrashid yang ditembak oleh polis. Polis yang sepatutnya menjaga keselamatan kita kini mengancam keselamatan kita. Dulu kes shoot to kill ni pernah berlaku jugak dekat seorang wanita bernama Norizan Salleh.

The Next Big Thing | Who's next?


Aku ada terbaca statement Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.

"Saya ingin tahu sama ada anda(rakyat) mahu kami menguatkuasakan undang-udnang atau tidak? Kalau tak nak, saya akan beritahu orang saya(polis) supaya tidak lagi menahan kereta yang dipandu dengan cara mencurigakan atau mengambil tindakan terhadap pelumba haram yang bermaharajalela di jalan raya."

Sumpah geli aku baca. Merajuk ke nyah? Jangan la merajuk nok. Mak tak suka. Sesungguhnya statement Ketua Polis tu lagi geli daripada ayat yang aku reka ni. Hahaha. Okay tukar mood serius balik. Adakah rakyat tak boleh mempersoalkan kerja polis? Adakah rakyat kena terima 100% tugas polis walaupun ada penyelewengan? Kalau Ketua Polis dah goyang dengan aduan rakyat, anak buahnya lagi la kan? Kita sebagai rakyat ada hak bersuara.

Encik polis, saya nak tanya. Adakah hukuman bagi seseorang yang membawa kereta secara mencurigakan adalah ditembak? Adakah polis berpegang pada mazhab shoot to kill? Sebesar mana pun jenayah yang dilakukan, dia perlu dihadapkan ke mahkamah bukan dihukum dengan cara ditembak. Kalau gian nak tembak sangat kenapa tak tembak Mat Rempit yang lumba haram tu? Kenapa mesti seorang budak berumur 15 tahun? Dan kenapa polis yang menembak itu hanya ditukar kerjanya dengan hanya dibenarkan buat kerja-kerja pejabat? Bukankah dia melakukan satu jenayah iaitu membunuh? Kenapa polis tak menjawab soalan rakyat ini?

Aku rasa polis kena letak camera video dalam kereta atau motor polis trafik. Tengok kereta polis kat Amerika. Rakaman dari camera tu dapat dijadikan bukti perbicaraan yang sangat kukuh sebab video takkan menipu. Takkan nak tunggu ada sorang lagi kena tembak baru nak buat. Dan Malaysia dengan bangga akan ada rancangan TV yang memaparkan kejadian realiti yang dihadapi pihak berkuasa. Taklah asyik tengok AXN je yang siar polis Amerika tangkap penjenayah kat sana. Kata 1Malaysia.

Satu lagi sebelum aku terlupa. Kepada yang mengutuk dan menghina adik Aminulrashid sama ada kat Facebook atau blog, masih belum terlambat untuk korang insaf. Kalau betul korang geram sangat kat budak tu, sekurang-kurangnya hormatilah perasaan keluarga dia. Aku tak doakan benda ni cuma cuba korang bayangkan satu hari nanti anak korang atau adik korang jadi camtu. Pastu tersebar kat media. Pastu orang lain pulak kutuk maki dan hina. Aku tak mintak benda ni jadi cuma mintak korang fikirkan perasaan mak ayah budak tu. Kita sama-sama Islam apa salahnya sedekahkan al-fatihah.

Kepada pengguna jalanraya, kalau ada roadblock sila berhenti. Apalah sangat duit RM5000 jika nak dibandingkan dengan harga nyawa anda.


Al-Fatihah | God bless you bro



Kunkun!!




26 comments:

selembut salju said...

ak sbenarnya xtaw cerita sbnar..
knp bdak itu d tembak??

Anonymous said...

huh...masalahnya.......

AGAK2 la nak kuatkuasa undang2 pun. Huh! Emo lebih2 ni... sabar la duhai pu3iman :D

Apih El Nino said...

selembut salju...
apa yg aku dapat tau...
budak tu umo 15 tahun takde lesen memandu...
then hari isnin lepas dia kuar ngan member dia naek kete...
parents tak tau dia kuar kul 2 pg...
then dia terlanggar kete@motor then kene kejar...
dia takut so dia lari & terjumpa kete polis...
polis suruh berhenti tp dia tak berhenti...
polis kejar & tembak...
polis cakap budak ni cuba langgar dia...
yang tu tak tau betul tak...
ni apa yang aku dapat tau dr paper la...

Apih El Nino said...

pu3iman...
sabar ye cik kak...
jangan emo...
kite emo gak ni...
hehehe...

selembut salju said...

yg kata ada parang tu ap?

shafiq sabri said...

aku pun simpati ngn budak tu..
tp pd pndpt aku la..

1)budak tu mmg slh coz die kuar amek keta kakak die tgh mlm n kuar ngn kwn2.
2)sah2 budak ni mmg xde lsen coz umo 15 kn..mmg btol2 slh..
3)sory to say to fmily,mmbiarkn ank kuar shingga lewat mlm.kalo umo 18 taun ke ats parent x amek tau xpe ini bru 15 msih x amek tau ank g mna.
4)die lggar road block cz panik krn sblum tu die tlanggar keta mewah n ada motor kejar die lpas tu.
5)kita mmg xble slhkn polis sbb nyawa polis dlm bhaya krana lggar sekatan.
6)budak tu mgkin lggar sekatan sbb panik kena kejar moto n lggar keta mewah tu.
7)polis dh bg amaran suh bhenti dgn tmbak tayar keta tp mgkin dia trus n x bhenti mnyebabkn polis syak die pnjnayah n tmbak kt kpala.

ini pd pndpt aku bdsarkn sumber yg aku dpt..
apa pn ini andaian aku shaja..
kita serahkn pd polis sslesaikan.
hnya org kt c2 je yg tau kjadian tu blaku.
Takziah pd adik Aminulrasyid

Shakirah- Yang Bersyukur said...

i am at ur side

Apih El Nino said...

selembut salju...
parang dalam kete mungkin betul tapi dia tak gunakan pun...
dalam kete atok aku ada parang, gergaji, mesin rumput dll...
tu tanda atok aku samseng ke?
logical thinking... kan?

Apih El Nino said...

shafiq sabri...
yep aku setuju ngan ko...
aku rasa dalam kes ni semua salah...
budak tu, family dia, polis dan media...
budak tu memang sah salah sebab takde lesen...
family dia pun salah sebab biar anak kuar...
maybe dia kuar curi2 ye la tgh malam parents tido kan...
polis salah gak...
polis boleh tembak ke udara utk takutkan suspek...
tayar pun dah flat masa tu kenapa perlu shoot kat mangsa kan sebab last2 kereta tu akan berhenti gak...
media pun buat macam2 spekulasi...
i admit that everybody make a mistake...
cuma tindakan polis tu agak kejam...
ni pendapat aku la...
budak 15 tahun baru nak kenal dunia...
aku pun time2 umur camtu ada gak curi2 guna kete ngan motor...

Apih El Nino said...

shakira...
thanks :)
we want justice...

shafiq sabri said...

tq accept my opinion..
but pliz dont blame all to police..
aku x ble trima kalo org slhkn polis sbb abg aku polis..
org label mcm polis tu jht sgt n aku pn ase cm abg aku jht tp abg aku x jht pun..mmg kije die sntiasa dlm bhya..

Apih El Nino said...

cool bro...
aku tulis kat atas tu beberapa orang polis...
aku tak maksudkan semua...
aku tau ada polis baik dan polis jahat...
yang baik tu aku respect...
yang jahat tu yang aku maksudkan kat atas...
aku tak cakap semua k...

shafiq sabri said...

aku bt analisis ckit...tgk blog aku..
http://soaddarancid.blogspot.com/2010/05/azamudin-sebagai-saksiboleh-pakai-ke.html

Apih El Nino said...

Thanks for the link. Camne aku nak cakap. Okay firstly. Tajuk ko. "Azamudin sebagai saksi? Boleh pakai ke?" Bagi aku la, statement Azamudin nampak lagi clear daripada statement polis. Polis cakap "kereta arwah cuba merempuh polis secara reverse" tapi cuba ko tengok gambar semasa kejadian yg mana tayar kereta berada dalam longkang dan pintu bahagian penumpang terhimpit dengan tembok. Aku tak rasa kereta dapat direverse dalam keadaan macam ni. So camne dgn statement polis yg cakap "kereta reverse" tu? Open your mind, adakah orang dah meninggal boleh reverse kereta? Satu lagi pasal parang. Kalau betul ada parang, kenapa polis tak tunjuk? Tu kan bahan bukti. Beberapa orang mendedahkan hanya terdapat kasut dan patung sahaja, mana parang tu kalau betul ada? Keterangan saksi dan polis pun tak seimbang. Keterangan Azamudin lagi logik akal pada pendapat aku. Ada benda yang dijelaskan secara tidak telus. Adakah polis nak tegakkan benang basah?

Pasal benda aku bagitau ni, tolong betulkan aku jika ada kesilapan. Aku bukan ahli tentera dan takde dalam family aku polis. So apa yg aku tahu ada 3 sebab polis dapat melepaskan tembakan iaitu betul-betul musuh, ditembak musuh dan nyawa terancam. Adakah mangsa memenuhi ciri-ciri tersebut?

I don't blame the whole institution but just a few irresponsible policeman. Walaupun polis tu profesional tapi kalau dia buat tindakan tak profesional, kena la tegur. Jangan la ingat diri tu besar sangat sampai tak boleh ditegur. Semua orang buat salah. Apa salahnya mengaku dia salah?

Saksi utama iaitu Azamudin dah tunjuk muka kat media. Polis yang menembak ada berani tunjuk muka tak? Berani kerana benar. Takut kerana salah. Peace.

shafiq sabri said...

tapi budak tu pun statement macam tak tepat sebab dia disepak di kepala,diterajang dan dipukul serta diacu pistol oleh 5 orang polis.WAHHH!!!boleh lari tu..bravo!bravo!luka pun kat tangan je?effect kepala kena sepak?kalau aku koma tu..ntah2 dah mati..dia boleh lari woo..kat situ pun dah nampak tak logik.lgpn aku dengar cite sebelum dia buat statement polis,khalid gereja,ahli parlimen S.alam dari pas dah sambar dia dulu..so mana tau statement tu dah dimanipulasi untuk kepentingan politik picisan diorg.
so senang cerita 2,2 tak betol.abang aku de ckp undang-undang polis akta D berapa ntah,jika polis berasa takut,polis boleh tembak suspek.

so aku buat kesimpulan,
Kesilapan terbesar ialah ibu dan keluarga allahyarham gagal mendidik dan mengawal anak mereka. Kenapa mereka biarkan anak yang baru berusia 15 tahun memandu kereta tanpa lesen. Mengapa dibiarkan anak yang berusia 15 tahun itu keluar sampai lewat tengah malam.Bila dah jadi masalah ramai orang yang menanggung beban. Ini seolah-olah keluarga itu sendiri tidak berdisiplin. apa sahaja yang dilakukan oleh anak-anak berpunca dari didikan keluarga!

Ini mungkin Allah swt hendak menyelamat keluarga tersebut dari masalah yang lebih teruk maka diambil diambil anak itu terlebiuh dahulu. Atau mungkin Allah swt hendak menyelamat anak itu dan memberi pengajaran kepada keluarganya sedemikian rupa. Wallahualam"
wasalam.

Apih El Nino said...

Aku ada terbaca yg masa polis pukul budak tu, budak tu sempat lari ke seberang jalan sebelum ada 1 kereta lalu yg memisahkan budak tu dgn polis. Budak tu panjat pagar sekolah dan lari. Aku rasa benda tu boleh jadi. Budak kecik senang nak lari. Nak lompat nak celah. Polis badan besar. Satu lagi kalau kena pukul kita mesti tutup muka dgn tangan kan? So mungkin ada logik budak tu cedera kat tangan berbanding muka.

Kalau betul statement budak tu tak tepat macam ko kata, statement polis lagi tak tepat. Parang takde, kereta reverse. Kalau betul budak tu berbohong, polis lagi berbohong. Budak kecik pun tau beza. Kan?

Pasal salah siapa tu memang salah jugak family dia. Semua orang tau family dia salah. Tapi yg aku nak ialah kebenaran. Polis tu dah buat kesalahan membunuh so kena hukum la. Tu je. Bukan aku je nak tapi semua rakyat Malaysia. Keadilan mesti ditegakkan.

Aku tak layan politik. Politik Malaysia kotor. Tapi kenapa mesti ko selitkan politik? Ni masalah negara. Yang aku tau kawasan tu kawasan PAS so mesti la ahli parlimen kawasan tu masuk campur. Kalau tu kawasan BN pun, dia mesti buat perkara sama. Tanggungjawab dia. Aku tak bias sape-sape. Politicians are all liars.

shafiq sabri said...

tahla..
so kesimpulannya apa yg kta dpt dr statement kta b2 ialah 2,2 slh..
1)polis suruh arwah berhenti tapi tak berhenti,kalo berhenti kena saman je pun..
2)polis tertembak kat kepala dia,salah polis jugak tak tembak kat udara..
wasalam

Azri Omar said...

kesimpulannya...kalau arwah tu adik beradik kita, kita akan benci pois yang tuduh bukan2 untuk menutup kesalahan...

Anonymous said...

apa bodoh bangang ke shafiq sabri nie??

oi.. pi tanya abg hang yg hero tue.. polis boleh x tembak di tempat awam? kalo setakat ko tgk kat tv gerak khas polis tembak2, itu diorang berlakon saje. polis sebenar x boleh tembak di tempat awam.. bangang tapi buat pandai.. aku pegang ayat yg itu.. sangkal lah kalo berani...

xde kenyataan yg kata polis boleh tembak di udara pon.. ingat acara lumba lari ker? siot jer..

Apih El Nino said...

syafiq sabri...
ye dua-dua salah...
cuma kita nak polis bercakap benar...
dan tampil ke hadapan...
bukan buat ayat merajuk...
hahaha...

Apih El Nino said...

azri omar...
setuju sangat-sangat...
beringat sebelum kena...

Apih El Nino said...

ahmad sufi...
cool bro...
takmo gaduh-gaduh...
kang tak pasal-pasal blog aku wanted kang...
hahaha...

Anonymous said...

perrghh..hngat gle topc..
takutt akue nk mncelahh..
cr trbaekk bce sudaa komen korg..
hehehe..

akue89

Anonymous said...

ibu aku cakap. kalaw anak2 ibu yang takde lesen,,bwk kereta 2,3pagi klua tak bgtaw ibu,kene tahan ataw kene tembak,, ibu takkan salahkan sape2 selain anak2 ibu sendiri.
banyak kesalahan yang telah dilakukan dan kalau itu balasan nya,ibu redho,,ibu mana tak sdeyh.sedeh mmg sedeh.

polis mmg dah tembak tayar. kete mungkin akan berhenti tapi lambat kot,, orang yang mencurigakan tuh mungkin sempat lari langsung hilang kot.

itu naseb baik dia langgar orang tak mati,, KALAW ada kes mati?langgar lari tuh!

pesanan ibu2: klaw betul kita buat salah,,terkantoi,, ngaku je. jgn lari lagi,,
kalaw tak kantoi,,naseb kita baik (sape takpernah jd nakal).
tapi ingt,,nasib kita tak sentiasanya baik..

ingt allah, ibu bapa insyaAllah diberkati dan dijauhi dr mmbuat perkara2 kurang baik.

Apih El Nino said...

anonymous aka akue89...
takyah la takut...
takde sape nak marah pun...
hehehe :D

Apih El Nino said...

anonymous...
yeap...
setuju sangat-sangat...
sape tak pernah nakal kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...