My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

18 April 2011

ada masanya kita perlu bersendirian





Kunkun!!


Agak lama blog hitam ini tidak terusik. Bukan saja tidak terusik, malah langsung tidak dijenguk. Kejam bukan? Biarkan. Sebab blog hitam ini faham apa sebenarnya yang berlaku. Sebab blog hitam ini sangat setia mendengar setiap luahan isi hati tuannya. Serius aku akan ajak blog hitam ini couple kalau dia seorang wanita. Biarlah hitam, asal setia.



Tidak terusik, tidak bermakna tidak sayang.




Kawan, atau rakan, ialah orang yang kita kenal dia dan dia kenal kita. Sahabat pula, sama seperti kawan tapi lebih rapat dengan kita. Sahabat ialah orang yang tahu keburukan kita tetapi masih mahu berkawan dengan kita dan cuba mempertahankan kita daripada keburukan kita sendiri. Kawan pula, orang yang tahu keburukan kita, masih berkawan dengan kita tapi cuba menjatuhkan kita dengan berpelurukan keburukan kita.



Aku ramai kawan. Di Facebook, jumlahnya lebih dari 1000 orang. Tapi sahabat aku di Facebook, tak lebih dari 20 orang. Serius.



Hari itu, aku memilih untuk mengasingkan diri. Lari dari dunia realiti. Angkat kaki dari dunia fantasi. Lari dari Twitter, lari dari Facebook, lari dari Bernafas Dalam Ego sendiri. Jika diizinkan aku mahu lari dari diri sendiri. Kerana aku mahu dianggap loser sejati.




Sebab itu bersendirian menjadi pilihan hati. Loser sejati yang mengasingkan diri. Cintaku diragut pergi, laptop pula diberi, kenderaan persendirian dihantar untuk dibaiki, telefon bimbit dibiarkan tiada bateri, akhirnya yang dipilih tidur sepanjang hari, makan nasi tidak berasa nasi sampai air Ribena di tekak terasa kangkung basi.



Ada sahabat yang nampak perubahan itu. Mereka memanggil, menghulurkan pelampung semasa aku terkapai-kapai. Tapi aku menolak. Aku mahu berenang sendiri. Biarlah lemas sekalipun. Maaf, tapi terima kasih sahabat.



Hanya ini caranya. Walaupun ramai kawan, ada masanya kita lebih suka bersendirian. Dan saat itu, satu perasaan akan muncul. Satu semangat akan timbul. Perasaan magik di mana kita merasai kemanisan kesedihan. Semangat selepas kita termenung, menangis dan melepaskan semuanya pergi. Perasaan seorang loser yang bangkit dalam kelemahan. Perasaan seseorang yang tidak menyerah kalah walaupun di ambang kekalahan. Bagaikan sebuah pasukan yang bermain dengan kekurangan seorang pemain dan ketinggalan satu gol ketika berhadapan pasukan terbaik dunia. Okay. Itu perlawanan Real Madrid dan Barcelona dua hari lepas.




Dan selepas itu, kita akan bangun sendiri. Membina kehidupan baru yang pada asalnya sebuah kegagalan. Kerana setiap pengakhiran adalah sebuah permulaan yang baru. Dan kita, belajar dari kesilapan kita.



You can say I am a loser, but sometimes a loser wins.



ps : Dua tiga hari ni aku angau dengan Iphone.



Kunkun!!



12 comments:

kupu-kupu_cinta said...

yup.. adakal kite perlu bersendirian

Maira Adreanna said...

nice ;)

asmarakimia said...

so true :)

myra yusreena said...

yeah sometimes we need time for ourself

cikpia said...

kadangkala sunyi itu indah.....

cik chinta said...

saya suke sorang2 jugak...

zzz... said...

duk sorg2 best...leh muhasabah diri+berngan+lyn jiwang or rse sedih n lonely yg ttbe dtg brtndang+igt kt org yg trsyg at skeliling..bnde2 yg kte xleh wt time duk brgelak sakan dgn mmber2..

p/s:best bce blog ni..ak org ganu gok..hehhe..ekg ak follow ph ak wt blog ak sndri(dlm prncngan--->ph abih final exm)

Mra Mastura said...

chillax :) xkacau ego

JuLiaNnE JiTChiE said...

hihi..
btol tu incik apih..
kadang-kadang ape yang kite rase ni cume kite sorang je yang boleh ubati perasaan tu sendiri..
and dat time will come if we are alone...

selembut salju said...

You'll Never Walk Alone

Nj anna said...

ana tga mencube :(

Anonymous said...

Assalamualaikum..sy pon suka bersendiri..tapi org lain x pernah faham kenapa kita nk mcm tu..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...