My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

21 August 2011

kenapa kucing kambus tahi mereka?





Kunkun!!


Mesyuarat hari itu berlangsung dengan meriah sekali. Semua ketua kumpulan binatang hadir. Nun di depan sana, kelihatan Harimau menjadi Pengerusi menggantikan Singa Sang Raja Rimba yang tidak hadir. Kedudukan kerusi dibahagi mengikut kehebatan binatang di hutan tersebut. Di depan, tengah-tengah pastilah Harimau yang garang, diikuti Buaya yang ganas, Ular yang berbisa, Merak yang cantik serta binatang-binatang lain. Jauh di belakang sekali, Kucing duduk bersendirian. Dia tidak berapa disukai binatang di situ kerana sikap poyonya yang berjalan seperti model serta suka mencuri makanan.


"Bosannya meeting ni. Benda sama je binatang ni cakap..."


Cetus hati kucing. Dia merenung Merak yang dalam dulu amat disukainya tapi sekarang sudah meluat kerana sikap demand Merak. Kerana terlalu bosan, Kucing tertidur.


"Berani kau tidur! Bangun kau Kucing! Auuuuummmmmmmm!!!"


Kuat sekali ngauman Harimau. Marah sungguh dia. Kucing tersedar dan terus memanjat pokok berhampiran. Mustahil Harimau dapat memanjat pokok itu.



Harimau menunggu di bawah dengan muka yang garang. Dia memang pantang bila ada binatang tidak menghormatinya. Dia merenung tajam mata si Kucing.


"Hari ni kau dapat lari. Tapi lepas ni aku buru kau sampai ke lubang cacing. Sampai anak cucu kau aku cari! Dengan tahi-tahi kau sekali aku makan!!"


Kucing menjelirkan lidahnya tanda perli. Dia terus melompat antara pokok dan pulang ke kampungnya. Dikumpulnya semua keturunan kucing yang ada.


"Dengar sini semua Kucing-Kucing ku cinta. Mulai sekarang, Harimau akan buru kita. Jadi ada baiknya kita keluar dari hutan dan berhijrah. Pergilah kamu ke kampung dan desa, ke sekolah, ke kedai makan, ke pasar, ke rumah orang kaya, ke tepi-tepi jalan atau ke mana sahaja untuk lari dari Harimau. Dan ingat, setiap kali kamu berak, kambuslah tahi itu dengan pasir. Bimbang nanti dijumpai Harimau..."


Maka keluarlah Kucing dari hutan. Kucing Betina berpakat untuk ke kawasan kampung supaya dapat membiak, Kucing Jantan memilih untuk ke kawasan kedai supaya mudah mendapat makanan, Kucing Kurap memilih untuk berjuang di jalanan, Kucing Parsi pula menggunakan personaliti mereka memikat orang-orang kaya.


Walau raga mereka terpisah jauh, mereka tetap ingat pesan ketua mereka supaya mengambus tahi mereka kerana bimbang dijumpai Harimau.


ps : Tadi ada Kucing berak dengan muka penuh perasaan depan blok kolej aku ;)


Kunkun!!




9 comments:

mekygearhead said...

kucing nenek aku dah train berak dalam jamban~~habis la die~

Rapunzel Cikilolo said...

kucing aku skang dah tak kesah nak kambus taik ke tak. maybe die tau KL takde harimau... hahaha

cikpia said...

tapi walau sedalam mana taik kucing dikambus, bau dia tetap PERGHHH!!!!

Mra Mastura said...

hehe kt umah ni dorg xnk kambus. chaits lupe daratan

Aini Adam said...

hahahaha. ^____^

Khai said...

pergh!! begitu rupanya.. hahaha

myra yusreena said...

haha..ouhh baru ku tahuuu..

hehe.binatang 4ekor ats tuh comel lah!! aww~ >.<

IeDa said...

cite nenek sy.. =)

ainna baijan said...

hahaha..abes la kucing2 sekalian!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...