My Dongsaeng. My Oppa. My Noona.

05 August 2011

mereka buat hidup aku sempurna


Kunkun!!


Hidup aku dikelilingi sekumpulan manusia hebat. Tiga belas orang termasuk aku semuanya kuat-kuat. Kalau buat apa-apa aktiviti masing-masing bersemangat. Aku ceritakan kisah persahabatan yang terjalin sekian lama dalam satu kumpulan budak lelaki yang terikat erat. Tiga belas orang dengan tiga belas perangai itu yang aku suka sangat. Dari satu cerita panjang aku kerat-kerat. Walaupun pendek dan mungkin tidak padat, aku tetap menghargai kamu semua, sahabat.


Tidak ada yang menarik dari segi luaran. Semuanya anak jantan. Tidak ada antara kami keturunan kerabat sultan. Tidak ada antara kami memandu kereta Sport dari Jepun atau Jerman. Tidak ada antara kami berstatus artis, model atau jutawan. Yang ada cuma budak lelaki yang sedang matang. Yang ada hanya budak lelaki yang kerjanya lepak, enjoy dan bersembang.


Dalam satu kumpulan kawan-kawan, pasti ada seorang yang membuat setiap perbincangan menjadi kotor dan tidak cantik. Setiap perbualan diselit beberapa ayat 'terlebih cerdik'. Dalam ketawa pasti ada lawak pelik-pelik. Ayat lucah mesti ada berserta aksi tergedik-gedik. Watak ini memang wujud dan ia menjadikan sesebuah kumpulan itu terbaik!

Just shout whenever I want, my friends will be there.


Dalam satu kumpulan juga pasti ada seorang yang serba tahu jawapan bagi setiap soalan yang dilemparkan. Tidak kira dia menjawab dengan ragu-ragu atau penuh keyakinan, dia tetap tahu setiap jawapan. Walaupun ditertawakan dan menjadi bahan cemuhan, dia tetap kukuh bertahan. Jangan meluat sebab ada masanya dialah yang paling diperlukan.


Yang ini mungkin ada, mungkin tiada. Tapi dalam kumpulan aku ada seorang dua. Seseorang yang sentiasa bersama telefon bimbitnya. Telefon bimbit yang melekat di tangan tak kira semasa di kedai makan atau semasa memandu kereta. Sudah nama pun remaja, memang tak lari dari cinta. Nak marah pun tak guna. Bukankah kita sebagai kawan seharusnya gembira bila melihat kawan kita bahagia?


Pasti ada juga watak yang gemar memberi lawak yang tidak ada kena mengena dengan topik yang dibualkan. Punchline-punchline yang diberikan kadang-kadang jauh tersimpang. Walaupun ada rasa geram bila topik bertukar arah tapi orang begini sesuai untuk meredakan ketegangan. Lagipun kita orang Melayu dengan lawak memang tak boleh dipisahkan. Kalau tak, takkan orang semua suka Zizan, kan?

Friend is someone who accepts you just the way you are.


Ini juga mungkin ada, mungkin tiada dalam sesebuah kumpulan. Watak seorang yang gila seks atau gersang. Biasanya dalam satu kumpulan lelaki akan ada seorang. Dia tidak boleh pandang perempuan. Dijamin tidak berkelip mata kalau ada perempuan lalu di depan. Tubuh badan perempuan kenyang dijadikan santapan. Lelaki jangan marah dan perempuan jangan segan. Aku sendiri pernah kata lelaki memang suka tengok buah dada perempuan dan itu memang kenyataan.


Yang terakhir mungkin ada tanpa disedari. Dalam sekumpulan kawan, mungkin ada seorang yang kurang digemari. Kalau tulis 'seseorang yang dibenci' mungkin agak kasar dan seakan tidak menghormati. Dalam diam, mungkin kita tidak berapa suka dengan kawan kita sendiri. Dan pasti ada sebab konkrit berkaitan hal ini. Mungkin perangai atau kata-katanya yang pernah mengguris hati kita tanpa dia sedari. Sedangkan adik beradik boleh bergusti, sedangkan suami isteri yang ada ikatan boleh berkelahi, ini kan pula kawan yang dalam proses menjadi sahabat sejati. Jangan ingat semua orang suka kita kerana kita sendiri bukan sukakan semua orang yang ada atas muka bumi ini.


Mereka adalah kawan yang sentiasa bersama aku tapi tidak pernah sekali merasa bosan. Mereka adalah kawan yang tahu kisah hitam sejarah silam aku tapi tetap menaruh kepercayaan di masa depan. Mereka adalah kawan yang tetap menerima dan mengagumi diri ini yang serba kekurangan. Mereka adalah kawan yang tahu setiap cerita indah aku yang bersulam contengan. Atau mungkin aku boleh kata, mereka adalah kawan yang bukan setakat tahu, malah turut sama berlari meredahi setiap cerita indah aku yang sudah menjadi kenangan.

Konok. Apek. Arif. Farhan. Staqim. Afif. Hazwan. Aming. Roy. Along.
[Mizie. Nasrul. Armia]



ps : Hati kelu tidak berkata bila mulut bertanya kenapa aku terlalu sayangkan mereka walaupun aku tahu keburukan dan kejahatan mereka ;)

Jangan lupa Follow blog ini di Facebook. [Klik sini]


Kunkun!!


12 comments:

Mra Mastura said...

GC~ eheh

semua ada kawan setia di sisi kan? treasure the frenship~! kem salam yg paling ensem :P

nuruhuda_329 said...

kalo persahabatan yg sentiase memberi kisah ngeri dlm hidup camner plak ye? heeee:)

ArifmoraleS said...

mu sedap apih...sedap mu apih

Eyda Syahida said...

kawan sejati sentiasa dihati ~

MIMIE AIZA said...

manarik la cara penceritaan awak :)

Aini Adam said...

terbaik, pak cik!

sarah honey said...

kimsalam dkt yg pkai singlet tuh. sebab dia paling daring! haha

aziekz said...

pnjang cter ni.,,tp menarik,,
baik buruk,,hargailah sahabat,,,takder nye sahabat sempurna,,
good,,nice post..even tjuk biasa..tp kurasakan jujur dari hati...

Amy Syaquena said...

Salam kenal, singgah dan follow sini.jemput ke belog saya ada contest ramadhan , jemput join sama ye..

Syazni Zainudin said...

kemah pih
hahaha

Abe Goreng said...

Set-set kito blako ni.:D

UPDATE: Hah! Memang betul la tu!!!

hasna said...

saya suka cerita ni..kwn2 mcm2 peragai..walau apa pun hargai'n semasa bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...